До 2014 року місцева влада була під наглядом прокуратури та після кардинальної реформи такий нагляд було скасовано. Тепер контролювати владу може лише громадськість. Втім, держава надала громадянам достатньо інструментів, щоб ефективно доглядати за місцевими чиновниками та депутатами, навіть, не виходячи з дому.
Контролювати документи в інтернеті
Інтернет став важливим джерелом інформації від влади. На сайтах місцевих рад можна знайти безліч цінних даних. Закон України «Про доступ до публічної інформації» надає 5 робочих днів на оприлюднення документів. За порушення передбачена відповідальність.
Кодекс «Про адміністративні правопорушення» встановлює штраф в розмірі до 1520 гривень за кожен випадок приховування публічної інформації. Крім того, за права громадян щодо доступу до публічної інформації активно бореться Офіс Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
В статті 59 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» перелічені види інформації в актах і проєктах органів і посадових осіб місцевого самоврядування, доступ до яких не може бути обмежений.
Наприклад, не може бути прихована інформація про розпорядження, користування чи володіння державним або комунальним майном та розпорядження бюджетними коштами. Має бути відкритою і інформація про умови отримання цього майна та імена осіб або назви підприємств, які отримують таке майно або бюджетні кошти.
Так, наприклад, з рішень міської ради, які мають бути оприлюднені ще на стадії проєкту, можна дізнатись, хто саме отримує кращі земельні ділянки в місті, кому й за якою ціною дістається комунальна земля або приміщення в оренду. Всі ці документи мають бути оприлюднені на сайті місцевої ради.
Звірятись з датами оприлюднення документів
Зазвичай акти органів місцевої влади набирають чинності з дня їх оприлюднення, якщо окремо не встановлено іншого строку введення їх в дію.
Біля кожного документу, що прийнятий місцевою владою, ставиться дата його оприлюднення. Це вимога Закону «Про доступ до публічної інформації». Особливо важливе проставлення дати про оприлюднення для проєктів рішень, адже це той самий день, з якого відраховується термін початку обговорення проєкту громадою. Кожен громадянин може висловитись та висунути свої пропозиції, а то й протест щодо майбутнього рішення влади.
Проєкти рішень обов’язково оприлюднюються заздалегідь – не менше, ніж за 20 робочих днів до дати їх розгляду. Без цього розгляд проєкту незаконний. І якщо раптом міська влада намагається це зробити, про це слід попереджати її. Недотримання термінів є прямою підставою для скасування прийнятого рішення. Якщо ж виявляється, що документ був ухвалений без попереднього оприлюднення, його можна скасувати через суд.
Постійний моніторинг оприлюднених проєктів надає громадянам можливість впливати на рішення влади, вчасно брати активну участь в громадських слуханнях та обговореннях, наприклад, з таких чутливих питань щодо впливу підприємств-забруднювачів на довкілля та здоров’я громадян.
Слідкувати за голосуванням депутатів
Законодавство зробило публічними протоколи засідань місцевої ради. Крім того, до протоколу вноситься не загальна цифра голосів, а поіменне «за» чи «проти» кожного депутата. Результати голосувань та протоколи засідань можна подивитись на вебсайті місцевої влади після самих засідань.
Прозорість в цьому питанні накладає більше відповідальності на політиків, а громадянам дозволяє бути більш усвідомленими виборцями і відстежувати дії депутата, за якого голосували .
Однак бувають й поодинокі винятки, коли рада може голосувати таємно. Так Краматорська міська рада голосувала про недовіру міському голові, пояснюючи таємність побоюванням депутатів, що мер буде їх переслідувати за голос «проти» нього.
Дізнаватись про депутатів, мерів та чиновників
Щороку до 1 квітня місцеві депутати та інші представники місцевої влади подають декларацію про доходи і вони містяться в інтернеті в загальному доступі на сайті Національної агенції з питань запобігання корупції. Можна порівняти декларації за кілька років та відстежувати, чи не збільшилось майна у депутата чи чиновника за його каденцію.
Також можна досліджувати, чи захищає депутат саме інтереси громади. Якщо в рішенні, яке розглядається радою, у депутата є його прямий інтерес, його членів родини, підприємства чи організації, до якої він має відношення, він має попередити про цей конфлікт інтересів. Якщо він не зізнався, що має такий конфлікт, і був викритий, то його слід позбавляти повноважень.
Також на сайті міської ради можна порахувати присутність або відсутність депутатів на засіданнях і зробити висновки, як кожен з них виконує свої обов’язки.
Контролювати фінанси громади
Вся інформація бюджетного характеру також є публічною, і будь-хто може дослідити, скільки реально коштувала та чи інша послуга, та скільки використано коштів. Так, кожен громадянин може космолот дізнаватись, скільки коштує вирішення того чи іншого питання, на що і скільки виділяє грошей міська рада.
Також можна контролювати закупівлі та тендери, які проводять бюджетні установи, комунальні підприємства та організації.
Скасовувати рішення влади
Якщо місцева влада щось порушила, прийняла неправильне рішення, невчасно оприлюднила проєкт рішення або взагалі депутати прийняли рішення, проєкт якого ніхто заздалегідь не бачив, то протягом 6 місяців будь-яке рішення можна скасувати через подання до суду. Тепер це також можна зробити прямо з дому.
Отже, громадський контроль – це дієвий та потужний інструмент впливу громади на місцеву владу. Громадянам лише варто дозволити собі користуватись такими інструментами і бути причетним до змін у громаді.
Олена Костенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!