Як відновити шкільний атестат, виданий на Донеччині: теорія та реальність
Шкільний атестат – один з важливих документів, які потрібні людині в різні періоди її життя. Втрата будь-яких документів та їх подальше відновлення – то зайвий клопіт, який треба пройти, аби отримати дублікат.
Інструкція від Міносвіти
Особливо це стало актуальним, коли люди поспіхом залишали свої домівки, рятуючись від війни. У кризових ситуаціях більше думають про паспорти, свідоцтва про народження, документи про право власності на житло тощо. Якщо дитині нема потреби цього року вступати до вищого навчального закладу, то про шкільний атестат забувається.
Міністерство освіти та науки України розробило покроковий алгоритм дій, які треба зробити, аби відновити втрачений документ про освіту.
При втраті документа про загальну середню освіту необхідно звертатися до закладу, що його видав, стверджують у МОН. Звертатись треба особисто, або ж від імені заявника може звертатися законний представник.
Люди, які здобули загальну середню освіту в закладах освіти на тимчасово окупованих територіях України, закладах окремих населених пунктів Донецької та Луганської областей, а також на захоплених територіях, можуть звернутися із заявою до будь-якої школи відповідного ступеня за місцем тимчасового проживання чи перебування випускника (чи законного представника).
В ідеалі – мати копію атестата та довідки з оцінками. Це полегшить процедуру відновлення. У разі відсутності довідки щодо результатів річного оцінювання навчальних досягнень, школа здійснює оцінювання знань випускника відповідно до спеціальної процедури.
Порядок обліку та видачі документів про загальну середню освіту державного зразка особам, які здобули загальну середню освіту в навчальних закладах на тимчасово окупованій території України у 2014 році, затверджений Наказом МОН у травні 2014 року.
Отже, для отримання дубліката необхідно звернутися до будь-якої школи на території, де не ведуться бойові дії, написавши заяву на відновлення атестату.
Якщо заявник володіє інформацією про серію та номер власного документа про загальну середню освіту, то можна оформити електронний запит і отримати на електронну пошту інформацію з Реєстру документів про освіту Єдиної державної електронної бази з питань освіти. https://info.edbo.gov.ua/edu-documents/
За спеціальним запитом надається виписка з кваліфікованими електронними підписом і печаткою технічного адміністратора цієї бази. Таким же чином і перевіряється достовірність виданого атестату. Відновлення документів відбувається за цим реєстром, який ведеться з 2000 року.
Інформація з реєстру про шкільний атестат
Як усе відбувається не в теорії, а на практиці, мені довелось перевірити цього літа. Так сталось, що ми забули в Краматорську свідоцтво про повну загальну середню освіту нашого сина. Питання вступу до вишу не стояло, через певний панічний стан навіть не перевірили, чи забрали атестат. А коли зрозуміли, що документ залишився собі вдома і передати нам його нема кому, надумали зробити дублікат.
По-перше, вирішили дізнатись, яка саме інформація міститься в Реєстрі документів про освіту. Для того треба знати номер та серію атестату.
І ось тут почалась низка певних дрібниць, яка була і «за», і «проти» нас. Зазвичай усі документи ми відскановуємо (ця звичка з’явилась з 2014 року) і зберігаємо в хмарному сховищі, аби мати доступ до них з будь-яких гаджетів за наявності інтернету. Той атестат відсканували, але відразу не зберегли належним чином. Отже, сканкопія залишилась на стаціонарному комп’ютері, який не поїхав з нами в евакуацію. І добре, що була фотографія атестату та додатку з оцінками, зроблена для бабусь. Гугл-фото стало справжнім порятунком! Бо звідти ми й з’ясували номер та серію атестату.
Заповнивши усі необхідні рядки, замовила виписку з реєстру. А коли прийшла та довідка, то було певне розчарування. Там містилась лише інформація про атестат: ким виданий, коли, його номер. Тобто цей документ не замінить паперовий шкільний атестат з додатком з оцінками.
Допомога з Краматорська
Телефоную до школи в Краматорськ, аби запитати, що робити в даному випадку. Бо в інструкції від МОН написано ж звернутись до закладу освіти, який видав атестат. Спочатку від заступниці директора почула дивну відповідь, що наразі неможливо зробити дублікат. Коли послалась на інформацію з офіційного сайту Міносвіти, то мені запропонували «зателефонувати ввечері» та щось прояснити.
