Міжмуніципальні договори: що це таке та хто і з чим їх їсть
Реформа децентралізації надає цікавий інструмент для ОТГ. Це – міжмуніципальні договори. Вони дозволяють співпрацювати різним територіальним громадам у різноманітних напрямках.
Одна з головних цілей масштабного децентралізаційного реформування – робота на розвиток громади, який залежить від вміння визначити, сформулювати стратегічні цілі та розуміти практичні кроки для їх досягнення. Розвиток ОТГ завжди потребує великих ресурсів – фінансових, майнових, кадрових. Часто й густо невеликі громади не мають значних можливостей, саме в частині фінансів, майна чи спеціалістів. Громади, яким пощастило з кадрами чи майном, також стикаються з проблемою грошей. І тут на допомогу ОТГ законодавець надав саме міжмуніципальний договір. Це можливість об’єднати зусилля для різних ОТГ в частині і майна, і фінансів, і кадрів, а також реалізація всіх повноважень в умовах нестачі ресурсів.
Важливість міжмуніципальних договорів в тому, що співробітництво можливо як для ОТГ- сусідок, так і для ОТГ з різних регіонів України. Цей інструмент дозволяє об’єднуватись громадам в тій частині, яка взаємовигідна учасникам договору та вирішує нагальні потреби. До співробітництва немає ніякого наказу згори, воно виникає з бажання чи розуміння самих громад. Центральна, обласна, районна влада потрібна лише на етапі допомоги чи консультування.
Достатньо серйозна процедура складання подібного договору надає можливість для розвитку отієї справжньої демократії та шляху від залежності – «якийсь важний дядя з центру». Бо складання міжмуніципального договору це обов’язкова участь членів громади через громадські слухання та можливість не тільки дізнаватися про тонкощі угоди, але й надати свої пропозиції.
Зараз існує декілька підстав для міжмуніципальної співдружності, які запропоновані законодавством. Вони максимально охоплюють потреби та варіанти як існування ОТТ, так і їх розвитку. Практика складання міжмуніципальних угод вже довела, що немає тих, хто не вписувався б зі своїми забаганками в запропоновані правила, або можливості угод зробили б бар’єр для стратегічного розвиту ОТГ.
Міжмуніципальні договори дозволяють громадам створювати спільні проекти. Варіантів в цій частині для ОТГ багато і вони залежать від фінансових можливостей та фантазії: це проведення фестивалів чи ярмарок або ремонт доріг.
Міжмуніципальні договори вирішують проблему делегування повноважень. Для розуміння цього вже є практичні приклади. Так, Андріївська ОТГ підписала угоду з Краматорськом про те, що її мешканці отримують медичні послуги другого рівня саме в цьому місті. Для людей це подолання труднощів з додатковим витрачанням часу, бо до цього їм доводилося їздити через Краматорськ до Слов’янська. А ще це гарантований доступ до послуги, який закріплено угодою між ОТГ і містом. Для Краматорська теж є свій плюс: гроші, що ходять за пацієнтом, потрапляють до бюджету міста. Зараз тривають дискусії між цими двома суб’єктами в питанні угоди з передачі управлінських проблем Андріївської ОТГ до управляння освіти Краматорська. ОТГ не в змозі будувати своє управління з нуля, а потім отримувати приміщення чи фінансувати спеціалістів. Зате в неї з’являється можливість делегувати свої повноваження Краматорську завдяки міжмуніципальному договору.
Інший приклад спільного проекту – модернізація системи теплозабезпечення для Добропілля. Це стало можливим завдяки співдружності одразу двох ОТГ та міста.
Також міжмуніципальні договори дозволяють створювати для різних ОТГ спільні підприємства, організації, чи установи. Прикладом можуть бути ЦНАПи, комунальні підприємства, центри безпеки тощо. Зараз деякі громади в Україні дійшли угод в частині спільних ремонтів чи модернізацій діючих будівель, щоб надалі мати для всіх учасників договору необхідний та важливий компонент в житті ОТГ. Важлива можливість, яку ще надає підписання міжмуніципального договору – спільне фінансування вже існуючого підприємства.
У рамках міжмуніципального співробітництва можна утворювати спільні органи управління. Такий приклад існує в Запорізькій області. Там працює загальний інспектор праці, який виконує обов’язки в декількох громадах.
Мінрегіонбуд створив реєстр договорів про міжмуніципальне співробітництво. Наразі він містить 323 угоди, лідер з яких – Полтавська область.
Аналіз договорів свідчить про те, що бракує стратегічного розуміння громадам та таких само підходів, які впливають на сталий розвиток. Громади поки ще йдуть шляхом підписання співдружності на 3-5-7 років, латанням дірок. Для цього безумовно існують об’єктивні причини – спадок зношених систем ЖКГ, безкінечні проблеми з дорогами, війна. Тому як раз утворення ОТГ, надання їм більшої самостійності в прийнятті важливих питань здатні рухати ці каміння з мертвої точки. І саме міжмуніципальні договори це додатковий та ефективний інструмент, що дозволить громадам вирішувати нагальні питання завдяки об’єднанню фінансових та людських ресурсів.
Матеріал підготовлено в рамках проекту “Маяк” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США. This project was supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!