Зазвичай, для того, щоб зробити більш якісними матеріали локальних ЗМІ, експерти проводять тренінги з журналістами, операторами, редакторами тощо. І це, звичайно ж, важливо. Але чи є запорукою успіху? Не завжди – подумали у команді Антикризового медіа-центру, та вирішили взятись за проблему трохи з іншого боку. А саме, попрацювати не лише з медійниками, але й з ньюсмейкерами, тобто громадами. Адже чим якісніша “сировина”, тим кращим буде і фінальний результат. Таким чином народився великий навчальний проєкт “Покращення контенту локальних медіа через розвиток комунікацій та медіаграмотності у громадах”. Його спільно реалізують Антикризовий медіа-центр та Донецький прес-клуб за підтримки Посольства США в Україні. Що з того вийшло, розкажемо далі.
Першочергово, проєкт розрахований на представників місцевих рад та ВЦА Донецької та Луганської областей: керівників, заступників, працівників пресслужб тощо. Тобто усіх, хто безпосередньо комунікує зі ЗМІ та організовує таку комунікацію. Проте згодом, зважаючи на цікавість до навчального курсу представників громадського сектору, аудиторію суттєво розширили. Нині студентами курсу є представники 20 громад Донеччини та Луганщини. Вони навчаються основам медіаграмотності, дізнаються, як працюють сучасні медіа і що потрібно для побудови продуктивної співпраці з ними.
Як започаткувати роботу пресслужби? На що звертати увагу, щоб грамотно писати повідомлення і давати коментарі? Як організовувати медіазаходи та системно наповнювати сайти і та сторінки у соцмережах? Це лише декілька з питань, на які вже дізнаються відповіді учасники навчання.
Освітній курс складається з 12-ти відеолекцій, конспектів до них та індивідуальних консультацій з експертами. Передбачений також й інформаційний супровід найцікавіших подій у громадах. Експертками проєкту виступають медіатренерки: представниця Інституту демократії імені Пилипа Орлика Олена Самойленко і очільниця ГО “Донецький прес-клуб” Тетяна Строй. Першочергово, вони здійснили детальний моніторинг ресурсів місцевих рад: сайтів, ФБ-сторінок тощо. Виявили основні проблеми та помилки, що трапляються найчастіше. «Майже одразу стало зрозуміло, що зміст рубрики «Новини» на сайтах громад сходу України має такі самі вади і викликає ті самі претензії, як і матеріали локальних роздержавлених медіа, які ми досліджували протягом двох років», – каже медіаекспертка ІДПО Олена Самойленко, а очільниця ГО «Донецький прес-клуб» Тетяна Строй додає: «Проблема змістовного наповнення сайтів місцевої влади не залежить від того, про який регіон йдеться, і є однаково актуальною для усіх громад України, за вкрай рідкими винятками». Детально про результати моніторингу можна почитати тут. У лекціях експертки розповідають про комунікації і піар, про правила підготовки медіазаходів та діяльність в умовах кризової ситуації, вчать учасників майстерності публічного виступу тощо.
“Проєкт дуже цікавий для мене як піарниці і медіатренерки. Я відчуваю, як змінюється ставлення тих, хто відповідає за комунікації в громадах, до своєї роботи, до медіа взагалі. Особливо корисним компонентом навчання вважаю наші практичні завдання. Бо вірно відповісти на тест нескладно, а от відповідально опрацювати певну тему, чесно визнати свої помилки та разом із менторками знайти шлях вирішення проблеми вартує дорогого. Також зауважу, що принципи побудови ефективної комунікації є сталими і єдині для бізнесу, державного і недержавного сектора, тому цей навчальний курс залишатиметься актуальним і в подальшому, і для інших цільових груп”, ділиться враженнями Олена Самойленко.
Тетяна Строй, у свою чергу, зазначає, що від самого початку бачить велику зацікавленість у навчанні в учасників – представників громад.
“Деякі громади долучилися цілими командами (наприклад, Новогродівська, Костянтинівська, Селідівська, Нижньотеплинська ВЦА, Авдіївська ВЦА) – тобто не тільки комунікаційники беруть участь, а й голови, заступники, секретарі чи начальники ЦНАПів. Ми відчуваємо, що ці команди дійсно зацікавлені у змінах, у сучасних підходах роботи з громадськістю, з медіа, в яких бачать партнерів, а не обслугу. Шкода, що деякі учасники розпочали активно, а зараз взяли паузу, посилаються на велику завантаженість поточною роботою. Але ж наш проєкт – це якраз про допомогу та запуск нових сценаріїв роботи комунікаційників. Це можливість перезавантажити систему, відійти від старих алгоритмів, які вже не працюють. Наголошую: користуйтеся можливостями, які надає проєкт Антикризового медіа-центру щодо покращення комунікацій! Ми готові надавати будь-які консультації з поточних питань роботи пресслужб, допомагати працювати над текстами для сайтів громад, робити видимими ваші здобутки чи проблеми на регіональному або національному рівні, розробити посадові інструкції”, – говорить медіатренерка.
Першими успіхами та враженнями поділилися також учасники та учасниці проєкту.
“Все зрозуміло, стисло, але дуже змістовно, – розповідає головна спеціалістка відділу з інформаційних і представницьких питань Новогродівської міської ради Ольга Сидорова. – Я завжди так чекаю на листи від менторів, мені насправді дуже важливі їхні думки та зауваження. Це оцінка справжніх професіоналів, і це шалено приємно! Я чотирнадцять років працювала інженером-економістом на підприємстві, всупереч прогнозуванням своїх шкільних педагогів, що були впевнені у моїй журналістській успішності. Так склалася доля. Тепер, коли я займаюсь улюбленою справою, я нарешті усвідомлюю силу і жагу до розвитку, відчуваю себе особистістю, реалізую свої здібності і впевнена у тому, що я на своєму місці”.
Користь від навчання отримала й головна спеціалістка інформаційного відділу Щастинської ВЦА Олександра Мартиненко.
“Для мене особисто участь у проєкті важлива тим, що з кожним разом я все більше дізнаюсь про медіа, та роботу в цій сфері. Для мене це нова стежина в житті, і важливо подбати про професійність та особистий розвиток. Дізналась, що існує набагато більше інструментів комунікації, ніж я уявляла”, – ділиться враженнями Олександра.
Яна Капштик, головна спеціалістка з питань інформаційної політики Нижньотеплівської ВЦА, до цього не мала досвіду роботи в комунікації, відповідно і профільної освіти.
“Рекомендації експерток допомагають орієнтуватися в медіапросторі, визначати пріоритети, розрізняти фейки та пропаганду. Тепер, я також маю уявлення, як і за якими правилами необхідно готувати інформаційні приводи, медіазаходи тощо. Нехай все і одразу неможливо використовувати в роботі, але за необхідності, маючи напрацьований завдяки проєкту матеріал, завжди можна знайти необхідну інформацію та підказки”, – говорить Яна.
Усі матеріали курсу “Покращення контенту локальних медіа через розвиток комунікацій та медіаграмотності у громадах” можна знайти на сайті АКМЦ у розділі “Навчальні курси” (http://training.acmc.ua/). А ті, хто долучаться до кінця року, ще встигнуть отримати індивідуальні консультації з експертками та поради від них.
Матеріал опублікований в рамках проєкту Покращення контенту локальних медіа через розвиток комунікацій та медіаграмотності у громадах” за підтримки Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США. / Supported by the U.S. Embassy in Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!