Артем Корнецький: До соціального бізнесу в нас ставляться більш негативно через історію слова «соціальний»
Про важливість такого виду підприємництва журналісти АКМЦ розпитали доктора філософії, керівника та співзасновника освітньої організації School of ME Артема Корнецького.
Що таке «соціальне підприємництво» та які навколо нього існують міфи?
- У розвинених країнах світу вважається, що соціальне підприємництво – це такий новий тип бізнесу, до якого ми всі колись прийдем. І що звичайного бізнесу взагалі не залишиться, тому що є оця обов’язкова соціальна складова.
Це явище можна охарактеризувати як бізнес, який не намагається максимізувати прибуток за будь-яку ціну, а той, який заробляючи, вирішує певні соціальні проблеми або створення соціальної цінності для суспільства. Відповідно, два основні елементи будь-якого соціального бізнесу – це наявність бізнес-моделі та якась вимірювана соціальна цінність.
Міфів дійсно є багато. І тут працює трохи стереотипне мислення щодо слова «соціальний». У нас в Україні є, наприклад, соціальний хліб. Це що означає? Що хліб здешевлений і неякісний. І історично так склалося, що ми слово «соціальний» використовуємо у такому контексті. Але це слово зовсім не пояснює те, що робить соціальний бізнес. А він має робити якісні товари, надавати якісні послуги, щоб продавати їх більш ефективно і розвиватись далі. Тобто, немає цього контексту у визначенні «соціальний бізнес». Але, на жаль, є історія цього слова, і в Україні це не працює на користь самому явищу.
І дуже часто ототожнюють цей термін із благодійністю, із соціальними проєктами, або із соціальною відповідальністю бізнесу, що не є тотожним. Адже зараз більшість великих компаній в Україні займаються проєктами соціальної відповідальності, але це ще не робить їх соціальним бізнесом. Це лише елемент великого класичного бізнесу. А якщо ми говоримо про соціальний бізнес, то це має бути зашите в модель. Соціальність має бути основою того, чому підприємство існує.
А які ж фактори тоді роблять бізнес справді соціальним?
- Усього існує три критерії, за якими те чи інше підприємство може називатися соціальним. Перший стосується прибутку. Якщо підприємство якусь фіксовану частину прибутку направляє на вирішення певної соціальної проблеми, і це зашите у бізнес-моделі, то це може вважатися соціальним підприємництвом.
Другий критерій стосується працівників. Якщо підприємство приймає на роботу представників вразливих груп населення, якщо це половина і більше таких працівників від загальної кількості, тоді підприємство.
Суть третього критерію у тому, що сам продукт – товар чи послуга, який продає той чи інший бізнес, вирішує певну соціальну або екологічну проблему. І сюди можна віднести різні види інноваційного бізнесу – ті, що створюють щось нове. І те, що цим хтось користується, вирішує певну соціальну проблему.
Які є можливості підтримки соціального підприємництва з боку держави чи міжнародних установ?
- Насправді, можливостей, щоб отримати якусь підтримку, дуже багато. І простіше почати саме такий бізнес, аніж звичайний, тому що є багато програм грантових, є кредитна програма. Міжнародним фондам і організаціям важлива оця соціальна складова. Якщо буде бізнес, то це означає, що потенційно соціальної складової буде багато, бо бізнес буде існувати багато років, якщо їм правильно керувати. Наразі ми з партнерами запустили фонд, ідея якого у тому, щоб регулярно проводити конкурси частково-поворотних грантів для соціальних підприємств. Тобто, ми не хочемо робити якісь разові проєкти, а хочемо мати інституцію, яка б мала постійну програму підтримки для соціальних підприємців. Ми поставили задачу, щоб через рік після старту підприємства повернули 10% від суми на рахунок Фонду. П’ять підприємств отримали такі гранти/кредити, придбали обладнання тощо. І ми поки що тестуємо таку ідею в рамках пілоту.
Крім цієї ініціативи, в Україні є й інші, як наприклад доступні кредитні програми. І у Western NIS Enterprise Fund є окремий напрямок в цій програмі – це кредитування для підприємців сходу України, тобто Донеччини та Луганщини.
Ріта Карпенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!