Українські вчителі з Донеччини на захисті освіти: як педагоги з окупованої Мангушської громади відновили роботу в евакуації

33235
коментарі відсутні

Українські вчителі з Донеччини на захисті освіти: як педагоги з окупованої Мангушської громади відновили роботу в евакуації

Будівля Мангушської опорної школи, як і десятки споруд інших освітніх закладів Донеччини, нині залишилася на тимчасово окупованій території. Попри це, українські вчителі з 1 вересня відновили навчання для своїх учнів. Нині Мангушський опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів працює онлайн. Учні школи знаходяться не лише у різних куточках України, а й за кордоном. Частина школярів залишилася на тимчасово окупованій території. Як організували навчальний процес, з якими труднощами зіткнулися та як їх долали розповіла директорка Мангушського опорного закладу Олена Лесько. 

 

Відновлювали роботу в евакуації

 

Директорка Мангушської опорної школи Олена Лесько викладає математику для 6 та 10 класів онлайн. Керує навчальним закладом з 2019 року. До повномасштабного вторгнення у Мангушській опорній школі був зроблений капітальний ремонт: замінили дах, комунікації, зробили їдальню, класні кімнати, спортзал, закупили відеопроєктори, ноутбуки, інтерактивні дошки. Крім цього,  для дітей з інвалідністю обладнали санітарні кімнати, встановили підйомник. Облаштували й прилеглу територію та зробили спортивні майданчики. Загалом навчальний заклад був розрахований на 420 учнів. У школі навчались 375 дітей та працювали 60 вчителів та технічного персоналу. 

 

Українські вчителі з Донеччини на захисті освіти: як педагоги з окупованої Мангушської громади відновили роботу в евакуації - Фото №1

Диреторка Мангушського опорного закладу Олена Лесько

 

З початком повномасштабного вторгнення освітня діяльність була призупинена у всіх 12 школах Мангушської громади. 

«У нас на сьогодні школа не постраждала, будівля стоїть. Там зараз організоване навчання вчителями-колаборантами за російською програмою. А наша школа, українська – Мангушський опорний заклад продовжує працювати дистанційно. На жаль, наша будівля залишилася поки що в окупації», – розповіла Олена Лесько.

 

Українські вчителі з Донеччини на захисті освіти: як педагоги з окупованої Мангушської громади відновили роботу в евакуації - Фото №2

Так виглядала відремонтована школа

 

Виїхати з окупованого Мангуша директорці вдалося через 10 днів. Документи із собою не вивезла, бо це було небезпечно: їхати довелося через 18 блокпостів, на яких усе ретельно перевіряли. Відновлювати роботу спершу не планували, бо не мали ані документації, ані печатки, зізнається Олена. Влітку почали телефонувати батьки та питати, чи буде школа функціонувати. Тож, вирішили спробувати. Відновити документи та печатки виявилося не так складно, як спершу гадали. Натомість, складніше було зібрати вчителів. Олена Лесько каже, що з її школи виїхали і готові  були працювати 2 вчителя. 

«Хотілося тих вчителів, які виїхали з громади, максимально забезпечити роботою, щоб підтримати їх, щоб вони нікуди не розбіглися. Ми будемо повертатися і вчителі нам будуть потрібні. Начальник відділу освіти запропонувала відкрити одну школу на громаду, вирішили, що це буде наш Мангушський опорний заклад. Я зібрала відомості про всіх вчителів, які виїхали, по максимуму розподілили, хто що може викладати», – каже директорка. 

Загалом вдалося зібрати 19 вчителів з усієї Мангушської громади: по одному педагогу з кожної школи. Нині 15 викладачів знаходяться в Україні та ще 4 закордоном: в Ірландії, Німеччині та Польщі. Трьох вчителів – з біології, хімії та історії, взяли за сумісництвом з інших регіонів Україні, оскільки такі викладачі вирішили залишитися в окупації. 

 

Вчать дітей дистанційно: в Україні, закордоном та в окупації

 

Для відновлення освітнього процесу довелося вирішувати низку питань: із журналами, оскільки до цього не було електронних; платформою для онлайн-навчання; технікою для вчителів, бо мало кому вдалося забрати із собою ноутбуки. Крім цього, лише 20 учнів мали документи про закінчення минулого навчального року. Для цього у вересні повторювали матеріал, перевіряли знання, аби школярі змогли отримати документи. Олена Лесько каже, що за законом і рішенням педради таке оцінювання за минулий навчальний рік можна зробити. 

Довелося подумати й над розкладом: для дітей в Україні було зручніше навчатися зранку, закордоном, навпаки, після обіду, бо у першій половині дня вони мусять відвідувати тамтешні школи. До учнів з тимчасово окупованих територій був інший підхід, бо додавати їх у загальну групу було небезпечно для них. 

