Як оформити спадщину на непідконтрольній Україні території

Рано чи пізно більшості людей доводиться пережити смерть близьких – так влаштоване життя. А для громадян, які мешкають або мають родичів на непідконтрольній території, крім горя від втрати, доведеться ще долати труднощі, пов’язані з юридичним оформленням спадщини. Це пов’язано з тим, що всі документи, видані органами влади невизнаних республік, не мають юридичної сили ні в Україні, ні у світі.

Починаючи з 2014 року українська влада прийняла низку законодавчих актів щодо забезпечення права на спадкування майна, що залишилось на тимчасово окупованих територіях Донецькій та Луганській областей. Куди звертатись спадкоємцям, в які строки, з якими документами – всю необхідну інформацію опубліковано на сайті організації “Донбасс SOS“.

Коли і де відкривати спадщину?

Згідно зі статтею 1220 Цивільного кодексу України часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою. Документом, який підтверджує факт смерті особи, є свідоцтво про смерть, яке видається органами реєстрації актів цивільного стану (РАЦС).

Зверніть увагу! Якщо людина померла на тимчасово окупованій території свідоцтво про смерть повинно бути оформлено українського зразка.

До якого нотаріуса звертатися?

За загальним правилом за оформленням спадщини слід звертатися до нотаріуса за останнім місцем проживання спадкодавця. Якщо місце проживання спадкодавця невідоме, місцем відкриття спадщини є місцезнаходження нерухомого майна або основної його частини, а за відсутності нерухомого майна – місцезнаходження основної частини рухомого майна.

Але, якщо останнім місцем проживання спадкодавця була тимчасово окупована територія, в тому числі якщо нерухоме майно або основна його частина, або основна частина рухомого майна знаходиться на цій території, звертатися можна до будь-якого нотаріуса.

Таким чином у другому випадку ви можете звернутися до будь-якого нотаріуса в будь-якому населеному пункті України. При цьому це може бути як державний нотаріус, так і приватний.

Що означає прийняття спадщини та відмова від його прийняття?

Згідно з Цивільним кодексом України процедура прийняття спадщини залежить від факту спільного проживання спадкоємця з померлим на день його смерті. А саме:

  1. Якщо спадкоємець постійно проживав разом із спадкодавцем на день його смерті – він вважається таким, що прийняв спадщину “автоматично”.

У цьому випадку важливо звернути увагу на наступне:

  • факт спільного проживання повинен бути підтверджений документально. Наприклад, однаковою реєстрацією місця проживання (“пропискою”) в паспорті; довідками внутрішньо переміщеного особи; рішенням суду про спільне місце проживання; домовик книгою, і іншими документами. З огляду на те, що є труднощі в підтвердженні інформації про спільне проживання на тимчасово окупованих територіях, крім зазначених вище документів спадкоємцем може подаватися нотаріусу відповідну заяву.
  • заяву про прийняття спадщини в такому випадку подавати не потрібно;
  • до нотаріуса слід звернутися вже після закінчення 6 місяців з дня смерті спадкодавця для отримання свідоцтва про право на спадщину;
  • якщо спадкоємець, який проживав разом із спадкодавцем, не бажає приймати спадщину, він повинен подати нотаріусу заяву про відмову від прийняття спадщини. Відмовитися від спадщини може як спадкоємець за законом, так і спадкоємець за заповітом. Заява про відмову від прийняття спадщини подається нотаріусу протягом 6 місяців з дня смерті спадкодавця. Особа, яка подала заяву про прийняття спадщини, може відкликати її протягом 6 місяців з дня смерті спадкодавця;
  • малолітня, неповнолітня, недієздатна особа, а також особа, цивільна дієздатність якої обмежена, вважаються прийняли спадщину незалежно від факту спільного проживання і наявності підтверджуючих документів.
  1. Якщо спадкоємець не проживав разом зі спадкодавцем на день його смерті або немає підтвердних документів, алгоритм дій виглядає наступним чином:
  • спадкоємець (як за законом, так і за заповітом) повинен звернутися до нотаріуса протягом 6 місяців з дня смерті спадкодавця і подати заяву про прийняття спадщини;
  • якщо заяву не було подано протягом 6 місяців, спадкоємець вважається таким, що не прийняв спадщину;
  • якщо спадкоємець, який пропустив строк, бажає прийняти спадщину, він може це зробити в разі:
  • наявності письмової згоди про це всіх інших спадкоємців, які прийняли спадщину;
  • призначення судом додаткових термінів, достатніх для подачі заяви про прийняття спадщини.

