100% публічних послуг для громадян та бізнесу перевести в онлайн до 2024 року – така глобальна мета Уряду України. Терміни «цифрова трансформація» та «діджиталізація» стають не тільки модним трендом, а вже входять у наше повсякденне життя. Без відвідування установ ми можемо отримувати державні послуги, відкривати підприємство і навіть впливати на рішення влади. Тож не за горами – переведення демократичних процедур в онлайн-режим.
«Дія» допомагає та навчає
Міністерство цифрової трансформації України, з-під авторства якого вийшло гасло «держава у смартфоні», для надання публічних послуг онлайн створило портал «Дія». Ним можна користуватись як на комп’ютері, так і в телефоні. Вже на перших етапах відвідувачі оцінили переваги додатку. По-перше, це зручно – не потрібно ходити по кабінетах і вистоювати в чергах. По-друге, усувається корупційна складова – комп’ютер хабаря не вимагатиме.
Зареєструвавшись на порталі, можна дізнатись, що про вас знає держава – яка у вас нерухомість, земельні ділянки, транспорт, бізнес. Невдовзі до цих даних буде додано профіль виборця, відомості про трудовий і страховий стаж, сплачені податки, майнові декларації та декларації з сімейним лікарем.
Після реєстрації на порталі можна скористатись державними послугами онлайн. Наразі «Дія» пропонує майже 30 різних сервісів, і вони постійно додаються. Серед діючих найбільш популярними є такі:
- відкриття та закриття підприємництва, зміна виду діяльності,
- оформлення допомоги при народженні дитини та догляду до 3-х років,
- отримання довідки про несудимість,
- подання позову до суду,
- реєстрація авто,
- оформлення дозволів і ліцензій,
- отримання витягів з реєстрів,
- переведення в електронний формат посвідчення водія, техпаспорту, страхового полісу на авто,
- переведення в електронний формат ID-картки та закордонного біометричного паспорту.
- подання заяви на допомогу по безробіттю.
«У найближчих планах – запровадити на порталі електронну реєстрацію місця проживання та додати послуги з відновлення та обміну посвідчення водія, сплати штрафів за порушення Правил дорожнього руху», – повідомила Олеся Цибулько, керівниця експертної групи директорату в Міністерстві цифрової трансформації.
Стосовно захисту приватної інформації та персональних даних експертка запевняє: витоку бути не може. «Ані портал «Дія», ані додаток у смартфоні не зберігають жодних даних. Це лише посередники між особою, яка увійшла у свій кабінет, з потрібним їй реєстром. І то тільки в тій частині, яка стосується саме цієї особи. «Дія» на запит користувача отримує з реєстру потрібні для людини дані. Інша справа – низька якість деяких реєстрів не дозволяє нам додавати нові послуги. Але і з цим працюємо», – пояснила Олеся Цибулько.
Міністерство цифрової трансформації тісно співпрацює з Центрами надання адміністративних послуг (ЦНАП). Допомагає їм удосконалювати роботу в онлайн-режимі та розширювати спектр послуг. Так нещодавно по всій Україні запрацювала нова послуга «2 в 1» для підлітків. Оформлюючи в ЦНАПі свій перший паспорт, вони одразу отримують ідентифікаційний номер. Раніше для цього довелося б окремо відвідати підрозділ Державної податкової служби.
Ще один корисний функціонал порталу «Дія» – освітні серіали. Вони навчають цифровій грамотності, роботі з різноманітними онлайн-сервісами, безпечному користуванню інтернетом, розповідають про електронні гроші, оплату комуналки онлайн та кібербулінг. Є навіть спеціальні курси для держслужбовців. Щомісяця на сайті з’являються нові серіали, в яких знімаються відомі актори, співаки, телеведучі, спортсмени.
Щоб здобути цифрову освіту на порталі «Дія», достатньо зареєструватись, пройти тест та обрати відповідний курс, який є безкоштовний і не має вікових обмежень. За успішними результатами фінального тестування можна отримати електронний сертифікат. Такою можливостю вже скористалися майже 250 тисяч людей.
Донеччина стає смарт-регіоном
Чотири міста Донецької області долучилися до проєкту Smart City – Слов’янськ, Дружківка, Торецьк та Вугледар. В них запускаються електронні сервіси, які мають покращити комунікацію між містянами та органами місцевого самоврядування.
