На території Донецької області вже створені 17 об’єднаних територіальних громад. 10 з них, де відбулись перші вибори, повноцінно функціонують та користуються перевагами децентралізації. Ще 7 не можуть завершити процес об’єднання, доки не прийняті необхідні закони. Які саме законопроекти можуть прискорити реформу місцевого самоврядування в регіоні, розповів Максим Ткач, радник Донецького Центру розвитку місцевого самоврядування, під час прес-конференції в Антикризовому медіа-центрі.
“Останнім часом темпи реформи місцевого самоврядування в Донецькій області дещо уповільнились. З одного боку, це може бути пов’язане з завершенням політичного циклу та підготовкою до президентських і парламентських виборів. З іншого – процес децентралізації гальмує недосконала законодавча база. Прийшов час прийняти закони, які пришвидшать реформу та нададуть нові можливості для розвитку громад”, – наголосив Максим Ткач.
Серед законопроектів, які “завислі” у Верховній Раді – про адміністративно-територіальний устрій України, про службу в органах місцевого самоврядування, про регулювання містобудівної діяльності та інші.
Надважливим серед них є закон про засади адміністративно-територіального устрою – законопроект № 8051. Він скасовує постанову Президії Верховної Ради УРСР від 1981 року, яким зараз регулюється порядок формування адміністративно-територіального устрою України. Безумовно, настав час провести “декомунізацію” цей частини законодавства. Особливо актуальним це питання є для Донецькій області, яка має складне підпорядкування міст (так звані “міста-матрьошкі”).
“З семи громад, котрі чекають на проведення перших виборів, принаймні три потребують зміни адміністративно-територіального устрою. Білозерська та Новодонецька об’єднані територіальні громади вже майже створені, але обидва міста підпорядковані місту Добропілля. Святогірськ знаходиться в підпорядкуванні Слов’янська, і поки це питання не буде вирішене, Святогірська громада не зможе завершити об’єднання”, – повідомив Максим Ткач.
Також прийняття закону про засади адміністративно-територіального устрою має врегулювати районний розподіл територій. В той же час законопроект не містить карти громад, тому нове формування районів наразі лише тільки обговорюється.
Другий за важливістю в блоці законопроектів про децентралізацію – проект № 8369 про службу в органах місцевого самоврядування. За словами експерта, діючий закон був прийнятий ще у 90-ті роки і занадто застарів. Зараз перед місцевими службовцями повстають нові виклики, обумовлені новими повноваженнями.
“У разі створення спроможної територіальної громади, ОТГ отримує нові фінансові можливості та нові повноваження, проте ключовою проблемою залишаються кадри й ефективне управління. Законопроект дозволить залучити нових працівників на конкурсній основі, щоб управління на місцях вийшло на новий якісний рівень”, – пояснив Максим Ткач.
Експерт нагадав, що законопроект про службу у органах місцевого самоврядування, ухвалений Верховною Радою ще у 2016 році, був ветований Президентом. Після доопрацювання у профільному комітеті законопроект у новій редакції знов потрапив на розгляд парламенту, однак до повторного розгляду справа так і не дійшла.
Нагальною необхідністю є також внесення змін до Закону України “Про добровільне об’єднання територіальних громад” щодо перспективних планів формування територій громад.
“В Донецькій області оновлений Перспективний план охоплює об’єднаними громадами всю територію. Але в інших областях перспективні плани затверджують обласні ради, і що ближче до виборів, то більше їхні депутати займаються політикою. Також представники бізнесу часто формують громади під себе, не рахуючись з методикою. Законопроект надає право схвалювати перспективні плани виключно Кабінету Міністрів України. Відповідність перспективних планів методиці створення об’єднаних громад, дасть можливість зокрема створювати великі ОТГ містам обласного значення”, – зазначив Максим Ткач.
Для успішного існування об’єднаних громад необхідно теж удосконалити Закон “Про регулювання містобудівної діяльності” – в тій частині, яка дозволить ОТГ затверджувати єдиний документ з просторового планування, тобто план об’єднаної громади. Допоки його не прийнято, громади обмежені у залученні інвесторів та сталому економічному розвитку. Законопроект підготовлений до другого читання, але профільний комітет зволікає із винесенням документу на розгляд.
“Наразі звучать політичні заяви про завершення добровільного процесу об’єднання громад до 2020 року, щоб провести вибори на новій адміністративно-територіальній основі. Тож, залишилось обмаль часу для вдосконалення законодавства. Сподіваюсь, що за допомогою суспільства та журналістів ми зможемо вплинути на парламентарів. Інакше вибори пройдуть при недореформованому поділі країни – як в об’єднаних територіальних громадах, так і у не охоплених процесами об’єднання сільських, селищних, міських радах, а також у наявних районах”, – спрогнозував експерт.
Матеріал підготовлено в рамках проекту “Маяк” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.
This project was supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine.
The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!