Усі 46 територіальних громад Донецької області з 1 січня 2021 року перейдуть на прямі міжбюджетні відносини з державою.
Головна фінансова перевага від децентралізації – отримання в місцевому бюджеті 60% податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), замість перерахування цього податку до бюджету вищого рівня, як це було раніше.
Коли гроші «зайві», а коли не вистачає
Коли Верховна Рада проголосує в другому читанні за проєкт Державного бюджету на 2021 рік, територіальні громади зможуть затверджувати місцеві бюджети. Залежно від суми власних надходжень, громади отримуватимуть базову дотацію з держбюджету або віддаватимуть реверсну дотацію.
Ці дотації спрямовані на горизонтальне вирівнювання податкоспроможності територій.
Базова дотація – це трансферт, який надається з державного бюджету місцевим бюджетам.
Реверсна дотація – це гроші, що передаються з місцевих бюджетів до державного бюджету.
Інструмент вирівнювання застосовується у залежності від розміру зібраного ПДФО в порівнянні з середніми показниками по Україні. Якщо власних грошей не вистачає – дають базову дотацію, якщо громада збирає більше, аніж у середньому по Україні – доводиться «ділитись».
На базовій чи реверсній дотації
Загалом Донецька області віддаватиме понад 587 млн грн реверсної дотації. Найбільша сума реверсної дотації – у Маріупольської громади. Це 440 млн грн із загальної суми. Наступна – Покровська громада, яка віддаватиме 95 млн грн, далі йде Краматорська громада – 16 млн грн.
Усього дев’ять громад Донецької області віддаватимуть «зайві» гроші до державного бюджету у вигляді реверсної дотації. Серед маленьких громад, хто буде ділитись власними надходженнями – Удачненська селищна, Андріївська та Іллінівська сільські громади.
Нічого не віддаватимуть, але й не отримуватимуть п’ять територіальних громад. Тобто власних надходжень повністю вистачатиме на власні потреби. Це Вугледарська, Добропільська, Авдіївська, Лиманська міські громади та Шахівська сільська громада.
Решта 32 громади будуть отримувати базову дотацію. Її загальна сума на ці громади Донецької області складатиме 873,7 млн грн.
Чому потрібен інструмент вирівнювання
«Базова та реверсна дотація – це інструмент розподілу фінансів між різними за доходами громадами, який з одного боку вирівнює регіональний розвиток, а з іншого боку, залишає стимули, щоб громади самостійно розвивались», – коментує Максим Ткач, керівник Донецького офісу Програми «ULEAD з Європою».
Гроші на освіту
Бюджетне законодавство передбачає для місцевих бюджетів субвенції з державного бюджету. Однією з таких субвенцій є освітня субвенція. Згідно з проєктом Держбюджету на 2021 рік, громади Донецької області отримають 3,7 млрд грн освітньої субвенції, зазначає радник з питань муніципальних фінансів та управління Донецького офісу Програми «ULEAD з Європою» Сергій Івахнін.
За його словами, найбільші суми освітньої субвенції отримають бюджети великих міст. Маріуполь – 646,2 млн грн, Краматорськ – 305,5 млн грн, Слов’янськ – 195,7 млн грн тощо.
Найменші суми освітньої субвенції отримують малі громади: Андріївська – 8 млн грн, Шахівська – 8,5 млн грн, Удачненська 9,6 млн грн.
«Розмір для кожної громади напряму залежить від кількості учнів у школах. Освітня субвенція спрямовується на оплату праці педагогів у школах, спецшколах, спеціалізованих навчальних закладах, дитячих будинках, інклюзивно-ресурсних центрах, закладах профтехосвіти, де надають повну середню освіту тощо», – пояснює Сергій Івахнін.
Не можна використовувати освітню субвенцію на оплату праці непедагогічних працівників; оплату праці у дитсадках, закупівлю товарів, робіт та послуг. А значить, ці видатки буде нести місцевий бюджет.
«Громаді треба міркувати про оптимальну структуру освітньої мережі та підрахувати, чи варто утримувати школи з низької наповнюваністю учнів. При цьому треба зважувати на забезпечення кожної дитини правом на якісну та доступну освіту», – додає експерт .
Залишки коштів за освітньою субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках місцевих бюджетів. Їх можна використати наступного року на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти.
Ольга Нікуліна, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!
Прегелянути коментарі (1)
Інструмент горизонтального вирівнювання за рівнем ПДФО є вкрай невдалим. Він, по суті, не стимулює зростання власного ПДФО, а , отже, не стимулює залишатися мешканців громад, особливо невеличких сільських, в свої рідних населенних пунктах. Тобто, чим більше робочих місць створить громада, тим більше віддасть реверсної дотації. Це НОНСЕНС. В Польщі, наприклад, це робиться за іншим принципом. В Україні треба звернути увагу на те, що є громади, на території яких є копалини, видобування газу та ін., і ці громади отримують величезні кошти відрахувань від ренти! От що має стати показником для горизонтального вирівнювання.