Центр соціально-економічних досліджень CASE Україна запустив онлайн-платформу інтерактивних бюджетів шкіл. Він дає можливість відслідковувати структуру видатків та ефективність використання коштів тим чи іншим закладом.
Поки реєстр не наповнений повністю: є інформація про навчальні заклади 23 об’єднано-територіальних громад. На першому етапі створені інтерактивні бюджети для 141 школи з 14 областей України. Так, наприклад, до переліку потрапила Соледарська загальноосвітня школа № 13. Видатки на одного учня тут складають 24 106 грн. Для порівняння – це на 3 548 грн більше ніж у 2018 році. Також в реєстрі є інформація про кількість вчителів, учнів та загальні видатки закладів. У тій же таки Соледарській школі вони склали понад 18 млн грн. Це на три мільйони більше ніж два роки тому.
Про більшість шкіл свіжої інформації поки немає. Остання – ще з 2018 року. Але є функція «Підключити інтерактивний бюджет». Для того, щоб подати заявку, необхідно вказати в заявці контактні дані та коротко викласти суть запитання. Подати заявку, за словами розробників, може будь-хто з мешканців. Послуга створення інтерактивного бюджету є безкоштовною.
Крім того, на сайті можна не лише переглянути бюджет конкретного закладу освіти, але й порівняти його з іншими за тими ж характеристиками: кількість учнів та вчителів, загальні видатки та видатки на одного учня. За даними Мінфіну, останній показник складає трохи більше 23 тисяч гривень. Звісно, це залежить від наповнюваності шкіл та інших чинників.
«В умовах децентралізації змінюється характер фінансування шкіл – контроль над ефективністю витрат переходить від центральної влади до місцевих громад, – зазначив виконавчий директор CASE Україна Дмитро Боярчук. – Однак наразі батьки не мають зручних інструментів, які б у спрощеному вигляді дозволили відслідковувати витрати школи, порівнювати між собою різні заклади та оцінювати їх ефективність».
Такі інтерактивні бюджети мають стати у нагоді й в процесі розбудови спроможної освітньої мережі. Він наразі також триває по всій країні.
«Відповідальність за створення освітньої мережі тепер лежить на самій громаді. Якщо раніше була дуже чітка вертикаль, усе вирішувалося спочатку на рівні центральної влади, далі обласної, далі районної, і район вирішував де і які школи відкривати чи реорганізовувати, то сьогодні це відповідальність самої громади. Громада має подбати про те, щоб забезпечити надання якісних освітніх послуг. І тут є багато складових: яка кількість закладів потрібна, яка є кількість учнів, яку школу зробити опорною, які школи зробити філіями. Можливо, десь, де є класи з малою наповнюваністю учнів, там потрібно понизити ступінь школи. Потрібно подивитися на наявні маршрути – якими дорогами ми можемо підвезти дітей до цих опорних шкіл, як забезпечити наявність обладнання у цих школах, як провести конкурс на керівника такого закладу освіти. Тобто, є дуже багато складових, які в сумі впливають на те, щоб дитина отримала якісну, хорошу освіту. Щоб вона була конкурентною у сучасному світі», – зазначила національна консультантка з формування спроможної освітньої мережі Програми ООН з відновлення та розбудови миру Оксана Руда.
Так, зокрема, на Донеччині та Луганщині стартує пілотний проєкт, де експерти разом із двома відібраними громадами на практиці реалізовуватимуть поставлені завдання.
«Ми разом рухатимемося до того, щоб створити ефективну мережу. А відтак і демонстраційний майданчик – як можна це зробити. Адже покласти повноваження на громаду – це лише частинка справи, а от допомогти громаді їх реалізувати – це друга велика відповідальність», – зазначила Оксана Руда.
Ріта Карпенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!
Прегелянути коментарі (2)
Класс
Как узнать бюджет нашей школы? Не смогла разобраться