Зверніть увагу! Заява про прийняття спадщини подається спадкоємцем особисто! Таку заяву також може бути направлено нотаріусу поштою. Але в цьому випадку справжність підпису особи на заяві повинна бути засвідчена нотаріально.

Який термін подачі заяви про прийняття спадщини? Що робити якщо строк пропущено?

Термін подачі нотаріусу заяви про прийняття спадщини – 6 місяців з дня смерті спадкодавця. Виходячи з практики, часто термін пропускається через поважні причини, наприклад, неможливість виїхати з тимчасово окупованої території за станом здоров’я або за сімейними обставинами. Також поширені випадки, коли спадкоємець був впевнений, що прийняв спадщину “автоматично”, але документів, що підтверджують спільне проживання немає або недостатньо.

Якщо термін для подачі заяви про прийняття спадщини пропущено, нотаріус видає відмову у вчиненні нотаріальної дії.

В такому випадку спадкоємець повинен звернутися в суд з позовом про призначення додаткового строку, достатнього для подання заяви про прийняття спадщини. Суд досліджує поважність причин пропуску строку для прийняття спадщини. При цьому необхідно виходити з того, що поважними є причини, пов’язані з об’єктивними, непереборними, істотними труднощами для спадкоємця на вчинення цих дій.

Чи є проведення антитерористичної операції, тимчасова окупація поважними причинами?

Так, з огляду на ці обставини, суд може призначити додатковий термін, достатній для прийняття спадщини.

Коли видається свідоцтво про право на спадщину?

Свідоцтво видається нотаріусом після закінчення 6 місяців з дня смерті спадкодавця. Але термін отримання свідоцтва про право на спадщину не обмежений.

Зверніть увагу! На кожен об’єкт, який входить до складу спадщини (нерухомість, недоотриманий пенсія, автомобіль тощо) видається окреме свідоцтво про право на спадщину.

З огляду на все вищевикладене, алгоритм оформлення спадщини померлого на окупованій території наступний:

  • оформити свідоцтво про смерть українського зразка;
  • подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини (якщо ви не проживали спільно з померлим на момент його смерті);
  • якщо спільно проживали і є про це підтверджуючі документи – подавати заяву про прийняття спадщини не потрібно. Ви вважаєтесь таким що прийняли спадщину, якщо тільки від неї не відмовилися;
  • якщо пропущено строк подачі заяви про прийняття спадщини – звернутися із позовом до суду;
  • по закінченню 6 місяців з дня смерті спадкодавця звернутися до нотаріуса за отриманням свідоцтва про право на спадщину.

Аналогічним чином оформлюється рухоме майно (наприклад, кошти в банку) – через півроку після смерті можна отримати на нього свідоцтво та, відповідно, розпоряджатися таким майном.

Певні складності можуть виникнути з майном, право власності на яке вимагає перереєстрації. Так, наприклад, для оформлення права власності на транспортний засіб слід подати до МРЕО правовстановлюючі документи, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу та фізично пред’явити сам автомобіль із номерними знаками, виданими на території України, який до цього потрібно вивезти із зони АТО. На сьогодні не потрібна довіреність на керування транспортним засобом, тому лінію розмежування можна перетнути і на автомобілі, не оформленому на ім’я водія. Інша річ, що на такий автотранспортний засіб необхідно отримати перепустку, і саме з її одержанням можуть виникнути складності.


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!

Цей сайт використовує cookies