Мандрувати велосипедом від Маріуполя до озера Сиваш допоможе маршрут, який розробила громадська організація із Запоріжжя «Спільно HUB». Його протяжність 380 км. До того ж в 40 км одна від одної на шляху встановили байкпоінти чи альтанки, в яких велосипедисти можуть відпочити у своїй подорожі. Під час розробки маршруту від Маріуполя до озера Сиваш «Спільно HUB» співпрацювала з представниками громад, через які пролягає маршрут, а також громадськими організаціями, ініціативними групами та комунальними підприємствами з Донецької, Запорізької та Херсонської областей. Враження від мандрівки маршрутом велосипедисти залишають з листопада. Такий приклад кооперації «Спільно HUB» з представниками місцевого самоврядування та громадськими організаціями Донеччини не єдиний. З ким ще та чому співпрацювали, звідки ідея веломаршруту від Маріуполя до озера Сиваш запитали у Ганни Дворної, виконавчої директорки ГО «Спільно HUB», а також поговорили з нею про розвиток велоінфрастурктури в Україні
- Громадська організація «Спільно HUB» була партнером у створенні велоконцепції для Слов’янська. Що саме робили задля отримання якісного документу?
Власне у 2020 році ми почали співпрацю зі Слов’янськом. У місті є дві прекрасні організації: «Платформа ініціатив «Теплиця» і «Східноукраїнський велоклуб «ТОР». Разом з ними ми вирішили, що треба розробляти якісні документи для міста в напрямку велосипедної інфраструктури і, звісно, ми стартували з програми розвитку. Ми підготували з партнерами і з містом документ, за який проголосував депутатський корпус. Наступним кроком в програмі була розробка концепції велосипедної інфраструктури Слов’янської територіальної громади. У листопаді 2021 року документ був затверджений розпорядженням керівника Словʼянської ВЦА. Це базовий документ, який дає можливість показати пропоновану схему веломережі, за якою варто будувати велосипедну інфраструктуру, аби мати можливість безпечно дістатись з точки А в точку Б, з одного району – в інший.
- Чи співпрацювали з іншими громадськими організаціями Донеччини, які опікуються проблемами велоінфраструктури?
Станом на зараз наші партнери не тільки зі Словʼянська, а й з Краматорська – ГО «Точка доступу», яка опікується питанням демократичних процесів. Також ми співпрацювали у 2021 році з «HALABUDA» з Маріуполя, адже разом розробляли і втілювали велосипедний маршрут від Маріуполя до озера Сиваш. Окрім того, в наших стратегічних планах є розвиток велосипедної інфраструктури в Запорізькій, Донецькій та Херсонській областях, то у майбутньому ми хотіли б попрацювати з іншими громадськими організаціями та містами з Донецької області.
- Чому вирішили створити велосипедний маршрут від Маріуполя до озера Сиваш? На нього був запит? І звідки взялася така ідея?
Велосипедний маршрут від Маріуполя до озера Сиваш – ідея нашого колеги Ігоря Сука, голови Запорізького велоклубу, координатора напряму розвитку велоінфраструктури ГО Спільно HUB», який відійшов у вічність 14 вересня 2021 року. Він придумав веломаршрут і зробив його в такому вигляді, в якому він зараз існує на сайті. Ми впевнені, що тисячі велосипедистів до цього вже долали у такому або у схожому варіантах цей маршрут. Завдяки учасникам воркшопів, обговорень, публічних консультацій веломаршрут має назву «Степ Bike Step» і ключовий заклик до дії: «Мандруй степом на велосипеді до об’єднання!» У майбутньому ми мріємо продовжити цей маршрут до Донецька і Криму. Це такий сповнений сенсу вклад від імені велосипедистів. Це можливість відчути за що ми боремося і вірити в перемогу. Крім того, нашою задачею на веломаршруті було встановлення 10 байкпоінтів, тобто велосипедних альтанок, в приблизно 40 км одна від одної. Це для того, аби велосипедисти могли перепочити, розпалити там вогнище та приготувати їжу, чи заночувати у крайньому випадку.
- Альтанки вже встановлені чи ні?
Зараз усі 10 альтанок вже встановлені. Ми думали, що маршрут будуть проїжджати лише в теплу пору року, але у листопаді під час фінального встановлення альтанок ми отримали відгуки про їх використання. Орієнтовно з квітня наступного року, коли буде хороша погода, очікуємо приплив повного або часткового проїзду веломаршрутом. Ми заохочуємо проїхати не лише весь шлях, а й хоча б від байкпоінту до байкпоінту та особливо ті частини, де ви ще ніколи не були. Це дасть можливість відчути об’єднання і доторкнутися до того, що ви є співпричетними до перемоги України і повернення окупованих територій. І ми в це щиро віримо.
- Скільки працювали над велосипедним маршрутом?
Ми працювали трохи більше, ніж пів року, а разом з нами і представники Донецької, Запорізької та Херсонської областей. Зокрема, найбільше в Донецькій області з нами співпрацював Маріуполь безпосередньо і Мангушська територіальна громада. Загалом трохи більше 10 громад долучилися до розробки, а також майже 20 громадських організацій, ініціативних груп та комунальних установ – до інформаційного наповнення та поширення інформації про цей маршрут.
(Відео про створення веломаршруту можна подивитися за посиланням.)
- Щороку в містах України все більше і більше говорять про велоінфраструктуру та врешті розвивають її. Чому нині така увага до цієї теми, адже на велосипедах їздили і раніше та говорили про свої потреби менше?
Щодо нас особисто, то ми в Запоріжжі фактично перейняли ініціативу профільної громадської організації, яка називалася «Урбан-рух «Запоріжжя велосипедне». Вони майже 6 років просували тему розвитку велосипедної інфраструктури до нас. В якийсь момент їхніх організаційних спроможностей стало менше, тому ми і підхопили їх з 2018 року. Спочатку працювали лише в Запоріжжі. Після цього зрозуміли, що хотіли б розширювати діяльність і на Запорізьку область, і на Донецьку, і на Херсонську, бо ми зовсім поряд. Ще одна причина, чому ця тема не була публічною, те, що і тоді, і зараз наші міста в областях є автомобілецентричними, тобто машина має більший пріоритет, ніж пішохід і велосипедист. Нині є багато можливостей для поїздок за кордон і в інші міста, де комфорт для пішоходів і велосипедистів вже є видимим. Люди це бачать і хочуть, щоб в їхніх містах було так само. На національному рівні є громадська організація «U-Cycle» (раніше мала назву «Асоціація велосипедистів Києва»). Вони просувають національний рівень розвитку велосипедної інфраструктури. Зокрема, нині готується національна велостратегія України. Ми сподіваємося, що ця тема не буде зникати з поля зору і активістів, і представників влади, а в майбутньому і представників бізнесу, бо це також важлива складова розвитку велотранспорту. А й надалі будемо просувати цю тему тому, що це передусім безпека і комфорт на вулицях українських міст для всіх учасників дорожнього руху.
Ірина Мартинова
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!