Коли в березні в Україні закрили усіх на карантин, під найбільшим ударом опинився малий бізнес – підприємці у сфері торгівлі та послуг.
На початку квітня Європейська Бізнес Асоціація провела онлайн-опитування серед представників малого та мікробізнесу. 18% респондентів розглядали варіант закриття власного бізнесу, 78% повідомляли про втрати до 75% від доходів.
Треба було шукати можливості як виживати. Великі мережеві магазини й раніше мали інтернет-майданчики для продажу. Як налагодити торгівлю саме тих, хто працює на ринку – було справжнім викликом.
Менше ніж через два тижні після початку весняного карантину та повного локдауну Краматорськ став чи не найпершим містом у регіоні, де у соцмережах з’явилась спільнота «Рынки Краматорска здесь».
Ідея виникла у Олени Зоц з Краматорська. Жінка жодним чином не пов’язана з ринковою торгівлею, вона – керівниця агенства з послуг нянь та сиділок. Олена просто допомагає мешканцям міста.
У 2014 році вона разом з однодумцями-волонтерами створила два пункти допомоги для переселенців. Разом з подругами жінка вітає дітей з новорічними святами, допомагає нужденним родинам збирати шкільне приладдя до 1 вересня.
«Коли розпочався карантин, виникла ідея допомогти, з одного боку, підприємцям, які торгували на ринку та залишились без роботи, а з іншого боку – жителям міста, які звикли купувати певні продукти та товари саме на ринку, а не в супермаркеті, – розповідає Олена, – Так з’явилась група «Рынки Краматорска здесь».
Звернулась до подруг, адмініструвати сторінку стали вчотирьох.
Правила гри
Одразу, як створили групу, оговорили чіткі «правила гри».
Група створена для розміщення оголошень про продаж НОВИХ товарів і послуг. Це означало, що продавати власні вживані речі через цей майданчик не дозволялось.
Всі оголошення купівлі-продажу після попереднього модерування розміщуються безкоштовно. Для покращення пошуку кожне оголошення треба закріплювати за певною рубрикою.
Обов’язкова умова – в оголошенні відразу вказувати ціну товару. Це обумовить зменшення запитань, і люди зможуть відразу орієнтуватись, чи підходить товар за цією вартістю.
Заохочується будь-яка активність в групі, включаючи розіграші, для залучення уваги до свого товару і послуги. Пост про розіграші може містити посилання на сайт, групу або бізнес сторінку продавця.
Популярність групи
Кількість учасників групи спочатку зростала швидкими темпами без рекламного розкручування. Групу створили 26 березня, вже на 1 квітня було 7077 учасників. Три сімки й справді були щасливими, бо на 12 квітня учасників стало 13 тисяч. Через місяць, 12 травня учасників групи було 18 тисяч. З того часу намітилось певне уповільнення. Карантин також стали послабляти, але група на той час стала дуже популярною. Але з початку осені знов намітилось зростання.
Наразі в групі 22,8 тисячі учасників. Вона в Краматорську третя за кількістю. На першому місці – «Життя Краматорська», де 33 тисячі підписників. На другому – «Наш Краматорськ», яка була створена під вибори та пропонувала узяти участь у розробці стратегії міста. Тут 32,5 тисяч підписників. Наступною після «Ринків Краматорська» йде група «Обьявления Краматорска» – 19,4 тисяч підписників.
Олена Зоц так пояснює популярність групи:
«Ідея прийшла вчасно і встигли її реалізувати. Створили в потрібний час і в потрібних умовах життя. Треба було щось робити. Потрібен був майданчик, аби налагодити життєдіяльність за складних умов. Отже, запит був актуальним. Саме тому, не вкладаючи гроші в рекламу, ми змогли досягти таких показників».
Акції для збільшення підписників
Першу акцію провели, коли підписників було 6 тисяч. Вона була спрямована на збільшення кількості учасників групи – продавців та покупців.
«Такі вірусні публікації дозволяють збільшити кількість підписників, а значить, збільшити кількість потенційних клієнтів», – зазначає Анна Ощепкова, одна з адміністраторок групи.
Учасникам групи пропонували поділитись дописом на своїх сторінках, тим самим закликаючи нових підписників.
Через те, що група була створена та діє на волонтерських засадах, не вкладали грошей у розкрутку. Тому запропонували продавцям, яким цікаво збільшення авдиторії покупців, взяти участь в акції та виділили невеликий приз для розіграшу: колготи або пачка чаю.
Так з’явились перші учасники акції, готові надати приз за результатами розіграшу: набір мийних засобів, пляшка шампанського, настільна гра, навіть 1 кг домашніх пельменів тощо.