З першого по третій клас школярі розпочинають навчання з дванадцятої години, а вже з четвертого по одинадцятий – з тринадцятої. Для тих, хто не може приєднатися у визначити час, після 15 для них є окремі консультації. Загалом урок триває 45 хвилин. З них – 20-30 хвилин вчитель пояснює учням тему, а далі діти переходять в асинхронний режим та самі опрацьовують матеріал. Потім перерва 15 хвилин і знов урок. 

«На вчителів зараз іде подвійне навантаження: їм потрібно підготуватися, щоб провести онлайн-урок, тобто підібрати систему вправ, де він активно з дітьми працює. Але у нас дуже багато учнів, які знаходяться в окупації або закордоном,  вони не можуть вийти на онлайн-урок. Тому для них є єдина платформа «Classroom». Там ми викладаємо до кожного уроку матеріали: обов’язково відеоурок, пояснення нової теми і конспект, де є зразок розв’язання завдань. Тому для вчителів складно: пів дня вони готуються до уроків, пів дня проводять їх. Для дітей складно, бо вони весь час за комп’ютером: спочатку в них онлайн-заняття, потім підготовка. Це все за комп’ютером, тому що усі підручники електронні», – зазначила директорка Мангушської опорної школи Олена Лесько.

Нині у навчальному закладі 282 учні: 52 дитини знаходяться в Україні, 105 – у 24 країнах світу та понад 100 – на тимчасово окупованій території. 

 

«Душі дітей відновлювати буде дуже складно»

 

Учнів, які залишилися на тимчасово окупованій території, змушують ходити до школи. 

«Ми спілкуємося з дітьми та батьками. Якщо діти не ходять до школи в окупації, то до батьків приїжджають служби їхні та погрожують, що будуть позбавляти батьківських прав. А ще змушують старшокласників отримувати російської паспорти. Вже ввечері після 16 деякі діти приєднуються, але, на жаль, там у них дуже перевіряють усі телефони. В основному вони заходять на платформу, самі виконують завдання та висилають їх нам», –  розповіла Олена Лесько. 

Директорка додає, що з Мангушської громади виїхало близько 35 вчителів. Багато педагогів пішли на співпрацю з окупаційною владою.

«У моїй школі було 30 вчителів. Шестеро виїхало, шестеро відмовилися співпрацювати, а інші – погодилися. Як ми повернемося, я не знаю, як то все буде. Там така жорстка пропаганда йде. Зараз мені діти скаржилися: щопонеділка їх збирають у холі школи і змушують співати гімн росії. Перший урок стоїть виховна година. Уявіть, як вони їх там виховують. Психіку, душі дітей відновлювати буде дуже складно, бо вони жорстко взялися за них», – додає керівниця Мангушської опорної школи.

 

Щотижня проводять заходи, аби відволікти дітей від проблем

 

Крім уроків, у Мангушській опорній школі проводять і позакласні заходи. Олена Лесько каже, що мають своєрідне правило влаштовувати такі заняття щотижня. Зокрема, вже провели заходи до Дня рідної мови, захисників та захисниць, землі тощо. Мають і виховні годині онлайн. На сторінці у фейсбуці  презентують флешмоби. Крім цього, учні Мангушської опорної школи беруть участь у різних обласних та всеукраїнський конкурсах. 

 

Українські вчителі з Донеччини на захисті освіти: як педагоги з окупованої Мангушської громади відновили роботу в евакуації - Фото №3

На сторінці Мангушської школи у фейсбуці вітають талановитих учнів. На фото Аліса Бутіна, яка одержала перемогу у Відкритому всеукраїнському фестивалі зі спортивних танців Viktoria Trophi’

 

«Рік навчальний закінчується, але все рівно діти не відкривають своїх «віконечок». Є, які вже звикли і їм хочеться розказати щось, вони вмикають камери. А деякий відсоток дітей, які досі не показує свої обличчя. Вчителі кажуть, що не всіх дітей в обличчя бачили. Тяжко працювати, коли ти не знаєш, як дитина виглядає», –  зазначає Олена Лесько. 

Нині у Мангуській опорній школі залишається невирішене питання роботи гуртків та спортивних секцій. 

Дистанційно планують провести останній дзвоник – 31 травня. Два учні одинадцятого класу закінчують із золотою медаллю, а 9 учнів дев’ятого мають свідоцтва з відзнакою. Готуються у школі зустрічати і першачків. Торік їх було 10. Для майбутніх першокласників у Мангушській опорній школі готують відеоролик «День відкритих дверей». Зокрема, розробили сайт – онлайн-практикум «Стежками до школи», де розмістили вправи і завдання, щоб батьки могли краще підготувати дітей до школи. Нині мають дві заяви, але сподіваються, що їх буде більше і що перший дзвоник зустрінуть вдома, в українському деокупованому Мангуші. 

Ірина Мартинова

Фото – Олена Лесько та фейсбук Мангушського опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів

 


Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram.  Долучайтесь!


0 Коментарі
Вбудовані Відгуки
Переглянути всі коментарі

Новини

Відео

Аналітика