Щедрі на бюджетні гроші: експерти аналітичної системи YouControl назвали ТОП-5 регіонів, що неефективно витрачають кошти платників податків, купуючи товари за невиправдано завищеними цінами. Рейтинг “щедрості” очолила Донецька область, на третьому місті – Луганська область, з невеличким відставанням від Закарпатської. П’ятірку замикають Одеська та Харківська області.
Експерти YouControl проаналізували роботу системи державних закупівель ProZorro за чотири роки її існування й з’ясували, на які товари замовники тринькали наші гроші та як навчилися обходити принцип відкритості тендерних процедур.
Були проаналізовані ціни в закупівлях восьми видів продукції усіх регіонів та виділені декілька з них, де найчастіше зустрічається вища за середню вартість товарів. Дослідження охопило період з 2014 до 2018 років. До переліку товарних категорій потрапили курятина, яйця, сік, молоко, борошно, картопля, цукор та папір.
У результаті найбільше уваги привернули Донецька, Закарпатська, Луганська, Одеська та Харківська області. За час роботи ProZorro на їхньому рахунку понад 750 оголошених закупівель з плановою сумою в 468 млрд грн.
Донецька та Луганська області, на чиїх територіях точаться бойові дії, як ніхто потребує проведення великої кількості закупівель – від продуктів харчування, палива, медикаментів до неосяжних обсягів будівельних матеріалів. У таких умовах питання заощадження коштів стоїть особливо гостро, адже зекономлені гроші можна вкласти в щось вкрай потрібне.
Однак, на жаль, регіон демонструє протилежний тренд. В Донецькій області протягом 2014-2018 років у 7 із 8 категорій, розглянутих у дослідженні, ціни виявилися завищеними порівняно з медіанними в закупівлях по Україні. Лише за курятину місцеві замовники платили або зовсім скромно, або приблизно на середньому рівні.
А в інших товарних групах у регіоні ситуація була такою:
- За яйця закупники платили вище медіанної ціни з 2014 до 2017. Лише 2018 вартість виявилася на середньому рівні.
- За борошно віддавали більше грошей, ніж в середньому в інших областях, в період 2016-2018 років.
- За сік Донеччина переплачувала у 2014-2016 років, хоча два наступних роки навпаки – ціни стали ледь не мінімальними для України, що обнадіює.
- За молоко регіон платив більше, ніж багато інших областей, протягом 5 проаналізованих років.
- За картоплю теж ціни були завищені протягом усіх 5 років.
- За цукор аналогічно – переплата спостерігалася всі 5 років.
- За папір, дані про який є лише за 2015-2018 роки, Донеччина платила вище медіанної ціни всі вказані роки.
У закупівлях, проведених в Луганській області, експерти нарахували понад дві третини переплат. У 6 із 8 категоріях, розглянутих в дослідженні, луганські замовники розраховувалася за цінами вищими, ніж медіанні в Україні:
- За курятину в регіоні переплачували в 2015-2016 та 2018 роках.
- За борошно місцеві замовники платили вище середнього всі розглянуті роки, окрім 2015.
- Молоко обійшлося регіону дорожче, ніж медіанна вартість, в 2014-2015 та 2017-2018 роках, причому в останні два роки ціни були найвищими для всієї України.
- За картоплю область переплатила в 2014-2016 роках, а от після цього її закупівельні ціни в цій категорії були помітно нижчими за медіанні.
- За цукор Луганщина платила більше, ніж багато інших областей, всі 5 років.
- Папір регіон в 2016 та 2017 роках закуповував за найвищою ціною в Україні, а в 2018 був на другому місці за вартістю.
Причин такої “щедрості” експерти називають декілька. По-перше, нестабільна ситуація та прикордонне розташування областей вносить додаткові корупційні ризики. Зазначається, що середня конкуренція в системі ProZorro наразі ледве досягає 2,3 пропозиції на торги, а ціни в деяких тендерах в результаті виявляються завищеними, навіть порівняно з ринковими. Ще одна “лазівка” замовників, що впливає і на підсумкову вартість товарів чи послуг, – встановлення одразу невиправдано високої ціни чи пряма домовленість з конкретним постачальником. Іншими чинниками є транспортна віддаленість від центру та специфіка місцевої влади.
“Регіони-лідери за хронічно завищеними тендерними цінами – Закарпатська, Донецька та Луганська області. Вони виділяються серед решти майже по кожній групі досліджуваних товарів. Серед об’єктивних причин такої ситуації може бути периферійне та ізольоване географічне положення, а відтак вищі витрати на транспортування продукції. Щодо прифронтових частин Донецької та Луганської області, то ціни закупівель в них можуть підійматися і у зв’язку з вищими витратами через воєнні ризики при постачанні продукції. Також на цих територіях можуть бути вищими корупційні ризики з огляду на специфіку місцевого самоврядування, яка склалася історично – зі значним рівнем фактичної незалежності регіональних еліт і нижчій підзвітності центру”, – вважає Роман Корнилюк, кандидат економічних наук, фінансовий аналітик YouControl.
На думку Романа Корнилюка, щоб подолати негативну тенденцію, варто посилити нагляд за ефективністю та корупційними ризиками проведення публічних закупівель:
“Щоб у місцевих чиновників не виникало можливостей невиправдано нарощувати маржинальність закупівель у процесі обмеження конкуренції та розширення “корупційної премії” в ціні лотів”.
Ще одним запобіжником може стати державне регулювання. Воно повинне здійснюватися на загальнодержавному рівні, можливо, за зверненням регіональних антимонопольних структур.
“Держрегулювання в умовах монополій принципово необхідно, це практика усього світу. При чому якщо їх не регулювати, то справа закінчується крахом їх самих”, – переконана Валентина Лєбедева, кандидат економічних наук, професор Національної металургійної академії України.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!