Як Україна планує звільняти Донбас – дубль два
16 січня на порядку денному Верховної Ради України постало лише одне питання – прийняття доповненого варіанту законопроекту № 7163 «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях».
Після прийняття даного законопроекту у першому читанні 4 жовтня 2017 року говорилося про прагнення депутатів доповнити законопроект до другого читання. Остаточний варіант із правками та пропозиціями нардепів був готовий 19 грудня, з’явившись на сайті Верховної Ради України. Саме цей варіант 16 та 17 січня приймають депутати.
Отже що з’явилося нового у депутатському варіанті президентського законопроекту?
Перш за все, із документу зникли всі згадки про мінських домовленості, включаючи резолюцію Ради безпеки ООН, яка закріпила Мінськ. Втім, як повідомляє 112.ua із посилання на власні джерела у складі коаліції, це не означає відмову від Мінська – рішення прийнято «для внутрішнього споживання».
Слід зауважити, що в цілому хоча законопроект і «приріс» більш ніж 600 поправками від нардепів, його зміст у цілому не дуже то й змінився.
Як і раніше, непідконтрольні України частини Донбасу вважаються такими що перебувають під окупацією РФ, а самопроголошена «влада» квазіреспублік – «окупаційними адміністраціями РФ» і саме не неї покладається відповідальність за моральну та матеріальну шкоду, завдану державі Україна, органам державної влади та органам місцевого самоврядування, фізичним та юридичним особам. Також остання зобов’язана забезпечити захист прав цивільного населення та створити необхідні умови для його життєдіяльності.
Але найголовнішим є затвердження головної ролі ЗСУ у проведенні АТО. Так, формування ЗСУ, МВД, СБУ та інших правоохоронних структур у зоні АТО здійснює Командувач об’єднаних сил, який призначається Президентом України за поданням начальника Генерального штабу.
Як наслідок, силовикам надається значно більше прав у своїх діях у зоні АТО, у тому числі й у використанні зброї і військової техніки.
У тому числі силовики мають право:
- застосовувати у разі крайньої необхідності зброю і спеціальні засоби до осіб, які вчинили або вчиняють правопорушення чи інші дії, що перешкоджають виконанню законних вимог осіб, залучених до виконання заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, або дії, пов’язані з несанкціонованою спробою проникнення в район здійснення зазначених заходів;
- затримувати і доставляти осіб, зазначених у пункті 1 цієї статті, до органів Національної поліції України;
- перевіряти у громадян і посадових осіб документи, що посвідчують особу, а в разі відсутності документів – затримувати їх для встановлення особи;
- здійснювати особистий огляд громадян, огляд речей, що при них знаходяться, транспортних засобів та речей, які ними перевозяться;
- тимчасово обмежувати або забороняти рух транспортних засобів і пішоходів на вулицях та дорогах, не допускати транспортні засоби, громадян на окремі ділянки місцевості та об’єкти, виводити громадян з окремих ділянок місцевості та об’єктів, відбуксировувати транспортні засоби;
- входити (проникати) в житлові та інші приміщення, на земельні ділянки, що належать громадянам, для виконання заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на територію та в приміщення підприємств, установ і організацій, перевіряти транспортні засоби;
- використовувати із службовою метою засоби зв’язку і транспортні засоби, у тому числі спеціальні, що належать громадянам (за їхньою згодою), підприємствам, установам та організаціям, крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав та міжнародних організацій.
Окрім військових нардепи потурбувалися й про мирних мешканців, що опинилися на непідконтрольних територіях Донбасу, так у статтю 2 пропонується внести поправку, згідно із якою будуть визнаватися документів, що підтверджують факт народження або смерті особи на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, які додаються до заяви про державну реєстрацію народження особи та заяви про державну реєстрацію смерті особи відповідно.
В цілому можна констатувати, що по суті законопроект як і раніше не відповідає своєму призначенні, адже якихось умов для реінтеграції не створює, а скоріше легалізує участь військових у АТО.
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!