Тарифні гойдалки – в який бік рухаються ціни на комунальні послуги

Щомісячна сплата комірного важким тягарем лягає на плечі більшості громадян. Тому так прискіпливо ми роздивляємось кожну квитанцію, з’ясовуючи, чи не подорожчали в черговий раз комунальні послуги. Втім іноді платіжки дивують зменшенням цифр. Чому так відбувається, хто встановлює тарифи та чого чекати найближчим часом?

За воду платитиме більше

Ще у лютому 2020 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг прийняла постанову № 283 щодо підвищення тарифів на водопостачання та водовідведення у деяких містах Донецької області. Зокрема, змінено тарифи для комунальних підприємств Бахмута, Слов’янська та Краматорська.

Але введення в дію даної постанови відбулося не одразу. Наприклад, для краматорців нові тарифи почнуть діяти з травня. Тож нові нарахування за послуги водоканалу будуть відображені у квитанції за червень 2020 року. А саме:

  • на централізоване водопостачання – 17,964 грн. за 1 куб. м (з ПДВ);
  • на централізоване водовідведення – 9,552 грн. за 1 куб. м (з ПДВ). Таким чином, буде діяти сумарний тариф у розмірі 27,516 грн./м куб., що 6,12 грн./м куб. вище за попередній.

Втім навіть таке суттєве підвищення покриває собівартість послуг лише на 65 відсотків, зазначає прес-служба Краматорської міськради. Нестачу коштів доводиться компенсувати з місцевого бюджету. «Краматорський водоканал» щорічно отримує фінансову допомогу для часткового покриття розрахунків за придбану воду у обласного комунального підприємства «Вода Донбасу». У 2019 році місцевий бюджет профінансував борги водоканалу в сумі 54,9 млн грн. В 2020 році таке фінансування з міського бюджету заплановано в розмірі 56,2 млн грн.

Несподіванки від постачальників тепла

Платіжки за теплопостачання дивують своєю нестабільністю, навіть при незмінних тарифах протягом опалювального періоду. Справа в тому, що нарахування відбуваються за показниками лічильників, встановлених на кожному окремому будинку. Ось чому суми у платіжках можуть суттєво відрізнятися від місяця до місяця.

На обсяги споживання впливає декілька чинників – ступень утеплення будинку, втрати тепла через двері та вікна, висота поверхів у квартирах, тип будівлі (в старих домах, де розводка опалення проходить по горищу, втрати більше). Окрім того, у містах послуги з теплопостачання можуть надавати різні підприємства, і для кожного з них встановлюється окремий тариф. Його розмір значною мірою залежить від вартості енергоносіїв. Тож коливання цін на оптовому енергоринку відображаються й на гаманцях звичайних громадян.

Плата за газ – від стрибка вгору до повільного зниження

Тарифи на газ продемонстрували шокуючий стрибок у 2015 році, коли вартість блакитного палива для населення зросла одразу у сім разів – з 1180 грн за 1 тис кубів до 7188 грн. Потім відбулося невеличке зниження – до 6879 грн на початок 2017 року, потім знов підвищення до 8548 грн у 2018 році (дані НАК «Нафтогаз»).

Починаючи з 2019 року газове навантаження на українців почало поступово зменшуватись. На початок 2020 року споживчий тариф знизився до 5580 грн за 1 тис кубів, і така тенденція продовжується п’ятий місяць поспіль. Загалом, протягом цього року ціна газу для населення впала на 38%. У квітні вона встановлена на рівні 3476 грн за 1 тис кубів з ПДВ.

Оптова ціна газу у 2020 році від Нафтогазу без врахування ПДВ, націнки газзбутів та витрат на транспортування газу магістральними і розподільними трубопроводами

Однак з початку цього року змінився порядок оплати за газ – однією платіжкою ми платимо за спожитий газ, другою – за його доставку. Тому у квітні для мешканців Донецької області блакитне паливо коштуватиме 3712+840 грн за 1 тис кубів.

Чутки про здороження електроенергії

Тарифи на електроенергію також стрімко зростали починаючи з 2015 року. Загалом було запроваджено чотири етапи підвищення, протягом яких електрика подорожчала втричі. Починаючи з квітня 2917 року і по даний час ціна встановлена ​​на рівні 90 коп. за 1 кВт/год в разі, якщо споживається до 100 кВт/год електроенергії на місяць, і 168 коп. – якщо споживається понад 100 кВт/год.

Нещодавно у ЗМІ з’явилися повідомлення, що нібито з 1 січня 2021 року пропонують скасувати пільговий тариф для населення на перші 100 кВт/год. Таку пропозицію Національної комісії держрегулювання енергетики і комунальних послуг (НКРЕКП) обговорювали на засіданні профільного комітету Верховної Ради.

Згодом в НКРЕКП спростували таку інформацію, повідомивши, що «мова йшла про стабілізацію рівня оптових цін, сценарії зниження «зелених» тарифів, поступове вирівнювання тарифів для різних категорій споживачів та про інші заходи». Але, як показує досвід, немає диму без вогню.

Хто встановлює тарифи та до чого тут місцева влада

Тарифи на електроенергію встановлює Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Вони однакові для всіх регіонів України. Тож місцева влада не має впливу на їх розмір.

Тарифи на природний газ – також прерогатива держави. Але тут є нюанси. Ціну газу встановлює НАК «Нафтогаз України» і вона діє на всій території України. Вона може змінюватиметься відповідно до цінових тенденцій на європейському ринку, а отже – коливатися як у бік зменшення, так і збільшення. А ось вартість доставки газу споживачам залежить від НКРЕКП. Саме комісія встановлює тарифи на розподіл газу – окремо для кожної області та окремих міст. Тож, і ці тарифи не регулюються виконкомами.

Структура газового тарифу для побутових споживачів

Тарифи на опалення також встановлює НКРЕКП, але тільки для тих постачальників тепла, які є її ліцензіатами. Наприклад, у Краматорську з трьох підприємств таким є лише «Краматорськтеплоенерго». Друге підприємство – «Краматорськміжрайтепломережа» – є структурним підрозділом обласного комунального підприємства «Донецьктеплокомуненерго». Тому тариф для нього приймає обласна адміністрація. І тільки місцевому комунальному підприємству «Краматорська тепломережа» тариф затверджує виконком Краматорської міськради.

Водопостачання та водовідведення – у населених пунктах, сукупна чисельність населення яких менше ніж сто тисяч осіб, повноваження на встановлення тарифів належать органам місцевого самоврядування. Крупним постачальникам тарифи затверджує НКПЕКП, оскільки вони є ліцензіатами регулятора.

Отже, коли ми нарікаємо на постійне збільшення вартості комунальних послуг, то варто мати на увазі, як насправді розподіляються повноваження встановлення тарифів між місцевою владою та державними органами.

Світлана Денисенко, «Донеччина. ЗмІнИ»


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!

Цей сайт використовує cookies