Форум місцевого самоврядування у Краматорську: проміжні підсумки децентралізації та подальші кроки реформи
Краматорськ прийняв дводенний форум «Ефективне місцеве самоврядування як запорука демократичної та правової держави». Захід відбувся 25-26 жовтня.
Серед головних цілей Форума було визначено кілька суто прикладних питань про те, як: зробити процес децентралізації ефективним, об’єднані територіальні громади успішними і економічно незалежними, задати напрямок їхнього розвитку.
Організацію Форуму взяли на себе: Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування; Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України; Донецька та Луганська обласні державні адміністрації. Зустріч пройшла під патронатом Ради Європи.
Учасниками форумних діалогів стали народні депутати Верховної Ради, представники центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, всеукраїнських асоціацій, громадянського суспільства, а також експерти, науковці, міжнародні партнери.
У рамках Форуму відбулось декілька панельних дискусій. На них професійно обговорювалось багато важливих тем. Вони складають основу перетворень та змін, які несе фундаментальна реформа – децентралізація. Серед таких тем були: розвиток місцевого самоврядування, питання законодавчих змін, стратегічне планування як інструмент нової регіональної політики, вирішення проблем внутрішньо переміщених осіб, захист та підтримка національних меншин, розвиток суспільного мовлення та мовлення громад, інструменти безпеки у громадах.
Учасники заходу мали можливість ознайомитися з європейським досвідом децентралізації та успішними практиками від лідерів громад з різних областей України. Не залишились поза увагою складні моменти та труднощі, які виникають на шляху просування реформи.
Серед країн Європи наша держава поки залишається найбільш централізованою. Децентралізація в Україні триває 4,5 роки. В її рамках вже створено 838 об’єднаних територіальних громад (ОТГ). Спеціалісти зазначають, що пройдено менше половини шляху. Але завершення децентралізації заплановано на середину 2020 року. Тому виникає питання: існуючий стан справ з децентралізацією це зрада, перемога або все ж таки керований процес за участі професіоналів.
Євген Вілінський, перший заступник голови Донецької ОДА, підкреслив: «Ще жодна країна не проводила подібну глобальну реформу не тільки у такі короткі строки, але й в умовах війни. Ми повинні говорити про проблеми з людськими ресурсами, про освіту і медицину, про підвищення спроможності ОТГ, про інклюзивність, про залучення всіх мешканців до прийняття рішення про утворення громад. Але перед нами стоять і великі виклики, бо для Луганської та Донецької області все це пов’язано ще й з безпековим питанням».
Наразі 11 громад чекають рішення ЦВК про проведення виборів. Ситуація на Донбасі під особливою увагою: уряд Гройсмана слідкує за нею та аналізує, як дати можливість людям сформувати громаду, поява якої напряму пов’язана з виборами місцевої влади. Прийнято рішення про те, щоб обласні адміністрації разом з відповідними правоохоронними органами ще раз оцінили можливість проведення виборів у проблемному регіоні та ризики у питанні безпеки. Про це розказав В’ячеслав Негода, перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ. Окрім розмови про специфіку цього регіону, він зробив акцент на інших питаннях.
«До чергових місцевих виборів 2020 року нам потрібно створити нову територіальну основу на рівні громад та районів. В Україні має бути новий адміністративно-територіальний устрій. Без цього децентралізація — чіткий розподіл повноважень, бюджетів, відповідальності — далі не піде. І перше, що треба зробити у цьому напрямку, це завершити створення перспективних планів формування громад по всій країні. На п’ятому році реформи більшість областей мають плани розвитку громад далеко не на всю свою територію. Громади надалі не можуть бути залежними від неспроможності, небажання, політичних чи ще якихось інтересів обласної влади. Завершувати цей процес має уряд за узгодженням з парламентом», – сказав В’ячеслав Негода.
Важливим компонентом децентралізації являється реформування суспільного мовлення та наявність незаангажованого каналу з якісним контентом.
«Це своєрідний тест для суспільства на рівень демократії та розбудову інституційних спроможностей. В умовах гибридної війни, редакційної політики власників каналів із політичними інтересами, низький рівень стандартів у журналістів тощо – наявність суспільного мовлення є надважливим питанням екології інфопростору», – заявила Еміне Джапарова, перший заступник Міністра інформаційної політики України.
Віктор Мунтяну, керівник Програми з відновлення та розбудови миру ПРООН, підкреслив важливість практичної підтримки громад. Він передав для України 16 мобільних ЦНАПів.
«Це спеціальний набір технічних приладів, який дозволяє робітникам спеціальних служб надавати якісні адміністративні послуги на виїзді, діставатись до маломобільних груп громадян або у населенні пункти, які не мають подібних установ. ПРООН має намір продовжувати співпрацю з ОТГ у частині надання необхідних послуг. Невдовзі з’являться обладнані автобуси, які теж зроблять доступними адміністративні послуги. Такими мобільними ЦНАПами планується охопити населення вздовж лінії розмежування, а також зони КПВВ», – повідомив Віктор Мунтяну.
Багато уваги експертів на Форумі було приділено питанням законодавства у розрізі децентралізації, необхідності швидкого реагування законотворців на виклики та потреби, які висуває реальне життя. Також вони відмітили, що на сьогодні в Україні існує понад 2200 законодавчих та нормативних актів, які регулюють відносини в органах місцевого самоврядування. Тож є потреба у систематизації та оптимізації правової бази у цій сфері.
Ефективно працюючий закон потребує професіоналів, здатних вдало організувати діяльність місцевого самоврядування у нових умовах. Тому експерти обговорили необхідність вирішення ще одного виклику – підготовка кадрів.
Важливим аспектом успіху змін було також названо необхідність синхронізації реформи децентралізації з реформуванням освіти та медицини. Учасники Форуму зійшлися на тому, що існуючий розрив між трьома реформами може привести до негативних наслідків: якщо на рівні ОТГ зазнає поразку освітня та медична реформи, зазнає поразку реформа децентралізації.
Даніель Попеску, керівник департаменту з питань демократії генерального секретаріату Ради Європи, підкреслив, що у закордонних партнерів України є розуміння існуючих труднощів. «Але попри все ми визнаємо, що база закладена істотна та вражаюча для того, щоб децентралізація в Україні закінчилась успішно», – підкреслив він. І додав, що
у Раді Європи переконані: українці неодмінно відчують економічні та демократичні переваги реформи децентралізації.
Ці думки та висновки були співзвучні с заявами представників центральної влади, які запевнили учасників Форуму: зусилля Мінрегіону, Уряду, міжнародних партнерів спрямовані на створення заможних громади, створення території успіху. А це означає не тільки перемогу в окремій реформі, але й перемогу в більш значущих та глобальних викликах сучасної України.
Фото з сайту Донецької обласної держадміністрації
Матеріал підготовлено в рамках проекту “Маяк” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.
This project was supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine.
The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!