Школа повного дня: чи стане це можливим у Краматорську?
Школа, в якій діти мають можливість перебувати з ранку до вечора та при цьому отримувати якісні знання, цікаве дозвілля та всебічний розвиток – ідея чудова. Але що потрібно для її втілення на практиці?
Що представляє собою школа повного дня?
На відміну від звичайних шкіл, де діти після закінчення уроків йдуть додому, школа повного дня передбачає заняття з дітьми і в післяобідній час. Школа повного дня має надати:
- допомогу у підготовці домашнього завдання;
- цікаві та корисні екскурсії;
- можливість займатися в різних гуртках.
Тобто це такий заклад, куди батьки вранці приводять дитину, ввечері забирають – і при цьому не турбуються про виконання домашнього завдання, необхідності роз’яснювати якісь теми чи планувати додаткові розвиваючі заняття.
«Вчителі роз’яснюють матеріал професійніше за батьків»
В початковій школі сьогодні існує можливість залишити дітей в групах подовженого дня. Але для середньої ланки нічого подібного не практикують.
«Ми спостерігаємо, що в дітей в 6-7 класі, і в цілому в середній ланці, знижується інтерес до навчання. На думку батьків, діти вже достатньо самостійні і дорослі – вони можуть самі дати собі раду. І тут саме час прийти до школи повного дня. Тоді батьки будуть впевнені, що всі домашні завдання виконані. З дитиною над завданням з географії буде працювати географ, з математики – вчитель математики, тощо, – розповіла очільниця Управління освіти Краматорської міської ради Марина Мозольова. – Ні для кого не секрет, що вчителі навчають більш професійно, ніж найталановитіша матуся чи татусь».
За її словами, така практика впроваджена в приватних школах. І вона спрацьовує і в державних закладах. В Україні вже є приклади, коли школи переходили на формат роботи повного дня. В Краматорську поки що є тільки бажання спробувати так працювати.
Структура дня має бути змінена
В Краматорську ідея школи повного дня може реалізуватися на базі економіко-гуманітарного ліцею №8 імені Василя Стуса. Тут розглядають можливість запровадження додаткових занять. І директор навчального закладу Вікторія Калініна мала перейняти досвід іншого державного закладу, де вже запроваджена подібна практика. Але плани порушив коронавірус.
В Управлінні освіти Краматорської міської ради зазначають: відрядження до вже діючого закладу допоможе зрозуміти механізми роботи та ознайомитися з затвердженим положенням ліцею.
«Треба розуміти, що школа повного дня вимагає змінення структури занять. Не просто щоб діти відсиділи уроки, потім пообідали й знову приступили до виконання тепер уже домашніх завдань. Там інший графік: прийшли до школи, позаймалися на одному уроці, пішли на екскурсію, потім знов урок, спортивні заняття. І обов’язково виконання домашнього завдання. Адже не кожний батько чи мати можуть сісти і допомогти виконати математику, на відміну від педагога», – наголосила директор ліцею №8 Вікторія Калініна.
Але в Краматорську немає такої кількості музеїв та театрів, як у великих містах. І це ускладнює процес організації дозвілля дітей.
Важливе фінансове питання
Треба розуміти, що школа повного дня має бути платним задоволенням для батьків. І річ не в тім, що в такій школі треба додатково сплатити за харчування в обід. Робота вчителів, які будуть працювати з дітьми, пояснюючи та допомагаючи виконати домашні завдання, також має бути оплаченою.
Зараз бухгалтерія навчальних закладів здійснюється централізовано в Управлінні освіти. Але при впровадженні школи повного дня, такий навчальний заклад буде мати власний рахунок.
«Кошти від батьків будуть йти безпосередньо на рахунок школи», – наголошує Марина Мозольова.
Це дозволить вчителям, які додатково працюють з учнями, отримувати відповідну надбавку до зарплати.
Директор ліцею №8 Вікторія Калініна додає, що треба зробити розрахунки: яка повинна бути кількість дітей на додаткових заняттях, щоб це було фінансово привабливою пропозицію для батьків.
«Потрібно все прораховувати. Адже при такому підході повинен включатися і відсоток за комунальні платежі, і заробітна плата педагогів, які будуть працювати. Треба зрозуміти, якою буде сума, та чи зможуть батьки платити ці кошти», – наголошує Вікторія Калініна.
Більш того, треба буде покращувати й матеріально-технічну базу навчального закладу. А це також немалі вкладення.
Переваги та недоліки
Отже поки що школа повного дня – це лише проект. Але можна узагальнити його переваги та недоліки.
Серед переваг:
- можливість залишити дитину в школі на цілий день, поки батьки на роботі, і бути певним, що вона під наглядом і пообідає гарячими стравами;
- виконання домашніх завдань разом з профільними педагогами: батьки часто не можуть роз’яснити незрозумілі питання, вчитель же зробить це професійно;
- окрім навчання, учні можуть відвідувати й додаткові заняття – спортивні, творчі, тощо. І для цього не потрібно їхати в інший район міста;
- школа повного дня передбачає відвідування екскурсій, музеїв, театральних вистав, тощо, тобто забезпечується цікаве дозвілля дитини.
Проте є і проблемні питання:
- школа повного дня має бути платною – як за додаткове харчування, так і за додаткову роботу педагогів. Про яку суму йде мова – можна говорити тільки після проведених розрахунків;
- якщо не всі батьки з класу згодяться залишати дітей на цілий день, то неможливо буде ввести нелінійний розклад: коли уроки чергуються з екскурсіями, майстер-класами чи спортивними заняттями. В такому випадку не зміниться структура занять: спочатку будуть уроки, а потім виконання домашніх завдань та дозвілля;
- дітям необхідні прогулянки, а шкільні подвір’я часто не пристосовані для цього;
- є ризик, що перебування в школі протягом повного дня може відбити в дітей охоту до навчання – школа може «набриднути».
Наталія Боровська, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!
Так батьки зовсім уникнуть своїх обов’язків. Я вважаю, що дітям потрібно більше часу проводити з родиною, домашні завдання з вчителями безумовно полегшує життя нам батьками, але якими стануть стосунки дітей з батьками. Нажаль в наш час більшість батьків і так уникають своїх обов’язків відносно виховання, покладаючи їх на заклади освіти та на гаджети.