Відновлення української влади після деокупації Донеччини та Луганщини: експертна думка

28586
коментарі відсутні

Відновлення української влади після деокупації Донеччини та Луганщини: експертна думка

Ми віримо в те, що захоплені території Донецької та Луганської областей повернуться в Україну. І попри тривалу окупацію, виїзд людей, тотальні руйнування, регіон знов стане успішним. Зараз багато говорять про фізичне відновлення: відбудову підприємств, будинків, інфраструктури. Та не менш важливим є інституційне відновлення Донеччини та Луганщини. Тому вже зараз актуальне комплексне планування подальшого життя східних областей.

Як мають працювати органи влади на нещодавно окупованих територіях та на тих, що були захоплені ще з 2014 року? Як підготувати чесних та відповідальних людей, які працюватимуть в адміністраціях? Як забезпечити участь громадян у прийнятті рішень, якщо вибори до місцевих рад проводити буде неможливо? На ці та інші питання відповідають експерти Центру політико-правових реформ Олександр Бовш та Арсеній Угорчук.

Відновлення української влади після деокупації Донеччини та Луганщини: експертна думка - Фото №1

 

Експерти разом склали аналітичну записку «Особливості організації системи публічного адміністрування на території Донецької та Луганської областей», що стала частиною великого дослідження «Майбутнє українського сходу».

 

Різні періоди окупації, різні організації влади

Війна у Донецькій та Луганській областях триває з 2014 року. Частина цих регіонів перебуває під окупацією вже десять років. Весь цей час на захоплених територіях працює призначена росією окупаційна влада. Там фактично відсутні органи місцевого самоврядування та не відбулося формування нових територіальних громад (у межах реформи децентралізації).

Інша частина Донеччини та Луганщини, хоча й не перебувала під окупацією, теж частково була обмежена у втіленні адміністративно-територіальної реформи. У деяких новосформованих громадах не були проведені місцеві вибори. Публічну владу в них здійснювали тимчасові органи – військово-цивільні адміністрації, створені для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування в районі відсічі збройної агресії рф.

Відновлення української влади після деокупації Донеччини та Луганщини: експертна думка - Фото №2

У Лисичанську не проводилися місцеві вибори 2020 року, владу у місті здійснювала військово-цивільна адміністрація

Частину територій Донецької та Луганської областей захопила російська федерація, починаючи з 24 лютого 2022 року. Під окупацію потрапили як окремі території, на яких до того діяло місцеве самоврядування, так і ті, де були військово-цивільні адміністрації. Нині активні бойові дії в обох областях тривають, ситуація змінюється, різні території переходять під тимчасовий контроль рф та повертаються під контроль України.

 

Різні підходи до відновлення влади

«Повоєнне відродження Донеччини та Луганщини неможливо, якщо в регіоні не будуть працювати ефективні та стабільні органи влади, що зможуть управляти територіями та реалізовувати загальнодержавні політики щодо Донбасу», – вважають експерти.

Саме з цією метою, на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 486 «Про підготовку до дій із стабілізації ситуації на деокупованих територіях Донецької і Луганської областей та їх реінтеграції», Донецькою та Луганською військовими адміністраціями було розроблено Плани першочергових дій, в яких одним з пунктів є «Відновлення роботи органів державної влади». Вже зараз йде підготовка кадрового резерву держслужбовців, діють програми з навчання та підвищення кваліфікації управлінців, які згодом обіймуть посади у деокупованих громадах.

Натомість на територіях, які є тимчасово окупованими рф починаючи з 2014 року, існують фатальні наслідки десятирічної окупації. Експерти зазначають, що в цих громадах буде неможливо швидко відновити демократичне врядування та створити органи місцевого самоврядування. Ці території потребуватимуть тривалого перехідного періоду.

«Після припинення або скасування правового режиму воєнного стану на цих територіях виникне потреба запровадження тимчасової інституції для здійснення публічного адміністрування та виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування», – наголошують експерти.

Які це будуть інституції, залежить від шляху закінчення війни:

  • у разі тривалого «замороженого» конфлікту, коли лінія розмежування/зіткнення буде знаходитись на території України або проходити по лінії державного кордону – доцільно створення військово-цивільних адміністрацій;
  • якщо війна закінчиться і буде підписано мирний договір – можуть діяти спеціальні цивільні адміністрації.

Території, які до 24 лютого 2022 року знаходились у районі відсічі збройної агресії російської федерації (на яких діяли ВЦА), також потребуватимуть перехідного періоду. Втім, на думку експертів, цей період не повинен бути настільки тривалим, як у випадку територій, які знаходяться під тимчасовою окупацією з 2014 року. 

У разі виникнення ситуації замороженого конфлікту на 5-10 або більше років доцільно буде проводити оцінку ситуації кожні 5 років (напередодні чергових місцевих виборів) щодо можливості проведення волевиявлення та відновлення місцевого самоврядування в тих районах, які будуть до цього готові. 

Інші території, на яких до повномасштабного вторгнення функціонувало місцеве самоврядування, також потребуватимуть перехідного періоду задля реалізації процедур перехідного правосуддя. Лише в окремих громадах, які не будуть знаходитись у районі відсічі збройній агресії рф, можливим буде швидке відновлення функціонування місцевого самоврядування.

 

Кадрове забезпечення

У плані відновлення Донеччини та Луганщини важливим завданням є створення кадрового резерву. Потрібно вже зараз готувати кадри для комплектування судових, правоохоронних, державних органів та органів місцевого самоврядування. Це складний процес, бо повинен враховувати декілька чинників: результати люстраційних процедур, проведених на засадах міжнародного гуманітарного права, недопущення дискримінації за гендерними ознаками тощо.

«Наступним кроком має стати розроблення спеціальної програми підвищення кваліфікації для державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування. Як результат – навчально-методичне забезпечення процесу навчання щодо реалізації державної політики з деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій, зокрема перехідного правосуддя», – говорять експерти Центру політико-правових реформ Олександр Бовш та Арсеній Угорчук.

Не менш важливим кроком є актуалізація відомостей про громадян України, які проживають на деокупованих територіях. Зокрема це необхідно для оновлення інформації Державного реєстру виборців щодо цих громадян. Також, ще до моменту деокупації, має бути прийнятий закон про визначення критеріїв оцінки можливості проведення виборів на деокупованих територіях.

Розробляючи свої рекомендації з відновлення влади на деокупованих територіях Донеччини та Луганщини, експерти наголошують: «В умовах непевності та невизначеності під час війни будь-які плани не можуть бути точними та однозначними. Проте це аж ніяк не означає, що потрібно цілком відмовитися від прогнозування сценаріїв майбутнього. Більше того, така відмова може мати критичні наслідки для майбутнього країни».

Світлана Денисенко


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!


0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

Новини

Відео

Аналітика