Ще одна акція «Подарунок за репост» передбачала, що її учасник зробить репост на своїй сторінці, а в коментарях у групі позначить свого друга. Тут було аж 58 подарунків від продавців. Назбирали 2,6 тисячі коментарів.
Розширення формату
Швидкими темпами група «Рынки Краматорска здесь» вийшла за рамки свого головного призначення – бути майданчиком для продавців та покупців. Люди стали питати тут один одного, де знайти майстра з ремонту, до кого з вузькопрофільних лікарів звернутись, де зробити тест на коронавірус тощо.
Згодом створили сторінку групи. Аби не засмічувати групу новинами, їх стали публікувати саме на сторінці. А група – лише майданчик для торгівлі.
Адміністратори групи провели опитування серед учасників, які розділи вони хочуть бачити в групі.
Оголошення сфери послуг та з продажу нерухомості не були цільовими для групи «Рынки Краматорска здесь», хоча мали величезний попит. Для таких оголошень ввели оплату – 10 грн. Це стосується оголошень про перевезення, туризм, ремонт і будівництво, юридичні та консалтингові послуги, б’юті-сферу, репетиторство та про продаж нерухомості.
Якщо в оголошенні буде пряме посилання на особисту чи бізнес-сторінку продавця, групу в соцмережах або сайт, за таку публікацію беруть по 50 грн.
«Але це не ті суми, на яких адміністраторам сайту можна заробляти. Наша діяльність залишається волонтерською. Бо головна задача групи «Рынки Краматорска здесь», усе ж таки, безкоштовні оголошення», – каже Олена.
Свіже м’ясо з доставкою додому
Юлія Летенко торгує м’ясом та салом уже шість років. Коли розпочався карантин, молода жінка залишилась без роботи. Розуміла, що це надовго і треба було міркувати, яким чином налагодити продаж. Справжнім порятунком стала група «Рынки Краматорска здесь». Юлія одна з перших долучилась до групи та написала оголошення про продаж м’яса та сала.
Спочатку було складно. Коли приходять на ринок – можна побачити та обрати те, що пригледілось. З онлайн-торгівлею інакше. Людина не знає тебе, намагається телефоном пояснити, що саме хоче купити. Відправляла фото через Вайбер, аби покупець обрав, що йому подобається. Намагалась підлаштовуватись під клієнтів, розвозили й на селища, і ввечері. З усіма труднощами Юлія впоралась – досі практикує онлайн-торгівлю.
«Замовлять 1 кілограм сала, щоб взагалі зрозуміти, що в мене за товар. Наступного разу просять привезти вже 10 кг м’яса. Розповідають знайомим, родичам. Так у мене з’явились свої покупці через інтернет», – розповідає Юлія.
Під час карантину дуже виручила онлайн-торгівля, вдалось навіть більше заробити, аніж у ті дні, коли стоїш на ринку. Частина обов’язкових ринкових платежів пригальмувалась. Витрачали гроші на паливо (за доставку Юлія не бере грошей), на документи про якість товару. Кожного разу м’ясо перевіряли в Держспоживслужбі, аби не було проблем.
«Конкуренції з іншими продавцями м’яса через групу я не боялась, – розповідає Юлія Летенко. – По-перше, в мене були вже свої покупці. А по-друге, ми розвозимо по домівках, навіть у віддалені райони Краматорська. Інші продавці привозили товар на певне впізнаване місце в мікрорайоні – а туди треба хоч і пішки, але все ж таки йти покупцям».
Онлайн торгівлю та доставку м’яса на дім залишила й після того, як карантин послабили й ринкам дозволили працювати. Каже, що це зручний механізм як для продавців, так і для покупців. Трапляються ситуації, коли людина працює весь тиждень, нема змоги потрапити на ринок. А свіже м’ясо потрібне на вечір п’ятниці. У таких випадках виручає доставка.
Навіть коли у січні розпочнеться локдаун, і раптом окрім непродовольчого сектору закриють ще й продуктові ринки, Юлія не буде перейматись, що залишиться без роботи. Виручить торгівля онлайн та постійні клієнти, які уже звикли користуватись такими послугами.
Цікавинки до свят з Європи
Олександра Золотова – реалізатор у кіоску «Європродукти». Вона отримує певний відсоток від продажів та більше за всіх зацікавлена, аби були покупці.
Коли ринки закрились, оренду все одно доводилось платити, такі як ми залишились без роботи. Групу «Рынки Краматорска здесь» створили у потрібний час – для допомоги тим, чий заробіток залежить від ринкової торгівлі. Почали давати оголошення, створили групу в Вайбері.
«Поступово з’явився приріст покупців, люди писали й телефонували, аби зробити замовлення. Про нас дізнавалось більше людей та збільшувались продажі», – розповідає Олександра.
