Діджиталізація трудових відносин – електронна трудова книжка та автоматичне призначення пенсії
Уряд доопрацював та вніс до Верховної Ради законопроєкт, який передбачає поступове скасування паперових трудових книжок та переведення інформації про трудову біографію працівника в електронний формат.
Це дозволить громадянам в автоматичному режимі оформлювати пенсію та інші соціальні виплати. При цьому, за бажанням працівника, протягом певного періоду можна продовжувати одночасно вести й паперову трудову книжку.
Переваги е-трудової книжки
Це вже не перша спроба запровадити в Україні електронні трудові книжки, але наразі процес дійсно запущено. Кабінет Міністрів України схвалив в остаточному вигляді та передав до парламенту законопроєкт № 3623 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі».
Ним прописано механізм, за яким трудовий стаж визначатиметься не за записами у трудовій книжці, а за даними у Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування. Для того, щоб система запрацювала, законопроєктом вносяться зміни до десятків законів і нормативних актів.
На думку урядовців, відмова від паперових трудових книжок буде корисна як працівникам, так і бізнесу та державі. Електронна трудова унеможливлює її фізичне пошкодження, внесення недостовірних відомостей і фальсифікації даного документа. Громадяни не матимуть негативних наслідків у разі втрати паперового документу та уникатимуть ускладнень під час їх відновлення. Також зможуть у будь-який час визначити свій трудовий стаж, прорахувати майбутню пенсію, а з настанням пенсійного віку або у випадку тимчасової втрати працездатності – отримати виплати, які будуть призначені автоматично.
Запровадження електронних трудових книжок зекономить час роботодавців на ведення паперового документообігу. Кадрові служби не повинні будуть заповнювати ці документи, вести їх облік та забезпечувати зберігання. Тобто відійдуть у минуле металеві вогнетривкі шафи для зберігання трудових книжок, а також необхідність робити копії документів на кожну вимогу працівника. Всі дані про трудову діяльність працівників роботодавці вноситимуть автоматично через сплату єдиного соціального внеску та подачу податкової звітності щодо кожного робітника.
Держава матиме повні дані щодо рівня освіти та кваліфікації працюючого населення. Це дозволить узгодити ситуацію на ринку праці та планувати підготовку чи перепідготовку працівників за актуальними напрямками. Тож з’являється можливість вести електронний облік праці та бачити, що відбувається в економіці країни.
І головне нововведення – законопроектом передбачено, що за даними електронних трудових книжок Пенсійний фонд буде самостійно оформляти і нараховувати виплати. За потреби працівник зможе внести уточнення до цих розрахунків, або за бажанням відстрочити вихід на пенсію.
Як «оцифрувати» стаж до 2000 року
Починаючи з 2000 року в Україні в електронному вигляді ведеться Єдиний реєстр застрахованих осіб. В ньому містяться дані про трудову діяльність працівників і про те, які внески вносяться до Пенсійного фонду за кожного з них. За цими відрахуваннями визначається страховий стаж працівника, який є визначальним при оформленні пенсії.
Якщо людина працювала до 2000 року, то їй для підтвердження стажу знадобиться трудова книжка. Щоб внести ці відомості до Реєстру, необхідно завантажити скановані копії паперових трудових книжок. Саме для цього законопроєктом передбачено 5 років перехідного періоду. За цей час роботодавці повинні передати скан-копії трудових книжок на портал Пенсійного фонду.
У Краматорську вже почали «оцифровувати» трудові книжки на Новокраматорському машинобудівному заводі. Про відповідну домовленість повідомляє міське управління Пенсійного фонду. Першочергово сканують трудові книжки тих працівників, які найближчим часом виходять на пенсію. Це прискорить процес призначення їм пенсії в автоматичному режимі.
Також кожен працівник може особисто подати відомості, що відсутні в реєстрі застрахованих осіб, через особистий електронний кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України. Для цього необхідно самостійно завантажити скановані копії трудової книжки. Дана послуга доступна після реєстрації за допомогою кваліфікованого електронного підпису.
Після того, як скан-копії трудових книжок будуть завантажені на портал ПФУ, паперові оригінали передадуть на зберігання власникам. Але, за бажанням, працівник може вимагати, щоб трудову книжку продовжували заповнювати на підприємстві – ставили записи про прийняття на роботу, переведення та звільнення. Але паралельно все одно буде вестись електронний облік трудової діяльності.
Світлана Денисенко, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!