Локальна демократія є фундаментом сталого розвитку та покращення якості життя на місцевому рівні. На практиці доведено, що це сприяє більш широкій участі громадян у процесах управління та розвитку спільноти. І питання інтеграції людей, які вимушено, через повномасштабне вторгнення рф, перемістилися у нові громади, наразі є дійсно важливим. Адже такий процес є обопільним – вигідним для обох сторін. З одного боку громада надає умови для безпечного проживання ВПО, а з іншого – ВПО є потужним ресурсом для розвитку громади. Відтак, одним із важливих завдань громадського сектору сьогодні є просвітницька робота, щоб усі не лише чітко розумілися у темі локальної демократії, а й вміли на практиці застосувати інструменти участі.
Законодавством визначено перелік інструментів локальної демократії, до яких, зокрема, відносяться громадські слухання, електронні петиції, загальні збори, консультативно-дорадчі органи, бюджет участі, органи самоорганізації населення, місцеві ініціативи, тощо.
Чи працюють інструменти локальної демократії під час воєнного стану в Україні? На це та інші важливі питання відповів експерт-аналітик Роман Кисленко в інтерв‘ю в рамках проєкту «Партнерство заради рівних можливостей: співпраця з громадою для інтеграції ВПО», який впроваджується громадською організацією «Точка Доступу» за підтримки Європейського союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України».
Інструменти локальної демократії: основні моменти
Роман Кисленко зазначив, що найперше і найголовніше, на чому варто наголосити – навіть під час воєнного стану органи місцевого самоврядування мають всі законні підстави для розробки та ухвалення відповідних рішень в сфері розвитку локальної демократії.
Де мешканцям громади дізнатися про наявні в громаді інструменти участі?
— Насправді, хотілось би просто відповісти, що можна дізнатись про наявні інструменти локальної демократії на офіційному веб-сайті громади в розділі “громадська участь”. Але, на жаль, дуже поширеною є практика або фрагментарного опублікування інформації щодо інструментів участі або, взагалі, відсутність будь-якої згадки про них на сайті. Тому, найдієвішим способом є подання запиту на доступ до публічної інформації до відповідної ради.
Якими законами регулюється процес участі?
— Перш за все, це Конституція України, Закони України “Про місцеве самоврядування в Україні”, “Про органи самоорганізації населення”. Також є ряд підзаконних актів, зокрема Постанова КМУ № 966, яка носить рекомендаційний характер для органів місцевого самоврядування. Але закони та підзаконні акти встановлюють певні рамки, а вже детальну регламентацію використання відповідних інструментів прописують в актах органів місцевого самоврядування та статутах.
Чи враховано в законодавстві право ВПО участі у процесі прийняття рішень?
— Окремо питання ВПО в законодавстві, яке регламентує участь громадян в місцевому самоврядуванні, не враховано. Але це не значить, що органи місцевого самоврядування не мають законних підстав врегульовувати це на локальному рівні. Тому, тут необхідно більше працювати з ОМ щодо залучення ВПО до участі в житті нових громад.
Чи є якісь виключення в контексті воєнного стану?
— Жорстких обмежень немає. Єдине – є заборона на мітинги, демонстрації та інші масові заходи, що може трактуватись як неможливість проведення загальних зборів або громадських слухань. Головне – забезпечити можливість жителям громади користуватись відповідними інструментами. Я говорю про те, що головне – це ухвалити відповідні положення або статути. На це точно не існує жодних обмежень в умовах воєнного стану.
Як громадські активісти та активістки можуть допомогти громадам та їхнім мешканцям, у тому числі ВПО, налагодити діалог та співпрацю у процесі розвитку громади?
— Тут є декілька способів. Наприклад, громадські організації можуть ініціювати спільні зустрічі з представниками органів місцевого самоврядування, місцевими жителями, включаючи ВПО, для обговорення їхніх потреб та пропозицій. Ще один дієвий спосіб участі — проведення навчань та семінарів, щоб підвищити обізнаність мешканців про питання, які стосуються розвитку їх громади. До речі, в рамках поточного проєкту команда ГО «Точка доступу» проведе саме таку низку тренінгів, зокрема, з основ громадської участі та діяльності у консультативно дорадчих органах. Також можна створювати діалогові платформи для спільного обговорення та вирішення проблем громади. Усі ці дії можуть сприяти покращенню комунікації та співпраці, що стане запорукою ефективного розвитку громади.
Висновок. Отже, Україна має різноманітні інструменти участі, спрямовані на зміцнення демократії. Залучення громадян до процесу побудови демократії дозволяє їм впливати на прийняття рішень, які безпосередньо стосуються їхнього життя та спільноти. Це дозволяє забезпечити прозорість та відповідальність владних структур, сприяє розвитку громадського самоусвідомлення та зміцненню громадської свідомості. Подібні дії також сприяють підвищенню активності громадян та формуванню відповідальної громадянської позиції.
Матеріал підготовлено за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках спільної ініціативи «Європейське Відродження України». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу чи Міжнародного фонду «Відродження».
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!