Шлях до успіху: освітяни Донеччини та Луганщини впроваджують зміни у своїх навчальних закладах
Наприкінці 2019 року стартував «Освітній марафон» для шкіл Луганщини та Донеччини. Під час проєкту освітяни вчилися краще розуміти зміст реформи Нової Української школи, її цінності та способи впровадження.
60 шкільних команд працювали над концепціями та розробляли стратегії розвитку своїх навчальних закладів. За результатами напрацювань суперфіналістами проєкту стали 10 шкіл з Луганської та Донецької області, які вже почали втілювати свої плани у життя.
Суперфіналістами стали команди освітян Рубіжного, Лисичанська, Троїцької та Красноріченської ОТГ, школи Маріуполя, Краматорська, Добропілля, Українська та селища Нескучного. Так, незважаючи на дистанційне навчання на початку року, команда лисичанського ліцею «Гарант» вже встигла затвердити стратегію розвитку, провести мережу високошвидкісного інтернету, змінити класно-урочну систему навчання на лабораторну та незабаром відкриє «English speaking club». Також команда вже працює над власною розробкою методики змішаного навчання.
«Ми вирішили стати більш спрямованими на індивідуальні траєкторії розвитку дитини, аби максимально задіяти потенціал учнів та давати не тільки знання, а й приділяти увагу особистості», – ділиться Світлана Боровкова, директорка ліцею «Гарант».
Форматують освіту і у селищі Нескучному. Тут команда нескучненської школи впроваджує освіту поза межами навчального закладу – у бібліотеках та музеях. Серед учнів та батьків були проведені опитування, та як результат, створено безкоштовний хореографічний гурток.
Зараз діти готуються до виборів голови «Нескученської родини», так вони називають шкільне самоврядування. Учні розробили процедуру виборів, готують агітацію, занурюються у демократичні процеси.
«Освітній Марафон» став одним з ключових проєктів для нашої школи, який змінив свідомість, навчив мріяти та втілювати ці самі мрії у життя. Про нас завжди кажуть, що сільська школа – це низькій рівень знань, але тепер ми знаємо, що не гірші за інших, ми повірили у себе та включилися в освітній процес з новими силами та натхненням», – ділиться Олена Піскун, директорка нескученської загальноосвітньої школи.
Дві шкільні команди з Маріуполя вже почали втілювати стратегічний план розвитку навчального закладу у життя. Маріупольська школа №56 працює над переходом від школи – накопичення знань, до школи – соціального та психологічного розвитку людини. А школа №66 напрацювала методики дистанційного та змішаного навчання в умовах адаптивного карантину та провела воркшоп для шкіл-партнерів освітнього осередку, де педагоги школи ділилися набутим досвідом з колегами. Найближчим часом у школі планують запустити шкільне телебачення.
«Аби чомусь вчити, необхідно навчитися самим. Тому, насамперед, у цьому році ми приділяємо більше уваги навчанню педагогічного складу школи. Також, ми відмовилися від участі в рейтингах та конкуренції заради конкуренції. Для нас кожна дитина – особистість. Тому, якщо конкурувати, то лише з самим з собою», – коментує Світлана Філь, директорка маріупольської школи №56.
Дуже активно розпочали навчальний рік селища міського типу Луганщини. Троїцький ліцей, обравши розвиток особистості через створення автентичного освітнього середовища, вже запустив «Школу успіху», де учні школи набувають лідерських якостей. Ліцей впроваджує самоврядування школи та реалізує проєкт «Знай наших», результатом якого стане розроблена спільно з вчителями, батьками та учнями символіка школи.
«Після участі в «Освітньому Марафоні» змінився підхід нашої роботи. Якщо раніше ми повинні були дати знання, то зараз на перше місце ми ставимо розвиток особистості дитини, як активної, відповідальної та розвиненої людини. Після участі у марафоні нас побачили не тільки у селищі, а і в області, завдяки цьому перед нами відкриваються нові можливості, нові проєкти, у яких ми починаємо брати участь», – розказує Наталія Федорущенко, директорка Троїцького ліцею.
