Вибори під спостереженням

Під час кожних виборів на десятках дільниць Краматорська спостереженнями за ходом виявлення займаються тисячі спостерігачів від партій, кандидатів та громадських організацій.  В цьому матеріалі ми спробуємо розібратися хто ці люди, на що вони мають право й який зиск від їх роботи.

Скільки всього було спостерігачів

Згідно з даними ЦВК, на цих парламентських виборах всього зареєстрували 1719 міжнародних офіційних спостерігачів. З них 1602 – направили 22 міжнародні організації, а 117 – делегували 12 іноземних держав. Серед держав найбільше представників направили США, Угорщина, Польща та Німеччина. У переліку міжнародних організацій – представники Світового конгресу українців, Українського конгресового комітету Америки, Європарламенту, ОБСЄ.

87 українських громадських організацій відправили стежити за виборами 27879 спостерігачів. Найбільше представництво у громадянської мережі “Опора” – 5570, другою йде ВГО “Передові правові ініціативи” – 3953, замикає трійку “Громадський рух “Українська стратегія” – 1897.

Від партій ЦВК зареєструвала на виборах 105994 спостерігача, від кандидатів-мажоритарників – 93324.

Таким чином, загальна кількість офіційно зареєстрованих спостерігачів від всіх суб’єктів, які мали право їх делегувати, склала 227197.

У Донецькій області за ходом голосування та підрахунком голосів спостерігали  4191 чоловік від політичних партій, 6928 чоловік від кандидатів в одномандатних округах та 2637 – від різноманітних організацій.

Якщо говорити про Краматорськ, то в межах цього округу було зареєстровано 381 спостерігач від партій, 515 – від кандидатів та 282 – від організацій. Слід зазначити, що у порівнянні з іншими округами, активність спостерігачів була значно меншою.

Ці цифри стосуються саме зареєстрованих спостерігачів. Скільки з них реально спостерігали за виборами в день голосування і пізніше, важко сказати, адже така інформація міститься лише в журналах реєстрації спостерігачів, які є на кожній виборчій дільниці.

Права спостерігачів

Всі можливості спостерігачів розписані в Законі. Загалом, у виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі від партій, кандидатів у депутати, громадських організацій. Крім того, за виборчим процесом можуть вести спостереження офіційні спостерігачі від іноземних держав та міжнародних організацій.

Не можуть бути спостерігачами: громадяни держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом; особи, пропозиції стосовно яких ініційовано або внесено державою, визнаною Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом.

Повноваження офіційних спостерігачів починаються з дня їх реєстрації відповідною виборчою комісією і припиняються після встановлення ЦВК результатів виборів.

Виборча комісія, яка зареєструвала офіційного спостерігача, може своїм рішенням достроково припинити його повноваження у разі порушення ним вимог Закону.

Офіційний спостерігач від партії, кандидата у депутати, громадської організації має право:

1) перебувати на виборчих дільницях під час голосування, спостерігати з будь-якої відстані за діями членів виборчої комісії, у тому числі під час видачі виборчих бюлетенів виборцям і підрахунку голосів, не заважаючи членам виборчої комісії фізично;

2) робити фото- та кінозйомки, аудіо- та відеозаписи, не порушуючи при цьому таємниці голосування;

3) бути присутнім при видачі виборчих бюлетенів членам дільничної виборчої комісії, у тому числі для організації голосування виборців за місцем перебування, та при проведенні такого голосування;

4) бути присутнім з дотриманням вимог цього Закону на засіданнях дільничних та окружних виборчих комісій, у тому числі під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та встановленні підсумків голосування;

5) звертатися із заявою чи скаргою до відповідної виборчої комісії, інших державних органів чи до суду щодо усунення порушень Закону в разі їх виявлення;

6) складати акт про виявлення порушення Закону, що підписується ним та не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла, та подавати його до відповідної виборчої комісії чи до суду;

7) вживати необхідних заходів в межах законодавства щодо припинення протиправних дій під час голосування та підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці;

8) отримувати копії протоколів про передачу виборчих бюлетенів, про підрахунок голосів і встановлення підсумків голосування та інших документів у випадках, передбачених Законом;

9) інші права, передбачені Законом.

Хто може бути спостерігачем

Навчання спостерігачів не є обов’язковим ні для них самих, ні для суб’єктів виборчого процесу, які їх висувають. Але від професійності спостерігачів залежить ефективність дій і подальших результатів. Часто спостерігачі бачать порушення, але через недостатню кваліфікацію не вчиняють передбачених законом і процедурою дій.

Це призводить до того, що виборчі комісії та суди не приймають скарги від спостерігачів, або відхиляють їх. Класичною помилкою спостерігача є відсутність у нього в день голосування бланків актів про порушення та скарг. Якщо спостерігач виявив незаконну дію, але під рукою немає таких бланків, порушення вже не може бути оформлене належним чином і, відповідно, не матиме юридичних наслідків. Є ситуації, коли спостерігачі мають при собі бланки, але вони не відповідають вимогам законодавства, а буває, що самі спостерігачі заповнюють їх з помилками.

