У Краматорську з кінця березня працює “гаряча лінія” для людей з вадами слуху, завдяки якій таким людям пояснюють все, що пов’язано з коронавірусом і запровадженим через нього карантином.
“Гаряча лінія” працює на базі Центру місцевої активності “Старе місто”, організованого громадською організацією “Фонд розвитку громади”. Онлайн-консультації і роз’яснення проходять через відеозв’язок по скайпу.
“Карантин вніс дуже великі складнощі в життя людей з інвалідністю по слуху. Ось, наприклад, у нас було одне питання на “гарячій лінії”: “Що це за хвороба така – карантин”?. Коли ми почули це питання, ми просто були в шоці. Так, всі люди про це говорять, але вони [люди з вадами слуху] нічого цього не чують. А офіційна інформація дається українською з використанням складнопідрядних речень. Вони не засвоюють їх, висмикують якесь слово на початку речення і все! Вони не розуміють “, – каже активістка Центру місцевої активності “Старе місто” Людмила Сніцаренко.
Коли в Центрі зрозуміли, з якими труднощами стикаються люди з вадами слуху під час карантину, вони вирішили організувати для них спеціальну скайп-лінію, пов’язану з цими питаннями. На зв’язку – перекладачі жестової мови Володимир Сніцаренко та Ірина Хакку.
Під час таких онлайн-консультацій людям з вадами слуху жестовою мовою розповідають, як працює громадський транспорт в умовах карантину, для чого потрібно носити маски в громадських місцях, як дезінфікувати мобільні телефони і самостійно приготувати антисептик для рук, навіщо дотримуватися самоізоляції людям похилого віку і так далі.
Ще людям з інвалідністю по слуху пояснюють, як в умовах карантину отримати субсидію або стати на облік в Центрі зайнятості, як працюють органи влади у цей період. Крім того, активісти перекладають на жестову мову звернення влади.
“Було звернення [мера Краматорська Андрія] Панкова до краматорців. Люди, які не чують, вони цей текст не зрозуміли зовсім. Ми його тут же переклали жестовою мовою, виклали відео в Facebook: Вова розповів, про що йдеться у зверненні”, – говорить Людмила.
Спочатку скайп-лінія працювала на Краматорськ, а з початку травня охоплює всю Донецьку область, в тому числі і непідконтрольні території. Протягом дня на “гарячу лінію” можуть звернутися 6-10 людей.
Звертатися на “гарячу лінію” можна по Skype: snitsarvld. Також є мобільні телефони лінії – (050) 821-49-78, (050) 600-77-79. Відеоролики з поясненнями жестовою мовою щодо тих чи інших питань, пов’язаних з карантином, можна подивитися на сторінці Центру “Старого міста” у Facebook та Консультаційне бюро. Допомога on-line.
Допомога не лише по скайпу
Володимир і Людмила Сніцаренки – переселенці з Донецька, з 2014-го року вони працюють в організації “Фонд розвитку громади”, а з людьми з інвалідністю по слуху вони працюють приблизно з 2017-го року. У той час до Центру “Старе місто” почали приходити люди з вадами слуху, вони просили допомогти в якихось побутових речах, наприклад, сходити з ними до банку: Володимир сам має інвалідність по слуху 3-ї групи.
“Світ глухих – досить тісний. І багато хто знає, що Володя з Донецька, але він у Краматорську, він може допомогти. Комусь потрібно до “Ощадбанку”, комусь на залізничному вокзалі щось з’ясувати. І ось люди стали приходити за допомогою”, – розповідає Людмила.
Активісти зрозуміли, що у Краматорську ніхто не інформує людей з вадами слуху, не проводить для них якихось заходів, і тоді вони стали запрошувати таких людей на майстер-класи, лекції лікарів, на зустрічі з представниками Пенсійного фонду, водили їх до музею. Перекладали жестовою мовою Володимир Сніцаренко та Ірина Хакку.
Бувають випадки, коли активісти допомагають розібратися в життєвих ситуаціях. Наприклад, з’ясувати, чому не виплачується пенсія по інвалідності. Іноді їх просять супроводити до лікарні, навіть викликати поліцію – для людей з вадами слуху це дійсно проблема.
Людмила розповідає, що на початку травня на чоловіка з інвалідністю по слуху напали у Саду Бернацького, вдарили, забрали велосипед, документи і телефон. Наступного дня рано вранці він зв’язався з активістами по скайпу, і попросив їх викликати поліцію. Сяк-так зміг розповісти правоохоронцям, що сталося, потім поліцейські зв’язалися з Володимиром і він вже докладно усе пояснив. Потім активісти допомагали вирішувати інші проблеми, які з’явилися у чоловіка після нападу: відновити документи, пояснити на роботі, чому їхній працівник не вийшов, і так далі.
“Був випадок з одним чоловіком із Донецької області. Його мама у Франції на заробітках, теж не чує, потрапила до лікарні з коронавірусом. Лікар виклав фотографію: “Хто знає цю жінку? Зателефонуйте за таким-то номером”, – розповідає Людмила.
Активісти допомогли чоловікові зв’язатися з матір’ю, а потім через знайомих у Франції дістати для неї ліки. Зараз жінка вже одужала і після завершення карантину зможе повернутися додому.
Олексій Ладика, “Донеччина. ЗмІнИ”
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!