Аби привернути увагу нових клієнтів, періодично в групі публікують оголошення. Користуються попитом незвичні солодощі. На свята – ікра, морепродукти.
«Коли дозволили ринкам працювати, група стала ресурсом для реклами свого товару. Люди могли прочитати в інтернеті та прийти купити на ринку в нашу конкретний кіоск, не шукаючи інших продавців», – каже Олександра. Жінка сподівається, що активність покупців через онлайн-торгівлю знов виросте, коли в січні розпочнеться локдаун.
Взуття треба міряти
Юлія Святобог продає на ринку взуття. З настанням весняного карантину довелось переходити на дистанційну роботу. Аби не зупиняти продажі, оголошення кидали в різні групи. Активно користувались і групою «Рынки Краматорска здесь», бо вона створена як цільова, для місцевих жителів.
«Магазини на ринку – єдине джерело доходів для малого бізнесу. Раніше лише 10% тих, хто торгував на ринку, паралельно вели онлайн-торгівлю. Через карантин 90% продавців стали продавати також онлайн», – розповідає Юлія.
Підприємниця згадує, як організували безкоштовну доставку, як доводилось брати декілька пар взуття як різних моделей, так і різних розмірів. Возили навіть у віддалені частини Краматорська. Люди самі давали гроші на паливо: хто 30, хто 50 гривень.
Частково вижити онлайн-торгівля допомогла. У порівнянні з продажами на ринку, вона склала 20% від звичайних обсягів. Але оренду, податки треба було платити, частково зберігати зарплатню реалізаторам.
Повністю перейти в онлайн із взуттям важко, розмірковує Юлія. Дуже мало людей мають стандартний розмір ноги, треба переміряти декілька пар взуття. Це справжній виклик, коли замовляють товар з іншого міста та треба відправляти поштою. Не підходить – повертають назад, а за доставку сплачує продавець.
«Взуття обов’язково треба міряти!», – упевнена Юлія.
У січні через локдаун їм доведеться закритись. Це мотивує розширити онлайн-торгівлю та доставку клієнтам.
Зручний формат діалогу
Про зручний формат діалогу через групу розповідають й покупці, які звикли купувати на ринку.
Марія Готова:
«Вважаю, продавцям варто продовжувати рекламувати через групу свій товар, акції, новинки. Аби покупець приходив на ринок цілеспрямовано. На ринку модна пройти повз, не помітити чогось. А в групі покупцеві видно все. Можна домовитися про доставку, а це зручно в погану погоду або в спеку.Одним словом, ця група – паличка-виручалочка для багатьох.
Окрема подяка адмінам і модераторам, за те, що не шкодують часу і проробляють величезну роботу. А так же спасибі за конкурси. Дуже люблю брати участь і спостерігати. От якби ще кожен підприємець розігрував що-небудь від себе. Це також привернуло б нових покупців».
Ліана:
«Я зануда та зберігала багацько рекомендованих номерів телефонів постачальників товарів та послуг, коли хтось з групи робив запит. Навіть номер майстра пічного опалення зберегла, хоча живу в центрі міста у квартирі.
Окрім карантину цього року в нашу родину прийшли різні поламання. А постійні майстри або переїхали, або не передзвонювали. Телефонувала на номери з оголошень в групі – і мені пощастило, усі були достойними. За цей період зверталась до майстра ПК, сантехніка, електрика. Про кожного можу сказати: пунктуально, якісно, за адекватною ціною».
Світлана Десятова, покупець:
«Хочу висловити велику вдячність дівчатам за створення групи. Знайшла для себе прекрасних продавців з відмінним сервісом! Вдячна, що послуги з доставки вони залишили й після виходу на робочі місця. Це дуже зручно, коли живеш далеко від ринку та нема можливості туди потрапити!»
А ось Вікторія Черноштан звернула увагу на іншу користь від публічності продавців у соціальних мережах. За погане обслуговування на ринку можна отримати негативний відгук – з фото, вказівкою на торгову точку та яскраво описану ситуацію. Такі публікації або коментарі також з’являються в групі.
«Може, відтепер продавці не будуть вважати покупців за дурнів та подумають перш ніж обважити, обрахувати чи підкласти зіпсований товар», – зауважує жінка.
Повторити досвід
Створити таку групу в соціальних мережах може будь-хто, упевнена Олена Зоц. Важливо просто вміти користуватись соціальними мережами – як звичайній людині, без спеціальних знань поширення чи таргетування.
Головне мати бажання об’єднати спільноту за певною темою. І необов’язково це може бути ринкова торгівля. Будь-які спільні інтереси зацікавлених людей. Люди вже самі «розкрутять» групу, бо запропонований формат дуже зручний у «дистанційному» житті.
Ольга Нікуліна
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!