Тим часом я розуміла: якщо атестат відновлять, то він приїде саме до Краматорська. А яким чином забрати документ? Їхати до небезпечного міста ми не збирались. Інакше навіщо нам відновлювати документ, який і так можна було б забрати, поїхавши додому.
Питаю в заступниці директора інший варіант: мовляв ,читала, що можна звернутись до школи в тому населеному пункті, де перебуваєш. Звісно, цей варіант більше зацікавив педагога з Краматорська, бо звільняв її від зайвого клопоту з цим дублікатом.
«Оголошення» в газеті
Далі пробую дізнатись будь-яку інформацію у місцевій школі там, де ми тимчасово оселились. Директорка школи уважно слухає та каже про ті кроки, які треба зробити. Головне – дати оголошення в будь-якій місцевій газеті про те, що втрачений атестат за таким-то номером вважати недійсним. Коли це оголошення вийде, прийти з газетою до школи. Відтоді будуть готові прийняти документи та розпочати процедуру відновлення атестату.
Скільки я до того перечитала інформації, жодного разу не зустрічала інформації про ті оголошення в газеті. Але коли директорка все ж таки «почула», що дитина не була випускником цієї школи і взагалі з Донеччини, то направила мене до міського управління освіти. Бо з таким вони жодного разу не стикались і що робити, вони й гадки не мають.
Процедура на практиці
На сайті Міносвіти вказаний номер гарячої лінії – це міський номер, але зателефонувати туди нереально, весь час зайнято. Цьому є пояснення: випускникам треба вступати, а такої колотнечі, як у цьому році, не було раніше.
Для себе розумію, що в міському управлінні освіти також не стикались з подібною ситуацією. Тому відразу йду до обласного управління освіти. Представниця обласного управління також уперше стикається з подібним, але обіцяє швидко з’ясувати, що мені робити. І тут я щиро вдячна, що процес стартував відразу після мого візиту. Оголошення в газеті точно не треба робити, ця процедура застаріла.
Відновленням документів про освіту займається обласний інститут післядипломної педагогічної освіти. Саме звідти мені зателефонували і розповіли, що саме треба зробити. Спочатку треба звернутись до міського управління освіти, яке дасть усне доручення відповідальній школі. У місті визначена конкретна школа, яка займається зверненнями щодо відновлення атестатів.
Інструктаж від обласних структур, як діяти в моєму випадку, в міському управлінні освіти вже отримали. А коли я прийшла до міського управління освіти дізнатись, коли можна подати заяву, то мені відразу допомогли з копіями документів та того ж дня відправили до школи.
Виготовлення дублікату – платна процедура, в банку за реквізитами я сплатила 97 грн за послугу. Комісія банку склала 25 грн. Потрібен оригінал квитанції про оплату. Подавати заяву на відновлення атестату треба особисто, якщо заявнику вже є 18 років. Заяву може також подати законний представник. За щасливим збігом обставин, маю довіреність від сина представляти його інтереси в різних установах. Ця довіреність стала в нагоді й зараз.
Написала заяву, додала купу копій документів і стала чекати. Пластикові атестати виготовляють у Києві лише на одному підприємстві. Пакет документів директорка школи направила до міського управління освіти, звідти передали на обласне, а вже потім на Київ. Зворотній шлях був таким же. Загалом уся процедура зайняла три календарні тижні, та атестат з додатком був у нас на руках.
Шкільний атестат у «Дії»
Це до чого? Не забувайте документи, коли наважуєтесь на евакуацію! Невідомо, що саме знадобиться в новому житті і невідомо, чи зможете потрапити додому, аби забрати усе, що потрібно і що раптом забули.
Наступного року свідоцтва про повну загальну середню освіту для випускників шкіл обіцяють зробити доступними в «Дії», в електронному виді.
Цей процес вимагає чимало змін у державних реєстрах та законодавстві, саме тому його не встигали пройти цього року.
«Ми хотіли запустити електронний атестат в “Дії”, але зараз фізично не встигаємо цього зробити, бо одночасно треба робити зміни по державних реєстрах і у законодавстві, щоб отримати доступи до реєстрів.
Ольга Нікуліна, «ЗмІнИ.Схід»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках – YouTube або Facebook або Twitter. Долучайтесь!
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!
Стикнулись із цією ситуацією вже в авакуції за кордоном і коли немає ніяких фото документів та й ще людина вже доросла, то ситуація патова. Бо як нема номеру документа, нічого не замовиш