Команда красноріченської школи впроваджує створення школи-округу, яка буде включати роботу з усіма мешканцями селища.
«Ми плануємо стати ресурсним простором не тільки для наших учнів, а і для нашої громади. Будемо працювати у напрямку розвитку інформаційного та культурного середовища селища та плануємо стати місцем для спілкування та спільного втілення ідей», – коментує Лариса Чекмарьова, директорка красноріченського ліцею.
На початку навчального року красноріченська школа здобула статус ліцею, провела конференцію, під час якої презентувала стратегію розвитку освітнього закладу. Зараз педагогічний склад ліцею працює над вирішенням проблем соціалізації дітей після дистанційного навчання.
Краматорський економіко-гуманітарний ліцей №8 прямує до якісної освіти і духовності через командну роботу та розвиток особистості. Навчальний рік для ліцею розпочався з навчання педагогічного складу методикам інклюзивної освіти. На базі ліцею з початку осені працюють центр емоційного розвантаження «Емоджі», гончарна майстерня та кімната спілкування.
Рубіжанська спеціалізована школа №2 також вже почала працювати у напрямку мультипрофільної освіти. Команда освітян школи чітко визначилася, що поглиблене навчання предметів необхідно будувати не тільки з компетенцій педагогічного составу, а й ґрунтуючись на побажаннях та запитах учнів та їх батьків. Прийняття змін не є легким, але педагогічний склад рубіжанської школи погодився, що такі зміни – це шлях у майбутнє, як для дітей, так і для вчителів. Аби розвивати свої компетенції, педагоги вже у вересні починають вчитися новим методикам роботи з дітьми.
«Ми побачили, що все залежить від нас та від наших ініціатив. Ми не повинні чекати ідей та перших кроків від інших, а повинні рухатися самостійно. Для успішного втілення стратегічного плану розвитку нашої школи необхідно залучення усього колективу педагогів та учнів з батьками. Частина колективу ще інертна, але поступово наші ряди збільшуються», – коментує Олександр Ошнек, директор школи № 2.
Освітяни школи Українська провели заходи щодо ознайомлення педагогів закладу із методичними новинками, отриманими на «Освітньому Марафоні», та проаналізували управлінську діяльність школи, організували роботу з підвищення професійної компетентності вчителів. Переглянули систему гурткової роботи, яка має стати підґрунтям для реалізації інноваційних майданчиків у майбутньому. Зараз у школі ведуться роботи щодо створення шкільної STEM-лабораторії.
Виховувати кожну дитину як активного мешканця своєї громади взялися у Добропіллі. Освітяни добропільського ліцею планують долучати до виховання учнів випускників школи, які вже навчаються у вишах, аби студенти розповіли про те, на що слід звернути свою увагу у 10-11 класі.
Окрім навчання, у ліцеї починаються факультативні заняття мистецького напрямку, гурток конструювання сопілок та інших духових інструментів буде вести один з батьків. Та вже зараз колектив ліцею працює над написанням грантових проєктів.
«Ми переосмислили усю структуру освіти та розглянули наш ліцей з різних сторін: визначили переваги та зрозуміли, як їх використовувати для розвитку нашого освітнього закладу», – розказує Олена Юрченко, заступниця директорки ліцею.
Втілені зміни стали початком великої роботи, яку ще належить впроваджувати активним освітянам. Експерти та команда «Освітнього Марафону» продовжують підтримувати школи Луганщини та Донеччини, тож незабаром анонсують про наступні заходи для шкільних команд.
«Освітній марафон» реалізується БО «Благодійний фонд Фундація соціальних інновацій “З країни в Україну”в рамках проєкту Демократичне врядування у Східній Україні (DG East) USAID Ukraine – USAID Україна Агентства США міжнародного розвитку (USAID).
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!