Закон України «Про освіту» визначає, що як один з елементів ключової цілі освіти є «формування цінностей, необхідних для успішної самореалізації компетенцій, виховання відповідальних громадян, що здатні до свідомого громадянського вибору й спрямуванню своєї діяльності на користь іншим людям та суспільству», «підвищення рівня освіти громадян для забезпечення стійкого розвитку України та її европейського вибору». Закон прийнятий, але як його впроваджувати на місцях мало хто розуміє.
Як впливати на цінності дітей та як розвивати їх компетенції? Як змінити ставлення вчителів та підвищити рівень їх довіри до дітей, як до особистостей?
Проект Kip-youth має на меті створити такі умови для молоді та школярів, де вони змогли б проявити себе та спробувати свої сили в різних сферах. Підприємницьке мислення дозволяє розширити власні межі та зрозуміти свою цінність, навчитись знаходити ресурси та використовувати свої вміння для вирішення проблем, що їх оточують.
Ми поцікавились, чи подобається дітям вчитись в школі, та що вони хотіли б змінити. І ось які висновки ми зробили:
- Дітям не подобається ходити в школу, бо їм не подобаються понуре оточення та «совдеповський» вигляд шкіл. У більшості шкіл немає умов для відпочинку дітей, їм не дозволяють бігати та шуміти.
- Все, що цікавить вчителів – шкільна програма та відмітки, які отримують учні, а розважальні заходи – суцільна нудьга, бо вони також є частиною якоїсь програми, при розробці якої діти не приймали участі, ніхто не цікавиться їхньою думкою
- Більшість дітей не розуміють, нащо їм всі ті знання, які від них вимагають в школі, де вони зможуть їх застосовувати та як різні предмети пов’язані між собою.
- Вчителі використовують застарілі моделі навчання, працюють за шаблонами та не бажають використовувати нові методики навчання
- В класах не дружня атмосфера. Часто учні не спілкуються між собою, а час поза школою проводять окремо один від одного.
Одним з можливих рішень є проектне навчання. Сьогодні сучасному суспільству потрібен не виконавець, а творець. Діяльність від проблеми до задачі, від задачі до проекту, від проекту до втілення і захисту пред’являє
вимоги не лише до організації навчання, але й до самого суб’єкта діяльності. Проектне навчання можна вважати проблемно-орієнтованим і розвивальним, оскільки воно формує мотивацію до творення і перетворення себе.
Перші результати проекту KIP-youth можна побачити в одній з Краматорських шкіл. Після участі у шкільному хакатоні, який відбувся 23 березня у креативному просторі FreeUA, де діти знайомились з досвідом Німеччини щодо реалізації шкільних підприємств та працювали над власними ідеями підприємництва, в учасників виникла ідея, яку вони спробували втілити у життя. (Більше інформації про те, як проходив хакатон Хлопці, що навчаються в 10-му класі, вирішили змінити похмуре шкільне подвір’я та створити на ньому місця для відпочинку. Проаналізувавши власні можливості почали втілювати ідеї у життя: зібрали кошти від здачі макулатури та закупили дерев’яні палети, з яких почали виготовляти меблі для вулиці. Вже навесні вони встановлять їх у своєму подвір’ї. Але школярі зрозуміли, що є попит на їх уміння, та вирішили, що можуть робити такі меблі на замовлення для інших.
Давайте розглянемо, що, окрім виготовлення отримують діти, беручи участь у подібному проекті.
По-перше, це вміння проектування. Потрібно спочатку спроектувати меблі, розрахувати необхідну кількість матеріалів, обрати нетоксичні фарби, що швидко сохнуть тощо.
По-друге, маркетингові дослідження. Діти вивчають попит та працюють над тим, як його задовольнити найефективнішим способом.
По-третє, фінансова грамотність. Не лише виготовлення, але й фінансові розрахунки, планування витрат та ціноутворення – це вміння, які учні розвивають у проекті.
По-четверте, діти вчяться брати на себе відповідальність за умови, що їх оточують та впливати на них.
До того ж все це допомагає дітям розвивати підприємницьке мислення, що допоможе у дорослому житті.
Попереду у KIP-youth ще багато планів, якщо хочеш долучитись до проекту, пиши на сторінку та дізнавайся про всі можливості для молоді та для розвитку соціального підприємництва.
Проект «Kramatorsk Innovation Platform» реалізується ГО «Вільна Хата» та ГО «Українська Асоціація Фрілансерів» (Free UA) у Краматорську у співпраці з Фондом Східна Європа та ChildFund Deutschland e.V. за рахунок коштів, наданих Федеральним міністерством економічного співробітництва та розвитку Німеччини. Проект є частиною комплексної програми «Сприяння розвитку міжсекторного партнерства в цілях захисту інтересів дітей: долучення ВПО до активних учасників процесу».
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!