Лише сильний президент поверне Донбас?

4 жовтня до Верховної Ради нарешті був внесений законопроект щодо правового статусу тимчасово непідконтрольних районів Донбасу, який умовно у ЗМІ називали «законом про реінтеграцію Донбасу». Щоправда забігаючи наперед можна сказати, що саме так назвати його важко, адже якихось конкретних шляхів для повернення непідконтрольних районів Донеччини та Луганщини він не надає.

До парламенту поступили одразу декілька законопроектів щодо «Закону про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях».

Але безумовно головним з них є законопроект за номером 7163 авторства президента України Петра Порошенко. Саме він є основним для розгляду і саме навколо нього розпочнуться основні баталії.

Слід сказати що президентський законопроект невеликий за розміром та складає 11 статей, остання з яких «Прикінцеві положення» – є найбільшою та найголовнішою, адже веде перелік змін у українському законодавстві котрі потрібно зробити водночас із прийняттям законопроекту.

Так, стаття 1 законопроекту визнає окупованими сухопутну територію, зовнішні та внутрішні води, а також повітряний простір тимчасово окупованих територій в Донецькій та Луганській областях, конкретні межі яких визначаються за поданням Генерального штабу Збройних Сил України Міністерством оборони України.

Згідно статі 2 окуповані території продовжують вважатися територіями України а їхня окупація РФ не дає їй жодних територіальних прав, так само за фізичними особами, незалежно від набуття ними статусу внутрішньо переміщених осіб чи іншого спеціального правового статусу, юридичними особами зберігається право власності та інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, якщо воно набуте відповідно до законів України.

Статтею 4 метою державної політики із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях є:

  • звільнення цих територій та відновлення конституційного ладу на них;
  • захист прав, свобод і законних інтересів громадян України, які постраждали внаслідок російської агресії;
  • зміцнення незалежності, державності, забезпечення єдності та територіальної цілісності Української держави.

Одними з найважливіших є статі 8 та 9, у котрих проголошується необхідність використання сил і засобів Збройних Сил України, інших військових формувань (Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, Державної спеціальної служби транспорту), Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій.

Стаття 9 покладає повноваження на використання сил і засобів військових формувань на Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України якому повинні підпорядковуватися усі особи, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, стримування і відсічі російської збройної агресії в Донецькій та Луганській областях. Також Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України здійснює планування, організацію та контроль виконання завдань із забезпечення національної безпеки і оборони, стримування і відсічі російської збройної агресії в Донецькій та Луганській областях, спрямування, координацію і контроль за діяльністю військово-цивільних чи військових адміністрацій (у разі їх утворення) у Донецькій та Луганській областях з питань національної безпеки і оборони.

Таким чином це дозволить легалізувати використання збройних сил України без введення військового стану чи оголошення війни як це відбувається з 2014 року.

Але мабуть ще більш цікавими є прикінцеві положення законопроекту що описуються у статі 11-й, згідно із якими пропонується внести ряд змін у існуюче законодавство.

Так, прийняття цього законопроекту дозволить достроково припиняти повноваження сільських, селищних, міських голів та місцевих рад згідно із Законом України «Про правовий режим воєнного стану», тобто на час введення на території населеного пункту воєнного стану та призначати на цей час військові або військово-цивільні адміністрації.

Оскільки воєнний стан, територію його розповсюдження, а також особистий склад затверджує Президент як Головнокомандувач Збройних Сил України, подібне розширення його повноважень однозначно зробить Гаранта Конституції України сильнішим у своїх повноваженнях.

Також президент України подав на розгляд України ще один законопроект – №7164 «Про створення необхідних умов для мирного врегулювання ситуації в окремих районах Донецької та Луганської областей». Згідно із ним пропонується продовжити на рік термін дії особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей що був прийнятий парламентом України 16 вересня 2014 року строком на три роки.

Микита Синицін


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!

Цей сайт використовує cookies