В Україні чимало прикладів успішних адвокаційних кампаній як на місцевих, так і на державному рівні. Так, саме громадські ініціативи просунули аж до ухвалення Закон про заборону реклами тютюну та Закон про заборону куріння в кафе, барах і ресторанах, впровадили друк картинок із наслідками куріння на пачках цигарок, зупинили лобі, що хотіло вивести пиво зі статусу алкогольних виробів і всюди рекламувати.
Адвокація як процес для досягнення змін у суспільстві
Адвокація – це процес досягнення впливу на прийняття владних рішень. Вона дозволяє актуальні для певної групи громадян проблеми донести до всього суспільства, змінювати правила гри в країні та формувати нові на рівні держави.
Адвокаційна кампанія – це цілий комплекс організованих дій, який включає роботу з владою, громадською думкою та медіа. Ці дії спрямовані на вплив на певних осіб та організації, що приймають рішення, або на політиків для досягнення суспільно вагомої мети.
Частіше адвокацію використовують неурядові організації у своїй діяльності. Головна запорука успіху адвокаційної кампанії – ініціативні люди, об’єднані спільними цілями.
Велика мета адвокаційної кампанії – збільшити ефективну участь громадян у процесі прийняття рішень, а не обмежуватись зміною в одній конкретній справі, на відміну від кампанії громадського лобіювання, яке, до речі, може стати складовою частиною адвокації.
Тому адвокаційна кампанія має прагнути досягти всіх трьох результатів:
- Зміна політики. Це коли ініціатори взаємодіють з владою без залучення аудиторії, що має запит на адвокацію. Громадські активісти пишуть інформаційні запити, звернення, проводять переговори та експертизи рішень влади, подають судові позови, залучають експертів до розробки програм в місцевих радах тощо.
- Системні зміни. Для цього до прийняття рішень залучаються громадяни, на яких спрямована кампанія. Серед них проводять опитування, для них організовують громадські слухання, різноманітні акції прямої дії (пікети, мітинги, перфоманси).
- Демократичні зміни. Коли громадяни починають користуватись своїм правом брати участь в процесі прийняття рішень незалежно від рівня влади.
Загалом адвокація має допомогти громадянам отримати впевненість в тому, що зміни можливі, а сил на активну участь вистачить.
Щоб бути успішною, адвокаційна кампанія має пройти такі етапи:
- Планування. Ініціатори вивчають та аналізують суспільно важливу проблему, яку бажають вирішити, та визначають цілі кампанії. Потрібно проаналізувати ресурси та часові межі, визначити тих, на кого буде направлений вплив та провести діалоги із зацікавленими сторонами.
На цьому етапі обирається стратегія кампанії та інструменти для її проводження: які потрібні дослідження, експертизи роботи влади, громадські слухання, переговори, кого збирати на круглі столи, конференції, судові позови тощо.
- Проведення кампанії. На цьому етапі проводяться фахові дослідження, визначаються цільові аудиторії та розробляється комунікаційна стратегія і ключові повідомлення до аудиторій, на кого спрямована кампанія. Проводяться форуми, конференції та експертні обговорення, які демонструють громадянам актуальність проблеми. Обирається варіант вирішення: з ефективним та швидким результатом і найменшими затратами.
Обраний варіант впроваджується в життя з використанням інформаційної підтримки. В рамках кампанії адвокації потрібно активно використовувати медіазасоби і просувати свою ідею через ЗМІ та соціальні мережі. Кампанія має бути яскраво названа, мати логотип та слоган. Інформацію про неї до громадян доносять через, інформаційні листки, відеоролики, білборди, буклети тощо.
- Оцінка результатів кампанії. Це підсумки, що дають зрозуміти, які підходи та інструменти виявились успішними.
Перешкоди на шляху успішної адвокації
Основним викликом може стати слабка ініціативність громадян, саме заради яких проводиться адвокація. Без їх активної включеності та зацікавленості кампанія приречена.
Ще одною перешкодою часто стає бездіяльність тих, від кого залежить розв’язання проблеми. Зазвичай, це влада зі своїми повноваженнями та ресурсами. Найскладніше просуваються кампанії, метою яких є прийняття нових чи внесення змін в старі закони.
Адвокаційні кампанії часто тривають роками і це може виснажувати ініціаторів. Крім того, можуть виникати протистояння з потужним лобі при владі, несприятлива політична ситуація та корупція.
Олена Костенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!