Питання оптимізації класів у школах Краматорська: головне, щоб у сперечаннях не розчинилися діти
Напередодні нового навчального року Краматорськ зіткнувся з проблемою нестачі державної освітньої субвенції на оплату праці вчителів.
Субвенція розраховується на 1 січня, а за два навчальних роки у школах міста додалося понад 1700 учнів. Це практично три повноцінні та досить великі школи. Приріст відбувається за рахунок переселенців, прорахувати цифру практично неможливо. Відповідні органи ведуть статистику та роблять прогнози. Без цих даних не міг існувати жодний кошторис, який подається до відповідних інстанцій. Управління освіти завжди вкладалося у свої прогнози, але ситуація змінилася після 2014 року, у якому спостерігався спад кількості учнів у школах Краматорська.
За останні роки у штатних розписах шкіл міста відбулися позитивні зміни. У кожному закладі з’явились шкільні медичні сестри та психологи. Протягом двох років відкрито 13 інклюзивних класів. Вони дають можливість дітям з інвалідністю мати вільний доступ до повноцінного навчання та адаптуватись до роботи і спілкування у колективі. Зворотний бік медалі – додаткове навантаження на статтю витрат заробітної платні.
У вчителів існує надбавка за сумлінну працю. За законодавством її розмір становить від 5 до 20 відсотків. Треба зазначити, що наповнюваність класів в Краматорську значно відрізняється. Для прикладу: середня наповнюваність у школі № 25 становить 29,6 учнів, у школі №18 – 18, у віддаленій селищній школі №28 – 8. Таким чином, обсяг роботи вчителів відрізняється. Однак ніякої диференціації у підходах виплат надбавки за сумлінну працю немає: всім педагогам виплачується 20%.
Важливо, що у січні 2018 року згідно з Постановою Кабміну відбулось збільшення зарплат вчителів на 10%. Щоб виконати законодавство і виплачувати зарплати у повному обсязі за новими змінами з бюджету міста були виділені додаткові фінанси. Окрім цього, перед Краматорськом стоїть нове завдання: рекомендації Кабміну піднімати за рахунок міського бюджету на 10% зарплатню працівників дошкільних і позашкільних установ.
Всі ці фактори створили додаткове навантаження на міський бюджет і стали причиною прийняття певних рішень керівництвом управління освіти. З директорами міських шкіл ще наприкінці навчального року були проведені консультації та надано рекомендації щодо оптимізації кількості учнів у класах. Водночас, не залишались поза увагою вимоги законодавства щодо розміщення дітей у приміщеннях відповідно до санітарних норм. Навесні 2018-го року управління освіти і фінансовий відділ краматорської міськради звернулися в МОН, до керівництва Донецької облдержадміністрації з проханням про збільшення фінансування.
У кінці серпня з Міністерства була отримана відповідь, з якого стало ясно, що грошей чекати не варто. Також було рекомендовано місцевим державним адміністраціям упорядкувати структуру штатного числа працівників сфери освіти у межах асигнувань та продовжити роботу з оптимізації класів і навчальних закладів, особливо – малокомплектних.
Схожа ситуація склалася не тільки в Краматорську або в Донецькій області. Різні міста знаходять вихід в скороченні груп продовженого дня або у відмові від гуртків.
«Краматорськ зберігає 61 групу продовженого дня, від гуртків теж вирішено не відмовлятися. Продовжується дистанційне навчання для дітей з тимчасово окупованих територій, їх чисельність становить 277 чоловік. Як бачите, ми не йдемо непопулярними шляхами, які можуть викликати соціальну напругу. Ні про яке скорочення педагогів не йде. Чутки про те, що в класах буде понад 40 учнів не мають ніяких підстав. Закон України чітко обумовлює допустиму цифру учнів у класі, це 30 осіб. Так, наразі у місті є кілька шкіл, у деяких класах яких кількість дітей перевищує цю цифру. Але сталось це виключно за згодою всіх сторін. І тільки тому що вчитель дає відповідну якість навчання, а батьки, як кажуть, «голосують ногами». Найбільші класи зараз, наприклад, це 38 учнів у школі №25, а також 36 – у школі №22. Зазначу, що ніяких скарг на це немає», – підкреслила Марина Мозольова, керівник Управління освіти краматорської міської ради.
Також чиновниця запевнила, що кожна ситуація у кожному класі буде вивчена окремо, по кожній проблемі буде прийнято рішення, з урахуванням та усуненням болючих моментів. Наприклад, під час переформатування класів постане питання переводу учнів у більш просторе приміщення. І тут можна зіткнутися з незгодою батьків, які вкладали сили або гроші у ремонт цього класу. Потрібно проводити необхідну роботу, вмовляти та переконувати. Вона також повідомила, що не всі керівники шкіл поставились до завдання з необхідним розумінням важливості проблем. З усіх шкіл тільки третина зробила «домашнє завдання» з оптимізації у класах.
Стан справ з наповнюваністю шкіл також у зоні особливої уваги чиновників. У Краматорську існують навчальні заклади, які розміщенні один від одного, практично у кроковій доступності, з наповнюваністю 50%. В області існує програма оптимізації навчальних закладів, яка стартує з 2019-2020 рр. Актуальним залишається питання автономії шкіл, зміни їх статутів, виборів її керівника. У Краматорську у цьому напрямку впевнено рухається поки що тільки школа №22.
Всі ці теми потребують широкого обговорення серед громадськості. Якщо ж якась школа з об’єктивних причин через кілька років може припинити своє існування, батьки мають право це знати. Бо тільки за ними та дитиною усвідомлений вибір про його навчання у будь-якому навчальному закладі. Такий зважений підхід буде тільки сприяти важливим змінам, перед необхідністю яких стоїть Україна.
Матеріал підготовлено в рамках проекту “Маяк” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США. This project was supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!