Про важливість такого виду підприємництва журналісти АКМЦ розпитали доктора філософії, керівника та співзасновника освітньої організації School of ME Артема Корнецького.
Що таке «соціальне підприємництво» та які навколо нього існують міфи?
- У розвинених країнах світу вважається, що соціальне підприємництво – це такий новий тип бізнесу, до якого ми всі колись прийдем. І що звичайного бізнесу взагалі не залишиться, тому що є оця обов’язкова соціальна складова.
Це явище можна охарактеризувати як бізнес, який не намагається максимізувати прибуток за будь-яку ціну, а той, який заробляючи, вирішує певні соціальні проблеми або створення соціальної цінності для суспільства. Відповідно, два основні елементи будь-якого соціального бізнесу – це наявність бізнес-моделі та якась вимірювана соціальна цінність.
Міфів дійсно є багато. І тут працює трохи стереотипне мислення щодо слова «соціальний». У нас в Україні є, наприклад, соціальний хліб. Це що означає? Що хліб здешевлений і неякісний. І історично так склалося, що ми слово «соціальний» використовуємо у такому контексті. Але це слово зовсім не пояснює те, що робить соціальний бізнес. А він має робити якісні товари, надавати якісні послуги, щоб продавати їх більш ефективно і розвиватись далі. Тобто, немає цього контексту у визначенні «соціальний бізнес». Але, на жаль, є історія цього слова, і в Україні це не працює на користь самому явищу.
І дуже часто ототожнюють цей термін із благодійністю, із соціальними проєктами, або із соціальною відповідальністю бізнесу, що не є тотожним. Адже зараз більшість великих компаній в Україні займаються проєктами соціальної відповідальності, але це ще не робить їх соціальним бізнесом. Це лише елемент великого класичного бізнесу. А якщо ми говоримо про соціальний бізнес, то це має бути зашите в модель. Соціальність має бути основою того, чому підприємство існує.
А які ж фактори тоді роблять бізнес справді соціальним?
- Усього існує три критерії, за якими те чи інше підприємство може називатися соціальним. Перший стосується прибутку. Якщо підприємство якусь фіксовану частину прибутку направляє на вирішення певної соціальної проблеми, і це зашите у бізнес-моделі, то це може вважатися соціальним підприємництвом.
Другий критерій стосується працівників. Якщо підприємство приймає на роботу представників вразливих груп населення, якщо це половина і більше таких працівників від загальної кількості, тоді підприємство.
Суть третього критерію у тому, що сам продукт – товар чи послуга, який продає той чи інший бізнес, вирішує певну соціальну або екологічну проблему. І сюди можна віднести різні види інноваційного бізнесу – ті, що створюють щось нове. І те, що цим хтось користується, вирішує певну соціальну проблему.
Які є можливості підтримки соціального підприємництва з боку держави чи міжнародних установ?
- Насправді, можливостей, щоб отримати якусь підтримку, дуже багато. І простіше почати саме такий бізнес, аніж звичайний, тому що є багато програм грантових, є кредитна програма. Міжнародним фондам і організаціям важлива оця соціальна складова. Якщо буде бізнес, то це означає, що потенційно соціальної складової буде багато, бо бізнес буде існувати багато років, якщо їм правильно керувати. Наразі ми з партнерами запустили фонд, ідея якого у тому, щоб регулярно проводити конкурси частково-поворотних грантів для соціальних підприємств. Тобто, ми не хочемо робити якісь разові проєкти, а хочемо мати інституцію, яка б мала постійну програму підтримки для соціальних підприємців. Ми поставили задачу, щоб через рік після старту підприємства повернули 10% від суми на рахунок Фонду. П’ять підприємств отримали такі гранти/кредити, придбали обладнання тощо. І ми поки що тестуємо таку ідею в рамках пілоту.
Крім цієї ініціативи, в Україні є й інші, як наприклад доступні кредитні програми. І у Western NIS Enterprise Fund є окремий напрямок в цій програмі – це кредитування для підприємців сходу України, тобто Донеччини та Луганщини.
Ріта Карпенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!