Варто зазначити, що спостерігачі в ідеальній системі координат – це люди, які хочуть забезпечити прозорість та законність виборів. Якщо мова йде про громадські організації, то мотивом людей є прозорість виборів як основного інструменту демократії, незалежно від політичних уподобань. Для партій спостерігачами мали б бути їх прихильники на місцях, які добровільно та безкоштовно йдуть спостерігати за прозорістю і законністю, але вже в інтересах свого кандидата, або партії.

В Україні ж, де реальних партій дуже мало, а політичні проекти змінюють назви так часто, що люди не встигають їх запам’ятовувати, вибори давно стали способом підзаробити. Ті партії, які мають реальні осередки та прихильників, готових безкоштовно бути офіційними спостерігачами, або є малочисельними, або мають поодинокі “живі” штаби в конкретних регіонах. Тому вони можуть покрити лише незначну кількість дільниць по країні. Варто зазначити, що і люди не проти заробити зайву копійчину, іноді навіть не знаючи, від якого кандидата чи партії вони “спостерігають”. Тому спрацьовує правило: попит породжує пропозицію.

При цьому, оплата “послуг спостерігача” Законом не передбачена, а кандидати та партії не мають права використовувати кошти виборчого фонду на оплату “зарплатні” спостерігачам. Перед президентськими виборами поліція навіть погрожувала кваліфікувати такі випадки, як підкуп виборця, але про кримінальні справи за найм спостерігачів нічого невідомо. Аналітик ГМ “Опора” Тарас Рад навіть говорив, правда перед президентськими виборами, що бачив повідомлення з пропозицією роботи в день голосування на сайті “OLX”.

Загалом, до цих парламентських виборів і кандидати-мажоритарники, і партії шукали спостерігачів серед місцевих мешканців в конкретному окрузі. Але цього разу було трохи не так.

По мажоритарникам ситуація не змінилася. “Місцеві” мажоритарники-самовисуванці нерідко використовували адмінресурс, а так звані “парашутисти” (кандидати, які живуть в інших містах, але на вибори йдуть по вашому округу) застосовували змішану тактику: наймали спостерігачами як місцевих мешканців, так і привозили своїх людей. Виключення становлять хіба що мажоритарники, які йшли від партій “Слуга народу” та “Голос”, але про це нижче.

Щодо партій, то раніше вони покладалися на роботу місцевих штабів, які повинні були знайти людей та найняти їх офіційними спостерігачами. Більшість так і зробила цього разу, знову ж таки з причини відсутності реальних ідейних волонтерів. Виключення склали дві партії: “Голос” та “Слуга народу”. Ці політичні сили на своїх сайтах розмістили форми для охочих долучитися саме в якості спостерігачів-волонтерів. Наразі немає відомостей про кількість осіб, які зголосилися бути спостерігачами, але можна сказати що це перший досвід подібного “рекрутингу” прихильників на парламентських виборах.

Щодо навчання спостерігачів, то серед великих ГО, традиційно просвітницьку кампанію організувала громадянська мережа “ОПОРА”. Але були і локальні навчання в регіонах. Зокрема, у Бахмуті ГО “Бахмутська Фортеця” навчила 11 молодих людей (місцевих студентів), як варто ефективно спостерігати за виборами. Всі вони зареєструвалися спостерігачами від ГО “Комітет виборців України”. У день голосування студенти робили стріми з дільниць та повідомляли актуальну інформацію.

Говорячи про партії, то варто розуміти, що провести навчання спостерігачів по всій території країни важко, але партія “Голос” знайшла вихід. Вони першими в Україні створили та запустили телеграм-бот для спостерігачів на парламентських виборах.

“Ми зняли 58 півхвилинних відео, в яких вичерпно розказали про права та обов’язки спостерігачів на виборах. Замість того, щоб носити з собою десятки паперових конспектів про всі процедури та виборчі норми, достатньо обрати запитання та одразу отримати на нього відповідь”, — заявив представник “Голосу” у ЦВК із правом дорадчого голосу Андрій Гевко. Бот містить каталог з найпоширенішими типовими порушеннями в день голосування. Після кожного навчального відео, бот питає людину, наскільки вона запам’ятала матеріал. Важливо, що користуватися ботом могли не тільки спостерігачі від політсили, а й усі люди, які могли бачити порушення на дільницях.

Якщо казати про Краматорськ, то тут систематично займаються роботою зі спостерігачами та членами комісій два крупних політичних центри: Георгій Скудар та Максим Єфімов. Кожен з цих центрів має своїх людей які працюють практично на всіх виборах. Не стали виключенням й цьогорічна парламентська компанія.

Під прикриттям журналістського посвідчення

Протягом кількох останніх виборів практично всі кандидати використовували один досить цікавий але цілком законний прийом для збільшення кількості своїх спостерігачів. Згідно з законодавством, кожне ЗМІ може делегувати на кожну з дільниць не більше двох своїх представників. Звісна річ, вони мають не такі широкі права, як члени комісії чи спостерігачі. Зокрема, вони не можуть втручатися в процес та складати офіційні скарги, але можуть спостерігати за всіма етапами виборів, проводити відео зйомку та, у разі необхідності, застосовувати силу. Тож практично на кожній дільниці можна було спостерігати кілька спортивних молодиків з журналістськими посвідченнями.


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!

Цей сайт використовує cookies