Громада може контролювати вплив забруднювачів на довкілля
Процедура Оцінки впливу на довкілля надає громадянам можливості впливати на рішення влади та попередити можливий збиток або шкоду природі та своєму здоров’ю через механізм обговорень та зауважень.
Публічна процедура Оцінки впливу на довкілля (ОВД) запрацювала в Україні з 2018 року. Закон про ОВД ґрунтується на Конвенції про доступ до екологічної інформації (Орхуська конвенція), яка була ратифікована Україною в 1999 році. Однак практика використання оцінки впливу на довкілля почалася з 1968 року в США – на 60 років раніше України.
ОВД проводиться на етапі планування та погодження господарської діяльності, яка може погіршити стан довкілля. Через таку процедуру можна запобігти шкоди навколишньому середовищу та раціонально використовувати ресурси природи.
Здійснення ОВД є обов’язковим для проєктів, які можуть значно вплинути на довкілля. Серед них будівництво, реконструкція, розширення, технічне переоснащення, демонтаж об’єктів та інше втручання в природу.
Наприклад, з лютого 2018 року і на цей час в Донецькій області було заведено 190 справ з проведення процедури ОВД. На Слов’янській ТЕС в Райгородку планувалась реконструкція пилоприготувального цеху, в Дружківці – розробка родовища вогнетривких глин, у Волновасі – пішохідний тунель, а в Краматорську будуватимуть Обласну багатопрофільну лікарню з підземним паркінгом на 200 машин. До речі, першою справою Донеччини було будівництво Краматорської вітроелектростанції.
Важливою частиною процедури з ОВД є обов’язкова участь громадськості, оскільки вона Законом визначена як суб’єкт оцінки впливу на довкілля. Громадськість – це фізичні або юридичні особи, які можуть об’єднуватись або бути одноосібно.
Роль громадян в процедурі ОВД
Етап перший
Підприємство повідомляє про заплановану діяльність. Повідомлення публікується в єдиному реєстрі з ОВД на сайті Міністерства захисту довкілля і містить адреси, за якими приймає побажання та зауваження.
На цьому етапі громадяни та органи влади можуть направляти свої письмові пропозиції до майбутнього звіту: які дослідження має провести підприємство, наскільки детальну інформацію зібрати, щоб громадськість впевнилась, як сильно впливатиме планована діяльність на довкілля та здоров’я.
Етап другий
Підприємство оприлюднює звіт з ОВД, де вже враховані чи відхилені отримані зауваження. У звіті описуються: стан довкілля, планована діяльність та її виправдані альтернативи, які заходи передбачені, щоб запобігти або зменшити негативний вплив на довкілля.
Звіт розміщується у доступних для громади місцях: у приміщеннях уповноваженого органу, підприємства та місцевої влади тієї місцевості, яка може зазнати впливу забруднення.
Громадськість обговорює звіт протягом 25-35 робочих днів. Обговорення організує уповноважений орган: Міністерство захисту довкілля або обласний Департамент охорони навколишнього середовища ОДА. Він зобов’язаний своєчасно, адекватно і ефективно інформувати громадян про старт обговорення і забезпечити їм можливості висловити зауваження, а потім обробити їх. Так, Департамент екології Донецької ОДА оприлюднює такі новини на своєму сайті. Однак можна не заходити регулярно на сайт, а підписатись на бота, який доноситиме потрібну інформацію прямо у смартфон, щойно вона виникне на сайті Міністерства.
В цей період кожен може надати письмові пропозиції та зауваження на адресу уповноваженого органу, означену в звіті. Також мають відбутись хоча б одні громадські слухання, на які кожен може прийти і поставити всі свої питання та отримати відповіді щодо діяльності підприємства та його впливу на природу, занести до протоколу свої зауваження.
Уповноважений орган звітує про громадське обговорення, в тому числі й про відхилення чи врахування кожного зауваження від громадян.
Етап третій
Уповноважений орган аналізує звіт та зауваження громадян й надає висновок – чи допустиме провадження планованої діяльності.
Висновок з ОВД може заборонити реалізацію планів підприємства або закріплює обов’язкові екологічні «рамки», які не можна змінювати на наступних стадіях будівництва чи роботи об’єкта.
Якщо громадяни не експерти
Навіть якщо громадяни не мають експертності в області охорони навколишнього середовища, все одно можуть пильнувати процедури ОВД.
Досвідом природоохоронної діяльності поділилась Анна Амбросова, професійний еколог, експертка Громадської спілки «Досить труїти Кривий Ріг», яка проаналізувала понад 30 звітів з ОВД підприємств Кривого Рогу та інших міст.
За словами Анни Амбросової, громадяни можуть просто спостерігати і порівнювати, наскільки надана у звіті інформація відповідає дійсності.
Наприкінці кожного звіту міститься список використаних джерел інформації. Його варто передивитись, щоб впевнитись, що джерела в ньому фахові, а інформація – актуальна. Посилання на газетні публікації або шкільні підручники часів СРСР не підійдуть. Мають бути документи та посилання на дослідження, що проводились, в тому числі, і спеціально для процедури ОВД.
Наприкінці документу вказуються розробники та їх кваліфікація і вона має бути відповідною і достатньо фаховою з охорони навколишнього середовища.
Процедура ОВД має бути проведена з дотримання всіх вимог та термінів. Документи та інформація мають бути доступними.
Крім того, будь-які рішення, дії чи бездіяльність органів владі в цій процедурі можуть бути оскаржені в суді юридичною або фізичною особою. В результаті висновок з ОВД може бути скасований.
Олена Костенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!