Законопроект № 7163 «Про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій і Луганській областях» викликає занепокоєння у громадських організацій, які надають допомогу у тому числі на території Донецької та Луганської областей.
Які саме норми закону більш всього турбують громадськість, розповіли керівник проекту «Центр надання послуг для ВПО в місті Краматорськ» Віталій Захарчук і Радник з питань внутрішньо переміщених осіб Міністерства соціальної політики України по Донецькій області Олександр Ворошков. Прес-конференція за темою «Вплив Законопроекту 7163 на діяльність третього сектору» відбулася в Антикризовому медіа-центрі.
«6 жовтня в першому читанні Верховною Радою був прийнятий законопроект № 7163, ініційований президентом України Петром Порошенко, та наданий йому статус як «невідкладний». Цей закон конче потрібен, зокрема для надання законних підстав для дій української армії в зони проведення АТО. Оскільки з часу голосування у першому читанні до тексту було багато зауважень як з боку самих депутатів так і з боку громадських організацій, текст змінювався багато разів. З невідомих причин текст змін свідомо приховувався від представників громадськості, та нарешті, 20 грудня було оприлюднено текст законопроекту до другого читання. Але я побачив в ньому ще більше запитань та невизначених моментів, ніж було раніше», – зазначив Олександр Ворошков.
Як розповів Віталій Захарчук, оновлений текст передбачає розділ існуючих територій фактично на 3 зони з різними режимами повноважень органів безпеки та оборони.
Перша зона – окуповані території, межі яких визначаються Президентом України. Порядок в’їзду/виїзду осіб, переміщення товарів з таких територій визначається Кабінетом міністрів України. При цьому Командувач об’єднаних сил з урахуванням безпекової ситуації має право обмежувати в’їзд осіб на тимчасово окуповані території Донецької та Луганської областей та виїзд осіб з таких територій.
Друга зона – райони здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. Межі районів законопроектом не встановлено. Дозвіл на перебування в районі другої зони надається Командувачем об’єднаних сил.
Третя зона – зона безпеки, прилегла до району бойових дій. Межі зони визначаються начальником Генерального штабу Збройних Сил України за поданням Командувача об’єднаних сил. У зонах безпеки діє особливий порядок, що передбачає надання органам сектору безпеки і оборони спеціальних повноважень.
«Тобто на невизначеній чітко території, яка носитиме статус «зони безпеки», силовики зможуть застосовувати спеціальні засоби. Зокрема, затримувати підозрілих осіб, перевіряти документи, здійснювати особистий огляд громадян, їхніх речей і транспортних засобів, тимчасово обмежувати або забороняти рух на вулицях, проникати в житлові приміщення та на земельні ділянки, що належать громадянам, на територію та в приміщення підприємств, установ і організацій, використовувати із службовою метою транспортні засоби. Всі ці заходи можна застосовувати без відповідного рішення суду, що є прямим порушенням прав людини», – підкреслив Віталій Захарчук.
За словами Олександра Ворошкова, у громадських активістів є велике занепокоєння в тому, наскільки коректно будуть застосовуватися норми закону, чи не буде зловживань з боку силовиків. «Закон дає підґрунтя для того, щоб під прикриттям широких повноважень зводить особисті рахунки, вчиняти рейдерські захвати або корупційні дії, – висловив думку радник міністра соцполітики. – Фактично вводиться режим воєнного стану без його офіційного оголошення, і, як наслідок, загрози реалізації прав і свобод людини на цих територіях».
Також спікери звернули увагу на те, що існує загроза повноцінній роботі громадських організацій, які надають допомогу внутрішньо переміщеним особам та населенню на території Донецької та Луганської областей у зв’язку із необхідністю отримувати дозволи на здійснення гуманітарної діяльності на цих територіях. Окрім того, запропоновані зміни не конкретизують умови, строки, порядок здійснення таких заходів, а також географію їхнього застосування. Тобто, на виході можна очікувати, що таке втручання відбуватиметься на всій території України.
Наразі Верховна Рада України відтермінувала прийняття законопроекту № 7163 «Про особливості державної політики щодо забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій і Луганській областях». Його розгляд у другому читанні заплановано на січень 2018 року. Громадські активісти сподіваються, що до того часу норми закону будуть прописані таким чином, щоб вони не обмежували права людей.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!