Обраний мер не має законного та морального права вести свою діяльність у відриві від жителів. Адже, згідно законодавства, він звітує перед територіальною громадою та контролюється нею.
По-перше, зазначимо, що законодавство України дає громадянам різні можливості щодо отримання інформації, з’ясування проблем, що його хвилюють, вирішення його справи, участі в процесах ухвалення рішень на місцевому рівні. При цьому громадяни можуть розраховувати на лояльне, нейтральне і ввічливе ставлення до себе з боку посадовців.
Біографія та декларація
Однією з ключових посад у містах, об’єднаних громадах, селах та селищах є голова. Перше, що можна дізнатись про нього, не виходячи з дому – це біографія та декларація про доходи. На сайті органу місцевого самоврядування повинна бути біографічна довідка про голову, що містить дані про його освіту, трудовий шлях, громадську діяльність.
Дізнатись інформацію про майно, доходи та витрати можна з декларації, яку голова повинен щорічно оприлюднювати на сайті. При цьому, якщо з’ясувати офіційну заробітну плату, яку отримує чиновник, можна вирахувати, чи живе особа на офіційні доходи.
Особистий прийом
Поспілкуватись віч-на-віч із головою можна на особистому прийомі. Інформація про нього оприлюднюється в приміщенні органу місцевого самоврядування та на його сайті. Зазвичай прийом проводиться за попереднім записом, з окресленням проблеми, щоб голова заздалегідь ознайомився з питанням, підготувався до відповіді, або долучив до прийому профільного зама чи керівника відповідного підрозділу. За підсумками спілкування з мешканцями вони одразу можуть отримати доручення.
Посадова особа повинна відповідати на питання по суті. З іншого боку, заявнику слід уважно слухати відповіді та роз’яснення, і не ображатися на відмову, якщо його прохання і вимоги не засновані на законі, або не можуть бути задоволені з об’єктивних причин. Втім, у разі незгоди з рішенням, заявник має право просити у ведучого прийом роз’яснення про можливість і порядок оскарження.
Водночас подання громадянином звернення, яке містить наклеп і образи, дискредитацію органів влади, заклики до розпалювання національної, расової, релігійної ворожнечі та інших дій, тягне за собою відповідальність.
Потрапити на особистий прийом можуть і журналісти – для того, щоб дізнатися, з чим саме до голови звертаються члени територіальної громади. Так можна бути в курсі не тільки проблем, а й для того, як влада на них реагує і що збирається робити, щоб їх вирішити.
Звернення індивідуальні та колективні
Звернення громадян адресуються як органам місцевого самоврядування, так і окремим посадовим особам, в тому числі – голові. У зверненні має бути зазначено контактні дані громадянина, викладено суть порушеного питання. Звернення може бути викладене у формі зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги.
Воно може бути усним (викладеним громадянином і записаним посадовою особою на особистому прийомі) чи письмовим, надісланим поштою до відповідного відділу. Письмова відповідь буде надана замовнику у зазначений законом термін на поштову адресу. Також звернення можна надіслати в електронному вигляді, і таким же шляхом отримати відповідь на нього.
Електронні петиції
Електронна петиція є особливою формою колективних звернень громадян до органів місцевого самоврядування та особисто до голів. Це зручна форма спілкування з владою, адже не потрібно ходити по людях збирати підписи. До того ж, петиція обов’язкова для розгляду, якщо набере необхідну кількість голосів.
У більшості міст на сайтах є цей інструмент. Потрібно лише пройти не складну реєстрацію та написати, що ви бажаєте змінити у своїй громаді. Якщо будь-яка петиція набирає зазначену кількість голосів, вона передається на розгляд міському голові.
Громадські слухання
Громадські слухання є можливістю для громадян зустрітися з чиновниками та особисто з міським головою. У цей час члени громади можуть заслуховувати їх та оцінювати їх роботу, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення. Тема слухань, дата та місце заздалегідь оголошується на сайті.
Зазвичай громадські слухання проводяться з метою попереднього обговорення проєктів рішень виконавчого комітету та місцевої ради. На жаль, більшість з них фактично не відбувається, оскільки громадяни ігнорують подію.
Однак у разі, коли мова йде про болючі для мешканців питання, на кшталт підвищення тарифів, чи встановлення ставок земельного податку, чи зміни правил благоустрою, слухання проходять зазвичай активно. В них беруть участь зацікавлені особи, місцеві активісти, небайдужі містяни.
За результатом обговорення до проєкту рішення вносяться певні зміни, але остаточне рішення все ж таки приймає колегіальний орган місцевого самоврядування – виконком або рада.
Звітування голови
Не рідше ніж раз у рік міський голова має звітувати перед територіальною громадою на відкритій зустрічі з громадянами. Подія відбувається до 31 березня року, наступного за звітним. Члени територіальної громади можуть задавати питання, а міський голова зобов’язаний на них відповідати.
Самі ж звіти заздалегідь оприлюднюються на сайті органу місцевого самоврядування.
Отже, у громадян є багато можливостей і засобів, щоб напряму поспілкуватись з головним посадовцем громади. Важливо знати свої права та правильно використовувати надані інструменти, щоб вирішувати особисті чи загальні питання, впливати на прийняття рішень, ініціювати зміни задля розвитку території.
Світлана Денисенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!