Незалежний виконком чи команда міського голови?

Виконавчий комітет місцевої ради є своєрідним урядом громади, який має забезпечувати її ефективний розвиток шляхом ухвалення власних рішень та їх належного виконання.

Виконавча гілка місцевого самоврядування побудована як вільний колегіальний орган, до складу якого входять особи, що працюють у ньому на громадських засадах. Кандидатури до складу виконкому вносить міський голова, а затверджує їх міська рада. Було б ідеально, щоб виконавчий комітет був рівновіддаленим від ради і міського голови. Але в реальності це не так.

Виконком – не один з відділів апарату

Головним призначенням виконавчого комітету є прийняття владних рішень замість підлеглих міського голови. Причому на засіданні виконкому міський голова має лише один голос. Тому нерідко очільники громад маніпулюють, пропонуючи включити до складу виконкому якомога більше службовців апарату. Так членами виконкому становяться керівники управлінь, відділів і комунальних підприємств, директори шкіл, завідувачі дитсадків, головні лікарі тощо. Якщо голова завів у виконком свою команду, то за її допомогою він без проблем може “проштовхувати” всі вигідні йому рішення.

У такому випадку робота виконкому є прогнозованою, а його рішення перетворюються на втілення ідей міського голови. Засідання виконкому є бездискусійними, проходять без альтернативних поглядів, суто формально. Іноді доповідь по тому чи іншому питанню взагалі відсутня, замість цього просто зачитується назва проекту рішення. Не рідкість, коли голосування відбувається “пакетом” – по кілька питань одночасно. Або голосують “шляхом мовчання” – головуючий запитує, чи є заперечення, і якщо усі мовчать, переходить до наступного питання. У такій ситуації практично неможливо встановити персональну відповідальність членів виконкому.

Більш того, закон наділив виконавчий комітет повноваженнями координувати та контролювати діяльність виконавчих органів, комунальних закладів і підприємств. А це неможливо, якщо члени виконкому будуть контролювати самі себе.

Виконкоми Донеччини

Закон “Про місцеве самоврядування в Україні” не містить чітких вимог щодо кількісного чи персонального складу виконкому. Зазначено лише, що нього обов’язково входять міський голова, секретар ради та староста (якщо це виконком об’єднаної територіальної громади). При тому в законі не існує зобов’язання включати заступників голови, керівників виконавчих органів, комунальних підприємств. І як вказувалось вище, для громади набагато краще, щоб до складу виконкому входило якомога менше службовців ради. Втім на практиці ми бачимо зовсім протилежне.

Наприклад, виконавчий комітет Слов’янської міськради складається з 15-ти осіб. З них сім – це голова, його заступники та секретар ради. Окрім того, членами виконкому є головний лікар місцевого медзакладу та керівник комунального підприємства “Бюро технічної інвентаризації”.

Виконком Маріуполя сформований з 22-х членів, з яких десять – це голова, всі його заступники та секретар ради.

У виконкомі Костянтинівської міськради з 13-ти членів вісім мають пряме відношення до апарату. Традиційно це голова, три його заступники та один радник, секретар ради та два керівника підрозділів ради.

Виконком Краматорської міськради налічує 16 членів, з них сім представників місцевого самоврядування – голова та п’ять його заступників, секретар ради.

Виконком Лиманської ОТГ сформований з 27-ми членів. З них сім – це керівництво громади. Також на вимогу закону до складу виконкому включені 12 старост – обраних очільників старостинських округів, що входять до складу громади.

Як уникнути “узурпації” влади

У 2017 році депутати Верховної Ради здійснили спробу упорядкувати питання формування місцевих виконкомів. Був розроблений законопроєкт, який визначав, що у складі виконавчого комітету кількість посадових осіб органів місцевого самоврядування, керівників комунальних підприємств, установ та організацій має становити не більше однієї третьої від загального кількісного складу виконкому.

Однак профільний комітет не погодився обмежити представництво цих категорій осіб у складі виконкомів. У висновку було зазначено, що “остаточне вирішення питання про затвердження персонального складу виконавчого комітету належить відповідній раді, яка в разі незгоди з пропозиціями сільського, селищного, міського голови може відмовити в такому затвердженні”.

Відтак, місцеві виконкоми традиційно формуються за принципом 50/50 у кращому випадку, а у гіршому – цілком зі службовців, підлеглих голові громади.

Світлана Денисенко, “Донеччина. ЗмІнИ”


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!

Цей сайт використовує cookies