Від розмов до спільних дій: навіщо Краматорську шкільний громадський бюджет

У Краматорську з’явиться шкільний громадський бюджет. Уже відбулись обговорення та складений проєкт Програми про шкільний громадський бюджет. Рішення залишилось за депутатським корпусом – подібні програми затверджує місцева рада.

Розробка шкільного бюджету стала можливою в рамках проєкту «Міцне партнерство – сталий бюджет участі», який реалізується Центром розвитку інновацій за підтримки проєкту USAID «Демократичне врядування у Східній Україні».

Спільні обговорення та напрацювання

Місцевий координатор Центру розвитку інновацій Ігор Дзержинський упевнений, що новий механізм сприятиме посиленню соціальної спроможності шкільного самоврядування, формуватиме у старшокласників навички проєктного менеджменту.

Під час розробки положення спирались на досвід Вінниці та Полтавщини, де вже запроваджений та показав ефективність шкільний громадський бюджет. Вивчали також досвід Польщі та Литви. Через карантин усі зустрічі довелось проводити онлайн.

На спільному майданчику вдалось зібрати чиновників з  управління освіти, шкільну адміністрацію, представників батьківських комітетів, громадськості, учнівського самоврядування. Долучилась до обговорення й краматорська Батьківська рада.

«Важливо, що школярі не прийшли на обговорення, аби «відсидити». Вони брали активну участь, висловлювали цікаві думки та поради», – коментує Ігор Дзержинський.

Збирались декілька разів, аби повноцінно напрацювати модель шкільного громадського бюджету. Наприклад, міркували, як організувати процес шкільного бюджету в умовах карантину, як забезпечити прозорість та чесність процесів, яку кількість шкіл обрати для старту проєкту, як створити координаційну раду з представниками шкільного самоврядування та багато інших.

Онлайн-зустріч з питань розробки Шкільного громадського бюджету

Заступниця директора школи № 16 з позашкільної роботи Олена Мешкова під час онлайн-наради зазначила:

«Прекрасна новина, що і для наших шкіл є можливість долучитися до цікавого проекту та впровадити шкільний громадський бюджет в Краматорську. Раді що є також програми та експерти, що підтримують нас в цьому  процесі».

На думку голови Батьківської ради Олександра Іванова, до реалізації Шкільного бюджету треба більше залучати молодь:

«Дуже крута тема – Шкільний громадський бюджет, її потрібно розвивати та підтримувати. Якщо будемо створювати робочі групи, то потрібно, щоб до них включено було більше дітей  та не було зовсім директорів шкіл. Бо іноді старші не зовсім розуміють суть впровадження ШГБ».

Цільова програма на п’ять років

При залученні широкого кола учасників, яких безпосередньо торкатиметься тема шкільного бюджету, був напрацьований проєкт міської цільової програми «Шкільний Громадський бюджет м. Краматорськ на 2021-2025 роки».

Саме школярі будуть вирішувати, на реалізацію яких проєктів витратити гроші ШГБ, який фінансуватиметься з місцевого бюджету.

Автором проєкту зможе стати учень, який закінчив повних шість класів та сформулював ідею щодо покращення просторового середовища школи або дозвілля учнів та інших напрямків, оформив і подав цю ідею на голосування. Кожен учень  або команда може подати до п’яти проєктів, заповнивши форму заявки. Доведеться не тільки описати ідею, а й скласти  кошторис.

Для координації перебігу програми, затвердження проєктів-переможців створять Координаційну раду з питань шкільного громадського бюджету. До неї увійдуть представники учнівського самоврядування, Батьківської ради, асоціації шкільних директорів, структурних підрозділів міської ради та громадського сектору.

Робоча група складатиметься з учнів, шкільної адміністрації, вчителів та батьків, які визначатимуть перелік проєктів для голосування, здійснюватимуть контроль за їх реалізацією.

Кожного року на реалізацію шкільного громадського бюджету виділятимуть 5 млн грн. Шістдесят тисяч гривень з них – на інформаційну кампанію та навчання, а решту – безпосередньо на реалізацію проєктів.

Можливість вчитись проєктному менеджменту

У нинішньої молоді багато ідей, вони готові їх реалізувати – це показав і громадський бюджет Краматорська. Як коментує Олександр Іванов, «дорослий» Громадський бюджет не дає можливості реалізації проєктів на території шкіл. Отже, шкільний громадський бюджет допоможе учням покращити свій простір. Сподіваємось, що школярі подаватимуть гідні проєкти, спрямовані на розвиток усієї школи.

«Батьківська рада підтримує втілення такого інструмента участі, як шкільний громадський бюджет. Він даватиме можливість самим дітям вирішувати, як виглядатиме школа. Ми готові підтримати ініціативу в складі Координаційної ради, можливо, у складі шкільних комісій. Але наголошую, що наша допомога має бути виключно як підтримка – допомогти, підказати, як розібратись з кошторисом, разом пошукати постачальника. А сама ідея, реклама проєкту, реалізація має бути відповідальністю самих школярів. Адже ШГБ це не тільки отримання грошей, але й навички проєктної діяльності», – підкреслив Олександр Іванов.

Ігор Дзержинський додає: якщо школярі зможуть підготувати та реалізувати проєкт вартістю наприклад, 70 тисяч гривень, то згодом вони зможуть подавати проєкти на значно більші суми та вирішувати більш глобальні проблеми.

Додаткові ресурси Шкільного бюджету

Шкільний громадський бюджет не тільки допоможе покращувати перебування дітей у школі. Це не тільки шлях до розв’язання проблем, а набагато більше, упевнені автори програми.

«Для втілення проєкту доведеться спілкуватись з різними людьми. Тільки вчитель цю ідею не втілить. Молодь отримає досвід взаємодії з місцевими структурами влади. Формуватимуться групи за інтересами. Це геть інше, аніж на технологіях ділять дівчаток та хлопців. Тут спрацьовують реальні інтереси та бажання до змін», – впевнений Ігор Дзержинський.

Також механізм шкільного бюджету буде привчати дітей до голосування. На жаль, нинішня молодь не дуже охоче бере участь у виборах, а на прикладі шкільного бюджету привчатиметься брати відповідальність, проявляти активність.

Шкільний громадський бюджет дозволить змінити роль учнівського самоврядування, яке буде безпосередньо дотичним до проєктів та увійде до складу робочих груп. Підвищиться його інституціональна спроможність, серед важелів впливу з’являться гроші на реалізацію проєктів. На думку Ігоря Дзержинського, президент школи стане таким собі «мікромером», який зможе реально впливати на розвиток учбового закладу.

Ольга Нікуліна, «Донеччина. ЗмІнИ»


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!

Цей сайт використовує cookies