У сучасному житті уникнути співпраці з банківською установою практично не можливо. Всі ми в той чи інший час стаємо клієнтом банку – отримуючи зарплату, пенсію, соціальну допомогу, сплачуючи комуналку чи переказуючи кошти.
Втім банки розцінюють ваш статус клієнта занадто буквально. Тому кожного разу пропонують якісь додаткові послуги, а іноді навіть підключають їх без нашого відому. На цей випадок Національний банк України дає однозначну відповідь: такі дії неприпустимі.
Найпоширенішими з нав’язаних послуг є видача кредитки, оформлення страхування, смс-повідомлення. Звісно ж, вони не безкоштовні. Тому варто знати свої права, щоб не стати заручником банківського сервісу.
Залучення у клієнти
Непоодинокі випадки, коли банк усіма силами намагається розширити коло своїх клієнтів. Частіше всього це відбувається, коли вам потрібно щось сплатити через банківську касу – податки, комуналку чи послуги держустанов. В деяких банках питають, чи є ви клієнтом. Якщо ні, наполегливо пропонують відкрити банківський рахунок. У разі відмови можуть навіть відмовити в обслуговуванні.
Такого не повинно бути, адже банк повинен провести вашу операцію через касу або через термінал самообслуговування, навіть якщо ви не є його клієнтом, але за умови, що ви не порушуєте законодавство. Якщо банк все ж таки відмовляє, то запитайте у співробітника документ, на підставі якого вас примушують оформлювати картку. Або зверниться до керівника відділення зі скаргою на нав’язування послуги.
Кредитка «в нагрузку»
Найчастіше трапляються випадки нав’язування кредитних карток. Зазвичай це відбувається, коли людям необхідно перевипустити основну карту – наприклад, у разі втрати, або в якій закінчився строк. Вас одразу почнуть втягувати у кредитні відносини – разом з пенсійною, зарплатною, соціальною або платіжною картою обов’язково запропонують оформити кредитну.
Методи дій щодо цього у банків різні – від умовлянь та перелічування вигід кредитної лінії до шантажу, що нібито основна картка не може бути активована без кредитної. Захиститись від подібних маніпуляцій допоможе Закон «Про споживче кредитування» .
Стаття 14 цього закону:
«Забороняється вимагати від споживача укладення договору про споживчий кредит як обов’язкової умови придбання будь-яких товарів чи послуг у кредитодавця».
Якщо кредитку все ж таки нав’язали, у вас є 14 днів щоб написати заяву про бажання розірвати кредитний договір. Протягом цього терміну банк не стягуватиме відсотки.
Дехто подумає – ну дали кредитку, то й хай собі лежить. Втім Національний банк попереджує, що даний сервіс, навіть якщо ви ним не користуєтесь, може коштувати вам дорого. Адже банк все одно бере плату за обслуговування кредитної картки, причому – за рахунок кредитного ліміту.
Ось так може з’явитись борг, про який клієнт навіть не підозрює. Добре, якщо банк вчасно повідомить про заборгованість. В іншому випадку ви дізнаєтесь про свій борг, коли він значно виросте. Також деякі банки до тих клієнтів, які не користуються отриманою кредиткою, застосовують штрафні санкції за невикористання кредитних коштів.
Потрапити у кредитну пастку легко, коли банк відкриває кредитний ліміт на зарплатну карту. Ви бачите баланс, на якому відображається загальна сума, і не розумієте, де ваші власні гроші, а де кредитні. Витрачаєте, а потім мусите сплачувати відсотки. Щоб відмовитись від кредитного ліміту, потрібно звернутись до банку з письмовою заявою або через онлайн-банкінг.
Страхування без бажання
Доволі часто в банках пропонують послугу страхування, причому не тільки під час отримання кредиту. Ще наполегливо рекомендують страхувати гроші на картці, оформлювати медичні поліси, договори автострахування тощо.
Варто мати на увазі, що обов’язковим для страхування є лише іпотечне кредитування або кредит під заставу майна. В інших випадках укладення договору страхування не є обов’язковим для оформлення кредиту.
Згідно ст. 55 Закону «Про банки і банківську діяльність»
«банкам забороняється вимагати від клієнта придбання будь-яких товарів чи послуг від банку або від спорідненої чи пов’язаної особи банку як обов’язкову умову надання банківських послуг».
Втім банк має право відмовити у наданні кредиту.
Щодо всіх інших видів страхування, то тут слід керуватися власною потребою: якщо послуги вам не потрібні, ви маєте право від них відмовитися. Теж саме стосується нав’язування послуги смс-оповіщення.
Куди скаржитись на занадто наполегливих банкірів
Перед усім треба знати свої права та посилатись на закони, що захищають вас, як споживача фінансових послуг. Якщо ви бачите, що банк вводить вас в оману, або нав’язує непотрібні послуги, запитайте у співробітника документи, що підтверджують його вимоги. Зверніться до керівника установи, адже більшість питань можна вирішити на місті. У разі не реагування – звертайтеся до Національного банку України, який здійснює нагляд над усією банківською системою в країні.
Контакти Нацбанку:
- Телефон: 0 800 505 240, дзвінки безкоштовні. У неробочий час працює автовідповідач, можна залишити свій номер телефону, щоб фахівець міг передзвонити.
- Електронна пошта: nbu@bank.gov.ua У разі електронного звернення використовується спеціальна форма.
- Адреса для листування: вул. Інститутська, 9, м. Київ-8, 01601
- Адреса для подання письмових звернень громадян: вул. Інститутська, 11-б, м. Київ-8, 01601
У зверненні потрібно описати суть питання та надати інформацію про себе та контакти.
Світлана Денисенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!