Проблему розвитку велосипедної інфраструктури вже не перший рік порушують активісти в Краматорську. Зокрема, вони влаштовують як різноманітні велопробіги, так і пишуть петиції. Цього року в місті спільнота велосипедистів утворила дві громадські організації. Про них та про їхнє бачення розвитку велоінфраструктури Краматорська – у матеріалі.
Створити Європу в себе
Громадська організація «Ukrvelodor» офіційно була зареєстрована навесні цього року. Хоча сама організація й нова, але її члени не перший рік активно поширюють свої ідеї щодо розвитку велосипедної інфраструктури в Краматорську. Активісти неодноразово зверталися з пропозиціями до міської влади, розповідає голова ГО «Ukrvelodor» Василь Литвиненко. Над створенням саме громадської організації замислилися після подорожі до Словаччини та Австрії. Зокрема побачили там рівень велосипедної інфраструктури. Нині хочуть хоча б частково створити щось подібне і у Краматорську.
«Нас вразив спіральний міст, яким велосипедисти підіймаються вгору, заїжджають на міст, а потім знову спускаються іншим спіральним мостом. Це для того, аби не брати велосипед у руки. Громадський транспорт пристосований до перевезення велосипедів. Також у потягах є окремі спеціальні вагони, де можна повісити велосипед і спокійно мандрувати. В Україні потрібно купувати чохол, розбирати велосипед, закидати його на третю полицю. Також у столиці Словаччини Братиславі є крута велодоріжка, яка поєднує її з Віднем. Вона близько 40 км понад Дунаєм. Усе зроблено добре: кемпінг, лавочки крамниці», – розповідає голова ГО «Ukrvelodor» Василь Литвиненко.
Одна з ідей організації поєднати велодоріжкою Дружківку та Слов’янськ, а розмістити її на місці колишніх трамвайних шляхів по проспекту Олекси Тихого у Краматорську. Для цього вже зустрічалися з міським головою та підписали меморандум. В «Ukrvelodor» готують відповідний проєкт велодороіжки, а у міськраді планують порахувати, скільки усе коштуватиме. Для реалізації амбітної ідеї шукатимуть підтримки в області чи навіть подаватимуться до Президенської програми «Велике будівництво». Нині ж у Краматорську чекають на впровадження пілотного проєкту – нанесення розмітки для велодоріжки, яка поєднає парки Пушкіна та Ювілейний.
«Нині у Краматорську немає такої цільної велодоріжки. Це перший такий проєкт у місті й з нами безпосередньо консультувалася міська влада. Якщо нанесуть розмітку та все зроблять, то ми хочемо цього року провести пробіг цією доріжкою, аби показати, що потрібно поважати велосипедистів», – зазначає Василь Литвиненко.
На розбудові інфраструктури для велосипедистів лише у Краматорську ГО «Ukrvelodor» не збирається зупинятися. Згодом планує розпочати свою діяльність і в інших містах України.
Побачити красу сходу на велосипеді
Костюмований «Велодень» у Краматорську вже став традиційним заходом. Велопробіг у місті почали проводити ще з 2012 року. Організатором цьогорічного «Велодня» стала ГО «ВелоСхід». Для Краматорська ця організація також нова, але її спільнота вже не вперше влаштовує цей велопробіг. Щорічно захід збирає велосидистів з різних міст Донеччини. «Велодень», за словами голови ГО «ВелоСхід» Віталія Рибалко, це спроба привернути увагу до велосипедистів та їхніх потреб, зокрема у розвитку інфраструктури у місті.
«Головна проблема велоінфраструктури в Краматорську – це її відсутність взагалі, і з цим потрібно щось робити. Місто будувалося за радянським проєктом, де велосипедам не було місця. Нині потрібен системний підхід: треба взяти мапу всього міста і роздивитися. Звісно потрібно почати з велодоріжок, бо пересуватися загальними дорогами з автівками у Краматорську важко, небезпечно, а тротуарами забороняють правила, до того ж це й робити важко», – говорить Віталій Рибалко.
На думку чоловіка, спершу потрібно почати з центра міста, аби велосипедистам було безпечно і зручно рухатися, не заважаючи автівкам. Однак, мета громадської організації – популяризація велотуризму на Донеччині зокрема і сході України в цілому. Активісти мандрують областю й виставляють світлини на своїй сторінці у фейсбуці. Проте й тут задля комфортних та безпечних подорожей виникає проблема розвитку інфраструктури.
«Де-не-де є нормальні парковки та велодоріжки, але ж вони дуже рідко трапляються. У Святогірську є невелика ділянка. Так, ми їздимо або дорогами загального користування, або поза ними, підбираємо маршрути, тримаємося, не порушуємо правила дорожнього руху. Місця, які можна відвідати велосипедом, подивитися – безліч. На нашій мапі вже майже 150 локацій, але інфраструктури там немає», – каже голова ГО «ВелоСхід» Віталій Рибалко.
Нині мапа подорожей «Схід на вело, подорожуйте з нами» перебуває на стадії розробки. Однак, на ній вже є можливість обрати місце для подорожі та визначитися з маршрутом. Переглянути мапу можна за посиланням. Надалі карту планують доповнювати.
Ірина Мартинова
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!