Пандемія коронавірусу викликала обговорення, чи настав час для введення режиму по всій Україні одного з суворіших особливих правових режимів – надзвичайного стану. Однак Уряд поки що оголосив введення режиму надзвичайної ситуації. Тож варто відрізняти ці правові режими.
Коли потрібен надзвичайний стан
Закон «Про правовий режим надзвичайного стану» визначає умови, за яких на всій території держави чи в окремих регіонах тимчасово може вводитися надзвичайний стан:
- особливо тяжкі природні або техногенні надзвичайні ситуації, що загрожують життю і здоров’ю людей;
- спроба зміни конституційного ладу або насильницького захоплення влади у державі;
- масові терористичні акти, в результати яких загинули люди або зруйновані важливі об’єкти життєзабезпечення;
- масові заворушення з насильством над громадянами, міжнаціональні і міжконфесійні конфлікти, блокування, захоплення важливих об’єктів, коли все це наражає на небезпеку людей і заважає діяльності державної чи місцевої влади;
- масовий перехід державного кордону з найближчого закордону.
Надзвичайний стан потрібен для того, щоб влада мала більше можливості оперативно ліквідувати надзвичайні ситуації та усувати майбутні загрози або відновити правопорядок та створити умови для нормальної роботи органів влади.
Як обмежують права громадян
Під час зміни правового режиму в країні на надзвичайний стан влада обмежує ряд громадянських прав і свобод. Можуть бути зачеплені права і законні інтереси юридичних осіб.
Основними є такі обмеження:
- свободи руху громадян, наприклад, коли вводиться спеціальний режим як в’їзду, так і виїзду у певну місцевість;
- обмеження пересування транспорту та його огляд;
- посилення охорони об’єктів, критичних для життєдіяльності та захист громадського порядку;
- заборона проведення страйків та взагалі масових заходів;
- примусове вилучення власності у людей чи організацій, однак з подальшою компенсацією.
Влада може вводити і додаткові заходи, як під час пандемії коронавірусу. Це може бути:
- встановлення карантину та обов’язкові санітарні і протиепідемічні заходи;
- особливий розподіл серед людей найнеобхідніших товарів і продуктів;
- переорієнтація виробництва підприємств на продукцію, що необхідна для покращення становища та зміна режиму їх роботи;
- заборона громадянам перебувати на вулиці, зокрема без посвідчень особи чи спеціальних перепусток, або у встановлений час;
- окрім перевірки посвідчень особистості ще й особистий огляд, речей, авто, багажу, житла та робочих приміщень;
- евакуація мешканців з небезпечних територій;
- «квартирна повинність» для поселення евакуйованих людей;
- заборона військовозобов’язаним та призовникам переїжджати без відома військомату;
- заборона будівництва або розширення підприємств чи об’єктів, які не задіяні у забезпеченні життєдіяльності людей або припинення надзвичайної ситуації;
- залучення ресурсів будь-яких організацій та підприємств для ліквідації надзвичайних ситуацій з подальшою компенсацією витрат.
Об’ява про режим надзвичайного стану не означає, що всі перелічені заборони автоматично почнуть діяти. З цього списку будуть обрані ті, що необхідні у випадку даної надзвичайної ситуації.
Обмеження можливостей влади
Часто у громадян виникають побоювання, що під час оголошення надзвичайного стану влада обмежить права громадян, а сама тишком нишком змінить законодавство. Однак, це не просто зробити. Закон обмежує не тільки права громадян, а й деякі можливості влади.
Так, у період надзвичайного стану заборонено:
- змінювати Конституцію України та АР Крим;
- змінювати виборчі закони та проводити будь-які вибори, як і референдуми;
- обмежувати права і повноваження народних депутатів;
- припиняти чи обмежувати компетенції Верховної Ради, Президента, Кабінету Міністрів та міністерств, Уповноваженого ВР України з прав людини, представників центральної та місцевої влади.
Прокуратура та органи, що проводять досудове розслідування і оперативно-розшукову роботу мають працювати у звичному режимі.
Правосуддя у надзвичайному стані здійснюється лише законними судами, які були створені відповідно до чинної Конституції. Заборонено проводити прискорені або скорочені процедури судочинства.
Як вводиться надзвичайний стан
Кабінет Міністрів або Рада національної безпеки і оборони України пропонують цю ідею Президенту. Після вивчення обставин Президент готує відповідний указ і надає його у Верховну Раду. На розгляд цього питання Рада має зібратись у дводенний термін. Рада може підтримати або відхилити ініціативу президента. Якщо більшість парламентарів голосує «за», указ негайно оприлюднюється у ЗМІ.
В тексті указу прописані: час і тривалість нового правового режиму, території введення, а також які права та на який час будуть обмежені, хто це буде робити і які можливості отримує.
Надзвичайний стан не може продовжуватись більше 60 діб на частинах території країни та 30 діб по всій державі. Такою ж процедурою стан може бути подовжений ще на 30 діб.
Що робити громадянам
У випадку оголошення надзвичайного стану, найкращими діями є:
- зберігати спокій;
- слідкувати за офіційними новинами та оголошеннями;
- виконувати вимоги влади;
- допомагати тим, хто потребує цього.
Олена Костенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!