Грошова застава: скільки доведеться платити за можливість балотуватися на місцевих виборах
Новація Виборчого кодексу – збільшена грошова застава. З одного боку, це своєрідний «фільтр» кількості депутатів. З іншого – обмеження балотуватися кандидатам, які не мають значних фінансових ресурсів. Адже тепер за можливість стати мером, наприклад, в Краматорську доведеться заплатити трохи більше 265 тисяч гривень, а в Маріуполі – майже 583 тисячі гривень.
Що таке грошова застава
Грошова застава – це встановлена законодавством сума, яку обов’язково має сплатити партія чи кандидат, який планує участь у місцевих виборах.
В Україні практику грошової застави запровадили в 2014 році. Тоді, наприклад, кандидату на посаду міського голови треба було внести заставу з розрахунку 2 розміри місячної мінімальної заробітної плати на кожні 100 тисяч виборців відповідного одномандатного виборчого округу.
Хто має вносити грошову заставу на виборах-2020
Закон передбачає внесення застави за висування на посаду:
- кандидата міського голови в міста з кількістю виборців понад 90 тисяч – подається шляхом самовисування чи від партій;
- депутата обласної чи міської ради в містах з кількістю виборців понад 90 тисяч.
Новація цього року – це суттєво збільшена грошова застава – стаття 225 Виборчого кодексу.
Тепер вона вираховується за формулою: 4 мінімальні заробітні плати (розмір однієї мінімальної зарплати зараз складає 4723 гривні) на кожні 10 тисяч виборців.
Тепер бажаючий стати мером Києва має сплатити майже 4,1 млн грн. (кількість виборців – 2,2 млн), а Дніпра – понад 1,4 млн грн. (кількість виборців – 777 тисяч).
Бажаючі балотуватися в Донецькій області мають готуватися до таких цифр:
Порахувати своє місто можна, взявши дані стосовно кількості виборців на сайті Державного реєстру виборців. До речі, в селах і невеликих містах із населенням до 90 тисяч осіб, грошова застава не потрібна.
Чи повертають суму грошової застави
Кошти, які вносять партії за реєстрацію депутатів чи кандидатів на посаду міського голови в містах з чисельністю понад 90 тисяч осіб, повертаються не всім. Розраховувати на ці гроші можуть:
- організації партій, що перемогли на виборах, а отже отримали право на участь у розподілі депутатських мандатів;
- кандидати (самовисуванці чи від партії), які обрані міськими головами.
А якщо партія чи кандидат програли, то його кошти, внесені в якості грошової застави, перераховуються до відповідного обласного чи міського бюджету.
Висока застава: «фільтр» для депутатів чи обмеження?
Значна грошова застава введена для того, щоб:
- зробити превентивний механізм, так би мовити, «відсіяти» несерйозних кандидатів;
- запобігти зловживанням партій, які виставляли технічних кандидатів.
На президентських виборах у 2019 році грошова застава складала 2,5 млн грн. При цьому такі кошти готова була внести рекордна кількість кандидатів – 44 особи. Тому це може і не зупинити бажаючих йти в політику. Але ризик того, що буде зростати «політична монополія», є доволі суттєвий. Оскільки партії чи кандидати без значних коштів та підтримки впливових і багатих осіб балотуватися, принаймні в великих містах, не зможуть.
Наталія Боровська, «Донечина. ЗмІнИ»
Відстежуйте події, що відбуваються на сході України, разом з нами на наших сторінках - YouTube або Facebook або Twitter або Telegram. Долучайтесь!
Это типичный материальный ценз,что ничего не имеет общего с критериями демократичных выборов,это ограничивает конституционные права, граждан как в праве избирать и права быть избранным.Прискорбно,только в советское время,как бы к нему не относились теперешние временщики, полнота права избирать и быть избранным полностью гарантировалась государством.