У лютому цього року 80-річній мешканці Краматорська зателефонував невідомий і сказав, що вона виграла півмільйона гривень. Бабуся зраділа такій “посмішці долі” і навіть те, що перед отриманням “виграшу” потрібно сплатити “податкові збори”, не змусило її насторожитись.
За вказівками невідомого на іншому кінці слухавки жінка перерахувала на кілька мобільних номерів різні суми грошей – у підсумку вийшло майже 12 тисяч гривень. Після цього “організатори лотереї” припинили виходити на зв’язок, і лише тоді бабуся зрозуміла, що стала жертвою шахраїв.
Ще один подібний випадок стався нещодавно, на початку березня. 54-річний краматорець отримав смс-повідомлення про придбаний товар. Оскільки чоловік нічого не замовляв, то вирішив зателефонувати на номер, з якого прийшло повідомлення. Невідомий співрозмовник попросив його назвати свої дані по банківській картці “для уточнення”. А через кілька хвилин після цього чоловік отримав повідомлення про зняття з його рахунку 9 тисяч гривень.
Такі випадки непоодинокі, і люди через свою неуважність та довірливість легко потрапляють на гачок до різного роду аферистів. Щоб цього не ставалося, Краматорський відділ поліції розповів про чотири найпоширеніші шахрайські схеми і дав поради, як їх уникнути.
Запам’ятайте їх, дайте посилання на цю статтю своїм старшим родичам, сусідам та знайомим, або перекажіть їм, якщо в них немає доступу до Інтернету.
Схема 1: Шахрайство в Інтернеті на сайтах купівлі-продажу товарів
Аферисти вимагають повної сплати вартості товару і не працюють з накладеним платежем. Щойно людина перераховує їм свої гроші, “продавці” зникають і припиняють виходити на зв’язок, а товар так і не надходить.
Щоб не потрапити на цей “гачок”, у поліції радять дві речі:
1. Перевірити репутацію продавця.
Зараз є багато сайтів з “чорними списками” як продавців, так і покупців – скористайтеся ними. Шахраїв можна перевірити за номером телефону, рахунком для переказу грошей та ПІБ.
Інформацію про дійсного власника чи продавця товару можна отримати лише за наявності його реальних контактних даних (адреса, телефон, вид господарської діяльності). Якщо ця інформація доступна, то її можна перевірити у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
2. Спочатку товар – потім оплата.
У поліції радять у жодному разі не перераховувати всю суму наперед та не робити значну передплату. Сплачуйте за товар після того, як отримали його, оглянули та перевірили.
Схема 2: Шахрайство з банківськими картками
Для реалізації цієї схеми аферисти надсилають смс-повідомлення або телефонують з різних номерів і повідомляють про блокування банківської картки, неможливість переказу грошей (частіше після продажу/купівлі на сумнівних сайтах) тощо.
Люди сприймають такі повідомлення серйозно, передзвонюють на невідомі номери, називають свої особисті дані по банківській картці чи коди із сумнівних смс-повідомлень. Усе це призводить до того, що з їхніх рахунків зникають гроші.
Щоб цього не ставалося, після отримання подібних повідомлень телефонуйте на “гарячу лінію” свого банку (як правило, ці номери вказані на банківських картках) і з’ясовуйте, чи дійсно є якась проблема з рахунком, кажуть у поліції.
Схема 3: Блокування сім-карти
Шахраї блокують сім-карту телефону, номер якого прив’язаний до банківського рахунку, та поки жертва відновлює доступ до “сімки” у сервісному центрі – знімають гроші з рахунку.
Як не потрапити на цей “гачок”:
- не повідомляйте незнайомим людям свої особисті дані, номери телефонів, а також номери та коди банківських карток;
- не прив’язуйте свій фінансовий телефон до сторінок у соцмережах;
- заведіть окремий номер телефону для фінансових операцій, який більше ніде не використовується.
Схема 4: Дзвінок від нібито працівника поліції
Це одна з найпоширеніших шахрайських схем. Людині телефонує невідомий, представляється поліцейським і повідомляє, що її родич скоїв якийсь злочин. Після цього “правоохоронець” пропонує “зам’яти справу” за певну суму грошей і дає рахунок, куди їх треба переказати.
- Перше, що радять зробити у поліції, – з’ясувати ім’я, прізвище, посаду і звання вашого співрозмовника, відділ, в якому він працює. Після цього обов’язково запитайте у нього номер телефону, куди потім можна передзвонити.
- Друге – коли розмова завершиться, з’ясуйте, де перебуває ваш родич і чи дійсно він потрапив у ДТП, побив когось чи скочив в якусь іншу халепу. Якщо раптом його номер телефону не відповідає або він перебуває поза зоною досяжності, зателефонуйте до поліції за номером “102” і запитайте, чи надходив до них ваш родич.
- Третє – якщо всі дані про ваших родичів не підтвердилися, зателефонуйте до поліції і розкажіть про цей випадок, це може допомогти знайти шахраїв.
Олексій Ладика, “Донеччина. ЗмІнИ”
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!