Як громадянам провести кампанію лобіювання

Лобізм – це спроба громадян впливати на рішення уряду, спираючись на підтримку різних громадських кіл: політичних партій, недержавних і державних установ, засобів масової інформації тощо. Частіше лобістами інтересів громади є  профспілки, громадські організації, ділові асоціації, комітети та комісії. Ця підтримка, «важка» артилерія, що допомагає громадянам впливати на політику місцевої влади заради розв’язання проблеми, за яку відповідає місцева влада.

Для успішного результату такого впливу громадянам необхідно розробити цілу кампанію громадського лобіювання. Це організовані та сплановані зусилля групи громадян чи організацій для зміни наявного або запровадження нового правила в громаді. Наприклад, введення чи зміни процедури проведення громадських слухань, регулювання питань містобудування чи архітектури, вивезення сміття.

«Закрите» чи «відкрите» лобі?

Ви могли чути про лобізм в негативному сенсі. Дійсно, в українських реаліях частіше використовуються так звані «закриті» або «тіньові» форми лобізму. Це коли лобізм ґрунтується на особистих зв’язках бізнесу з чиновниками, коли просуваються «кланові» інтереси бізнес-політичних груп з метою одержання привілейованого становища для групи «споріднених» підприємств. В Україні відоме галузеве лобі: металургійне, вугільне, алкогольне, аграрне, тютюнове тощо. Потужний і «етнічний лобізм», що просуває інтереси окремих національних громад. Причина розквіту «тіньового» лобізму в Україні – перерозподіл власності й влади та боротьба нових і старих еліт.

Однак відкритий лобізм відіграє в суспільстві позитивну роль. Завдяки йому групи громадян мають змогу впливати на процес ухвалення рішень і їхньої реалізації. В Україні достатньо законодавчих інструментів, за допомогою яких громадяни можуть співпрацювати з владою та просувати власні пропозиції, змінювати місцеві регуляторні акти, відстоювати свої інтереси, контролювати виконання рішень. Держава дає громадянам право рівної і вільної участі в ухваленні державних рішень.

Як провести кампанію лобіювання

Вибір проблеми

  • Вибрати одну конкретну проблему, яку реально розв’язати на місцевому рівні. Проблема повинна мати не особистий характер (ремонт в квартирі), а громадський, тобто – торкатися значної частини суспільства (квартал, вулиця, соціальний прошарок населення). Наприклад, ремонт дороги чи тротуару, створення маршруту громадського транспорту, облаштування зупинки тощо.
  • Визначити не менше 3 причин виникнення проблеми й її сталого існування. Це дозволить легше знайти рішення та зрозуміти, хто саме має його прийняти.
  • Визначити не менше 3 наслідків, що стануться, якщо проблему не розв’язати. Інформація про наслідки – це завжди аргумент, щоб включити ваше питання в порядок денний громади. Також вона стає основою для визначення ключових повідомлень при зверненні до людей.
  • Вивчити кращі практики розв’язання схожої проблеми в Україні та закордоном.

Залучення людей до обговорення та просування ідеї

  • Визначте соціальну групу, на яку розв’язання проблеми матиме найбільший вплив і чиї інтереси вона найбільше зачіпає. Хто ці люди? (Вік, сімейний стан, умови проживання тощо)
  • Залучайте якомога більше людей до обговорення проблеми. Саме тих, на кого проблеми мають безпосередній вплив.
  • Залучайте до обговорення експертів та фахівців у цій сфері. Вони знають ситуацію зсередини і додають впевненості ініціаторам і взагалі легітимності всій кампанії.

Визначте механізми залучення громадян до кампанії. Для вас дуже важлива їх підтримка, тому потрібно визначити, що саме легко та просто може зробити кожен громадянин для просування вашої ідеї:

  • підписати петицію до органу влади,
  • підписати колективне звернення,
  • заповнити шаблон скарги,
  • носити спеціальний значок,
  • змінити аватарку в соцмережі.

Лобіювання вашої ідеї

Зробіть план заходів з відповідальним за кожен захід та наслідки, які очікуєте від кожної події.

На основі плану заходів приготуйте медіа-план. За допомогою мозкового штурму  продумайте ключове повідомлення кампанії. Переважно, це відповідь на питання: «Чому ми проводимо цю кампанію громадського лобіювання».

Важливо налагодити добрі відносини з журналістами та вчасно і вичерпно надавати їм потрібну інформацію в зрозумілому та зручному форматі: інфографіка, відеороліки, порівняння, практичні історії.

Залучайте до кампанії:

  • громадські організації,
  • місцевих депутатів,
  • тих, хто впливає на місцевих депутатів (лідери депутатських фракцій, політичних партій),
  • лідерів громадської думки.

Від проєкту до рішення

За активного залучення експертів, фахівців та можливих виконавців визначте пропозицію щодо розв’язання проблеми. Сформулюйте 3-5 тез, які окреслюють зміст запропонованого рішення і підготуйте нормативно-правовий акт, наприклад проєкт рішення міської ради.

В рішенні необхідно прописати кількісні та якісні індикатори, за якими можна простежити за ефективністю його виконання.

  • Зареєструйте проєкт у виконавчих органах влади.
  • Приходьте на розгляд вашого проєкту на засідання депутатській комісії.
  • Приходьте на розгляд вашого проєкту на пленарне засіданні ради.

Контроль за реалізацією

Сплануйте контроль за виконанням рішення. Адже часто без зовнішнього тиску воно не реалізується.

За допомогою опитування людей перевіряйте, чи втілилось рішення на практиці.

Коли ви проводите кампанію громадського лобіювання, пам’ятайте, що успіх кампанії – це історія успіху для всієї громади та й країни.

Зміни у вашому місті – це приклад для інших, натхнення для дій активних громадян і в решті решт – шанс на зміни для всієї країни!

Олена Костенко, «Донеччина. ЗмІнИ»


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!

Цей сайт використовує cookies