Три гілки міської влади – як побудована система взаємодії та противаг
Органи місцевого самоврядування – це виборні та інші органи територіальних громад, які наділені повноваженнями вирішувати питання місцевого значення.
Міська влада складається з трьох гілок:
- міський голова, якого ми обираємо на виборах,
- міська рада, яка складається з обраних нами депутатів, та
- виконавчі органи міського самоврядування – виконком, відділи та управління.
Задля того, щоб управління громадою було ефективним, а влада не концентрувалася в одних руках, місцеве самоврядування побудовано на системі “стримувань і противаг”. В той же час три гілки постійно взаємодіють між собою, забезпечуючи безперервність керування, а також послідовність і логіку прийняття рішень та їх виконання.
Міська рада – виконком – голова
Міська рада складається з депутатів, які представляють інтереси жителів міста. У своєму арсеналі рада має великий обсяг повноважень, але вони можуть вирішуватися виключно на пленарних засіданнях ради. Тобто управління є обмеженим у часі. Іншими словами, рада не кожного дня і навіть не кожного тижня здійснює свої повноваження. Крім того, ухвалені нею рішення не можуть втілюватися в життя без участі інших органів місцевого самоврядування, якими є виконавчі органи ради.
Якщо рада відповідає за загальний розвиток громади, то саме від виконавчого комітету залежить, яким чином цей розвиток буде здійснюватися на практиці. До прикладу, якщо рада громади затверджує програму соціально-економічного розвитку громади, то саме до повноважень виконавчих органів належить підготовка проєкту цієї програми та покладені повноваження з організації її виконання.
Обидва органи – рада та виконком – є колегіальними, члени яких переважно працюють на громадських засадах. Рішення ухвалюються ними через відкрите обговорення шляхом голосування.
Міський голова – це особа, яка працює кожного дня, відповідаючи за громаду, її розвиток та поточний стан. Він скликає та проводить сесії ради, формує їхній порядок денний, забезпечує виконання рішень. Голова є розпорядником бюджетних коштів, але використовує їх лише за призначенням, визначеним радою. Незважаючи на те, що на міського голову покладені повноваження організовувати роботу ради та виконкому і підписувати їх рішення, на засіданнях він має лише один голос.
Тригілкова система стримування і противаг
Таким чином, законодавчо лише міська рада та виконком наділені правом ухвалювати рішення, що обов’язкові до виконання на території громади. Міський голова має лише розпорядчі та адміністративні функції. При цьому всі три гілки місцевої ради перебувають під взаємним контролем.
Рада створює виконком, але депутати не мають права вносити кандидатури. Це прерогатива міського голови. Рада може лише підтримати чи відхилити певні кандидатури. Рада має право розпустити виконком та достроково припинити повноваження міського голови.
Міський голова скликає й головує на засіданнях ради і виконкому, вносить на розгляд проєкти рішень. Також голова має законне право своїм розпорядженням зупиняти (ветувати) рішення ради та виконкому.
Виконавчий комітет координує та контролює діяльність “команди міського голови”, заслуховує звіти керівників комунальних установ і підприємств, виконавчих органів. Отже, головним призначенням виконкому є прийняття владних рішень замість підлеглих міського голови.
Тож, аби рада та виконком не перетворилися в підрозділи, підпорядковані міському голові, вкрай важливим є підтримання конкурентності та взаємоконтролю у структурі органів місцевого самоврядування.
Світлана Денисенко, “Донеччина. ЗмІни”
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!