Кожна громада обирає ті напрямки, котрі допоможуть вирішити проблемні питання саме у цих громадах. Наприклад, у Торецьку впроваджуються такі компоненти: електронні петиції і консультації, а також інформування мешканців про події у місті.
«За допомогою цього мобільного додатку люди матимуть контакти всіх установ, що працюють у місті, зможуть дізнаватись про проведення якихось заходів і брати в них участь. Також сповіщатись про аварійні ситуації в комунальному господарстві чи навпаки – повідомляти про них. В цьому випадку скарга або пропозиція городянина одразу потрапить до посадовців, а звіт про вирішення цієї проблеми буде оприлюднений на сайті міської ради», – розповіла Інна Сорокіна, начальниця відділу внутрішньої та інформаційної політики Торецької ВЦА.
У Дружківці запрацював спеціальний мобільний додаток для кращої навігації у місті. На всіх закладах комунальної та соціальної сфери розмістили 500 табличок з QR-кодом, який можна відсканувати та дізнатися назву, графік роботи, телефон, електронну пошту, адресу сайту даної установи.
«На табличках, окрім QR-коду, нанесена інформація шрифтом Брайля. До того ж, для людей з вадами зору у додатку є функція голосового супроводу. Отже, цей сервіс допомагає краще орієнтуватись у місті як дружківчанам, так і гостям міста. А головне – дозволяє людям з інвалідністю бути включеними у життя громади», – зазначила Світлана Агаджанян, координаторка ГО «Україна можливостей».
Слов’янськ вирішив запровадити онлайн-моніторинг міських пасажироперевезень та «розумні» зупинки. У тролейбусах та автобусах встановлять GPS-трекери, а на зупинках – цифрові табло прогнозування часу прибуття транспорту. Також запроваджується муніципальний мобільний додаток.
«За допомогою цього додатку городяни зможуть звертатись до представників місцевої влади з будь-яких питань – житлово-комунального господарства, транспорту, екології, освіти, медицини, культури тощо – і отримувати відповіді. Він дуже схожий на «Дію», оскільки розробляли його фахівці Міністерства цифрової трансформації», – розповіла Ольга Алтуніна, депутатка Слов’янської міськради.
Проєкт Smart City узагальнює сучасні технології, які допомагають людині дізнатися необхідну інформацію та вирішити нагальні питання за допомогою свого телефону. При цьому не потрібно записуватись на особисті прийоми до чиновників, відстоювати черги та шукати інформацію на стендах у темних коридорах.
Електронне урядування та електронна демократія
Отримання в режимі онлайн державних і адміністративних послуг, оформлення соціальної допомоги, замовлення витягів з реєстрів, електронний документообіг між державними органами – все це об’єднується поняттям «електронне урядування». І це вже реальність для українців. На наших очах змінюється форма взаємовідносин між громадянами та органами державної і місцевої влади. Темпи, з якими країна просуває «державу у смартфоні», вражають.
Дещо складніше втілюються у життя елементи електронної демократії – залучення громадян до державного управління та місцевого самоврядування. Однак деякі інструменти ми вже опанували. У багатьох громадах мешканці активно користуються місцевими петиціями, пишуть електронні звернення, беруть участь у розподіленні громадського бюджету. Втім цього недостатньо для повноцінного впливу на прийняття рішень.
«Електронна демократія пов’язана з такими процесами, які складно автоматизувати, бо це є подвійне партнерство: між громадянами та владою, громадянами між собою. Загалом Україна рухається у правильному напрямку, підтримуючи демократичні процеси у суспільстві. Поки що це краще виходить на місцевому рівні. Але я впевнений, що у найближчі п’ять років цілком можливим буде онлайн-голосування на виборах. А це є найвищий прояв демократії», – передбачив Юрій Місніков, міжнародний експерт з електронної демократії.
Головне, що у нас є активні люди. Якщо їм дати належні інструменти, то вони багато чого зможуть зробити для укріплення демократії. Це саме той випадок, коли з «диванних» критиків, що лають владу, потрібно переходити до конструктивних дій та шукати можливості для розвитку свого села, міста, держави в цілому.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!