Децентралізація, створення об’єднаних територіальних громад (ОТГ) – одна з найважливіших реформ та невід’ємна частина вибудови демократії в Україні. Завдяки децентралізації стають можливими декілька суттєвих змін: громадський контроль влади та залучення членів громади до більш ефективного розподілу коштів на вирішення найбільш нагальних проблем. Про переваги, а також про чинники, які значно загальмували процеси децентралізації на Донеччині ми дізнавались в Артема Вівдича, директора Центру розвитку місцевого самоврядування (ЦРМС) та експерта в питаннях децентралізації.
Що ж дає об’єднання територіальних громад? Найважливіший плюс – отримання в управління прилеглої землі, яка знаходиться у власності держави. Ще одна безсумнівна перевага створення ОТГ це отримання субвенції із державного бюджету, яка стає вагомою допомогою бюджету громади та дозволяє витрачати додаткові гроші на необхідні потреби. Це стосується в першу чергу доріг та заходів з енергозбереження. Варто зазначити, що багато населених пунктів у Донецькій області ніколи не займались цим питанням. Стан доріг стає особливо важливим ще й тому, що отримання різноманітних якісних послуг всіма членами об’єднаної громади пов’язане з поїздками. Наближатимуть послуги й виїзні, мобільні групи спеціалістів. Логічно, що гарними дорогами вони діставатимуться усіх куточків ОТГ швидко і комфортно. Серед заохочень щодо об’єднання ще можна назвати допомогу міжнародних організацій та залучення інвесторів.
Не зважаючи на війну та пов’язані з цим проблеми, Донеччина разом з усіма областями України проводить реформування. Вона займає не останні місця в рейтингу, який регулярно публікує Міністерство регіонального розвитку. Донецька область серед лідерів використання грошей з державного бюджету, які направляються в ОТГ для втілення необхідних проектів.
Перші громади, які об’єдналися ще 2015 року, це Лиманська, Шахівська, Черкаська. Вони поступово збільшують дохідну частину бюджету та отримують державну субвенцію на розвиток інфраструктури. Іллінівська ОТГ була створена у 2016 році. В її склад ввійшло 26 населених пунктів, а це майже 11 тис.мешканців. На сьогодні, ця ОТГ входить до тридцятки найкращих громад України, загальна чисельність яких складає вже 655. В минулому році громаді вдалося залучити більш ніж 120 млн. інвестицій, завдяки яким запущено 30 проектів. Також новостворені громади приділяють багато уваги та виділяють чималі гроші на розвиток комунальних підприємств. Це і зрозуміло: значно зростає територія і додаються об’єкти, які потрібно обслуговувати.
«Коли люди бачать успіхи об’єднання, їх ставлення до реформи змінюється на краще. Законодавство в деякій частині зазнало змін, які значно спрощують створення ОТГ. Наприклад, тепер ініціатива приєднання належить не містам, а селищним радам. Полегшено певні процедури, завдяки цьому скоротився час на всі етапи створення ОГТ: раніше на це потрібно було витратити від 3 до 6 місяців, зараз достатньо двох. Але на жаль, можу констатувати, що процес децентралізації повільно гальмується. Приклад тому –Волноваський район», – поділився Артем Вівдич.
У Дружківці ще 2015 року почались позитивні активності в напрямку підготовки до об’єднання. Майбутня ОТГ мала високі шанси та гарну перспективу. Збалансованість бюджету та компактність дозволили б достатньо просто та успішно її розвивати, якби не одне «але»: не вдалось домовитись з Кіндратівською сільською радою. Територіально вона знаходиться саме в центрі майбутньої ОТГ. Закон України не дозволяє існування ніяких анклавів чи територіальних розривів. Отож, інші учасники об’єднання стали заручниками ситуації.
«Маємо сумний наслідок такої незговірливості: втрачено фінансові можливості та дорогоцінний час. За цей період багато нових ОТГ продемонстрували суттєві перемоги, важливі прориви, в багатьох випадках завдячуючи субвенціям з державного бюджету на розвиток інфраструктури громад. Не дивлячись на те, що надходження до держбюджету зростають, суми субвенцій громадам зменшуються. Це відбувається тому, що чисельність ОТГ по країні зростає. Дружківка, за умови активізації приєднання до себе інших населених пунктів, має високий шанс потрапити в список отримувачів субвенцій з держбюджету 2019-го року», – зауважив Артем Вівдич.
Приклад Волноваського району, де процес створення ОТГ призупинено, яскраво свідчить про негативну роль ЦВК. Згідно з існуючим законодавством, райони, де актуальні питання безпеки, підпадають під особливу увагу обласної адміністрації. Навіть в питанні висновків про проведення виборів в умовах існування можливої небезпеки.
«Ніяких додаткових пакетів документів від будь-яких структур не потрібно. Донецька ОДА надала свій аналіз з приводу можливості проведення голосування і виборів. Але ЦВК чомусь звернулася до ВР, РНБО, СБУ щодо роз’яснень з приводу їх проведення. Зібравши всі відповіді, ЦВК робить свій висновок: вибори проводити не можна. І число таких випадків зростає! В цьому році це питання також актуальне: в обласній адміністрації лежить 7 пакетів з заявками на об’єднання. Доля їх під великим питанням. Таке гальмування негативно впливає не тільки на процес реформування з набуттям більших можливостей в частині фінансової незалежності. Воно не найкращим чином відбивається на ставленні людей до реформи, які в ній поступово починають розчаровуватися», – підкреслив Артем Вівдич, директор Центру розвитку місцевого самоврядування.
Матеріал підготовлено в рамках проекту “Маяк” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.
This project was supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine.
The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!