Поміняти міську владу – складно, але можливо

Влада має бути ефективною, і громада може відстежувати її роботу, а в разі визнання неефективності, не чекати наступних виборів, щоб змінити нероб. Якщо місцева рада не виконує своїх обов’язків, громада може її змінити. Не сказати, що в Україні ця процедура легка, та вона є.

За свою діяльність місцева влада має відповідати перед територіальною громадою. Так сказано в Законі «Про місцеве самоврядування». Має бути так, що саме територіальна громада може достроково припинити повноваження місцевої влади, а саме – місцевої ради, яку громада безпосередньо обирає під час місцевих виборів.

Згідно з законом, приводом для того, щоб громада могла позбутися місцевої ради достроково, може бути:

  • рішення, прийняте радою з порушенням українського законодавства, та якщо при цьому компетентні органи вимагали переробити рішення таким чином, щоб воно відповідало законодавству, а рада таку вимогу проігнорувала;
  • рада без поважних причин проводить сесії рідше, ніж раз на три місяці, або не рідше разу на місяць, якщо вона має розв’язати питання про відведення земельних ділянок та надати дозволи підприємствам на господарську діяльність.
  • не вирішення радою питань, якими вона відає.

Позачергове переобрання депутатського корпусу

Законом передбачено кілька способів дострокового припинення роботи місцевої ради, будь то селищна, сільська, районна чи міська.

Спосіб, який має бути найпростішим для реалізації громадою – розв’язати це питання на місцевому референдумі. Однак, вже вісім років українцям цей спосіб не доступний. Річ у тому, що сама процедура організації та проведення місцевого референдуму має бути визначена спеціальним законом. Такий закон у нас був, та у 2012 році він втратив чинність на підставі прийняття закону про всеукраїнський референдум, який своєю чергою у 2018 році Конституційний суд визнав неконституційним. Проєкт нового закону до цього часу обговорюється.

Отже, якщо місцева рада не виконує свої обов’язки, або виконує їх неналежно, громада може діяти тільки через тих, хто уповноважений підіймати це питання.

Другий варіант – призначити позачергові вибори місцевої ради рішенням Верховної Ради України. Робить вона це після того, як суд визнає незаконними акти місцевої ради, а після цього відповідний комітет Верховної Ради зробить свої висновки та подасть їх на загальний розгляд. Громадяни можуть колективно звернутись до парламенту, щоб звернути увагу на неробочу раду, можливо і через петицію або через народного депутата. Та спочатку громадяни мають звернутись до суду щодо визнання незаконним рішення ради.

Також ініціатором призначення позачергових місцевих виборів може бути голова відповідної ради: селищний, сільський або міський голова. Він може звернутись до Верховної Ради зі своїми аргументами. Наприклад, з документами, що доводять, що рада збирається на сесії рідше, ніж вказано законом.

Позачергові місцеві вибори Верховна Рада призначає не пізніше ніж протягом найближчих дев’яноста днів. Та поки не буде обрано нову раду, діяти продовжує та, чиї повноваження вже вирішено припинити достроково.

Місцева влада без ради

Ще одна можливість припинити повноваження місцевої ради раніше строку є у Президента України. Робить це він актом про утворення військово-цивільної адміністрації (ВЦА) на підставі закону “Про військово-цивільні адміністрації”.

ВЦА створюється в населеному пункті, що знаходиться в районі відсічі збройної агресії Російської Федерації, зокрема на території Донецької та Луганської областей. З моменту створення ВЦА, вона починає здійснювати повноваження міської ради, виконавчої влади та голови. Однак, цей випадок громадою вже ніяк не регулюється.

Олена Костенко, «Донеччина. ЗмІнИ»


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!

Цей сайт використовує cookies