Що робити, якщо у вас виник «старий» борг за електроенергію
Краматорці масово отримують повідомлення про те, що в них є борг за електроенергію, яку вони спожили до 2019-го року. А пенсіонерка з Краматорська Раїса Прудка вимушена була двічі сплатити «старий» борг.
«Ми не повертаємо гроші»
У серпні минулого року жінка отримала нові квитанції за електроенергію, де повідомлялося про заборгованість за світло в розмірі 553 грн. Ці гроші вона начебто була винна з 2018-го року, хоча краматорчанка впевнена, що це неіснуючий борг, тому що завжди справно платила за електроенергію, і звідки взялися ці 553 грн – жінка не знає. Попри це, Раїса Павлівна все ж вирішила сплатити заборгованість.
Але на початку грудня до неї додому прийшли співробітники Краматорського РЕМ з наміром відрізати світло. Коли пенсіонерка спитала, за що, то їй сказали про той самий «старий» борг у 553 грн. Вона показала квитанцію, що усе сплачено, і ледь вмовила не відключати її квартиру від електроенергії. Як дізнатися про ситуацію, що склалася? Требай відстояти чергу у місцевому РЕМі.
«Я пішла до РЕМ розбиратися, мені сказали, що в банку не на той рахунок надіслали гроші, що у них немає цих грошей і мені потрібно сплатити борг», – каже Раїса Павлівна.
Краматорчанка звернулася на урядову «гарячу лінію» і отримала відповідь за підписом заступника мера Краматорська Сергія Боєвського, який опікується, зокрема, і такими питаннями, як комунальні послуги. У документі мовилося про те, що компанія-електропостачальник «ДТЕК Донецькі електромережі» розділилася на дві компанії, і через цю реорганізацію змінилися розрахункові рахунки.
Проте значна кількість абонентів за звичкою сплатили вартість спожитої електроенергії на колишні рахунки. Раїсі Павлівні порадили звернутися до банку, в якому вона сплачувала борг, отримати лист про повернення грошей і віднести його до РЕМ.
«Я пішла до банку, взяла листа, що [гроші] відправили не на той рахунок, і що просять повернути їх. Я прийшла [до РЕМ] з тим листом, а вони кажуть: «Ні! Ми не повертаємо гроші. А якщо не заплатите, ми вам відключимо світло». Ми ще раз заплатили 553 гривні [вже на правильний рахунок], знову я ходила до РЕМ, але мені сказали, що не повернуть гроші», – розповідає Прудка.
Раїса Павлівна – не єдина у Краматорську, хто зіткнувся з боргами за електроенергію за 2018-й рік. У «ДТЕК Донецькі електромережі» нам розповіли, скільки домогосподарств у Краматорську мають «старі» борги. Виявилося, що у місті 15 тисяч таких, виплати для близько 12 тисяч абонентів складають менше 500 грн.
Що сталося та звідкіля «старі» борги
1 січня 2019 року в Україні стартував перший етап державної реформи енергоринку. До цього часу підприємства, які постачають електроенергію, повинні були відокремити оператора системи розподілу від виробництва, передачі та постачання електрики.
Виконуючи вимоги законодавства, 1 січня 2019 року ПАТ «ДТЕК Донецькі електромережі» було розділено на два підприємства – оператора системи розподілу АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» та постачальника універсальної послуги ТОВ «Донецькі енергетичні послуги».
До 31 грудня 2018 року краматорці розраховувалися за спожиту електроенергію з ПАТ «ДТЕК Донецькі електромережі». Після цього за світло платять «Донецьким енергетичним послугам», які зараз працюють під брендом YASNO. Тому «старі» борги – це ті, що сформувалися перед попереднім постачальником до 1 січня 2019 року, і їх потрібно сплачувати саме йому. Скільки платити з 2019 року – потрібно дізнаватися у YASNO. Як нараховується оплата за електроенергію з цього часу – там само.
«Уже в квитанціях за січень 2019 заборгованість за минулі періоди не вказувалася, адже продавати електрику жителям Донецької області почала інша компанія [YASNO]. Після старту реформи, тобто з 1.01.2019, «ДТЕК Донецькі електромережі» виконує функції виключно оператора системи розподілу», – розповіли у прес-службі ДТЕК.
«Є чимало випадків, коли люди потрапляли в списки боржників, просто втративши квитанцію і забувши її сплатити. Компанія дбає про комфорт клієнтів, тому закликає уважно перевірити наявність боргу. Повторне підключення коштуватиме від 82 до 345 гривень. Воно стане можливим тільки після сплати боргу та забере до трьох робочих днів», – сказали в компанії.
«Приводом до відключення може стати навіть не дуже значна на перший погляд сума боргу у 200 грн. Однак, за законом, це вже є достатньою підставою, щоб клієнта відключили від електромережі. У разі несплати боргу, компанія, відповідно до порядку, передбаченому законодавством, повинна від’єднувати боржників від мереж», – додали у ДТЕК.
Що робити та як взнати заборгованість за світло
Для отримання інформації про борги, що сформувалися до 1 січня 2019 року, не обов’язково йти до РЕМ і стояти там в черзі. Про заборгованість можна дізнатися декількома способами:
- за телефонами колл-центру: (099)450-04-73, (096)450-04-73, (0629)450473;
- використовуючи особистий кабінет на сайті «ДТЕК Донецькі електромережі»;
- на офіційній сторінці «ДТЕК Донецькі електромережі» в Facebook, написавши в особисті повідомлення.
У Міністерстві енергетики та навколишнього середовища України споживачам, які зіткнулися зі «старими» боргами за світло, рекомендують звернутися до АТ «ДТЕК Донецькі електромережі» для звірки розрахунків за спожиту електроенергію та надати квитанції про її оплату у минулих розрахункових періодах.
Якщо між споживачем та постачальником виникли спірні питання при складанні акту про порушення, при визначенні розміру суми збитків, належної до оплати, а також при здійсненні платежів, то вони вирішуються у судовому порядку.
У Мінекоенерго також зазначили, що споживач має право змінити електропостачальника (але в нього повинна бути відповідна ліцензія) та укласти з ним новий договір про постачання електрики.
Олексій Ладика, «Донеччина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!